Общее·количество·просмотров·страницы

Українська мова 8-А клас

25.11.20

ДОДАТОК. ПРЯМИЙ І НЕПРЯМИЙ, ТА ФОРМИ ЙОГО ВИРАЖЕННЯ

- Записати речення. Підкреслити головні та другорядні члени речення

Небо мов криниця без дна.

Починав жевріти схід сонця.

Принесу до хати півонії.

 

 

ПРИГАДАЙ! (усно)

1.Назвіть головні члени речення.

2.Як визначити підмет?

3.Назвіть способи вираження підмета.

4.Як виражається простий дієслівний присудок?

5.Які другорядні члени ви знаєте?

 ОПРАЦЮЙ МАТЕРІАЛ ПІДРУЧНИКА

§ 12 стор.54 

 Гра «Знайди зайве речення»

- Указати речення, у якому нема додатка

1.Темна хмара озвалася громом гучним.

2.Золоті верболози розплели свої коси.

3.Зайшов гарний хлопець.

4.Ми пішли в ліс.

5.Пастух пригнав з поля худобу.

Виконати вправу 92

Вибірково-розподільна робота( скористатися табличкою)

- З'ясувати, у яких словосполученнях у ролі залежних слів виступа­ють іменники у формі: а) знахідного відмінка; б) інших непрямих відмінків. Заповнити таблицюНаприклад, збирав квіти(ЩО?)-прямий

Запалити вогонь, сюжет твору, зображено квіти, подарувати другові, обкошував країне придбав  матеріалу, зведено будинок, позич грошей, ухвалити рішення, освітлений сяйвом, рубати сокирою, здобувати освіту.

 

 

Прямі додатки

(виражені іменниками у формі знахідного відмінка)без прийменника

Непрямі додатки

(виражені іменниками у формі  непрямих відмінків, окрім знахідного)

ВИВЧИ!

 

Додаток

Прямий

Непрямий

Виражається

іменником, займенником у формі:

*    З.в. без прийменника;

*    Р.в. і означає частину від цілого;

*    Р.в. + перехідне дієслово з не

Усі інші додатки

Примітка. Слід відрізняти приіменні додатки (командир дивізії, автор книги) від стійких словосполучень типу: відро води, бочка меду, отара овець, табун коней, частина студентів, ряд будинків, більшість колгоспників, миска борщу, метр полотна, літр вина, які означають одне поняття і в реченні виступають як один член речення (Отара овець ледь виднілась далеко в степу. Частина студентів вже закінчила роботу і збиралася на відпочинок).

Прямий і непрямий додатки можуть стояти поруч і залежати від  одного й того ж самого присудка (купив зошит товаришеві,  рубати дрова сокирою, ловив рибу з дідом).

 

 

ПЕРЕВІР СЕБЕ!

- Записати речення. Підкреслити головні та другорядні члени речення

Небо мов криниця без дна.

Починав жевріти схід сонця.

Принесу до хати півонії.

Гра «Знайди зайве речення»

- Указати речення, у якому нема додатка

1.Темна хмара озвалася громом гучним.

2.Золоті верболози розплели свої коси.

3.Зайшов гарний хлопець.

4.Ми пішли в ліс.

5.Пастух пригнав з поля худобу.

Відповідь: № 3, 4.

Вправа 92

І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Обґрунтуйте їх уживання.

II. Підкресліть додатки. Визначте, що вони означають, від якого члена речення залежать, у якій формі виражені.

1. Осінь кленам фарбувала крони, прикрашала їм багрянцем скроні. 2. Вітер прозорий мене вогким торкає крилом .3. І літо гостинне кладе на долоні пучечки достиглих солодких суниць . 4. Жалкує юний вересень за літомза різнотрав'ям і за різноцвітом, за вранішньою теплою росою і соняшників щедрою красою… 5.Натягне дощ свої осінні струни, торкне ті струни пальчиком верба.6. Дерева цілий день вимітали небо своїми зеленими мітлами, і надвечір з-за хмар таки виглянуло сонце (В. Симоненко).

Вибірково-розподільна робота( скористатися табличкою)

- З'ясувати, у яких словосполученнях у ролі залежних слів виступа­ють іменники у формі: а) знахідного відмінка; б) інших непрямих відмінків. Заповнити таблицюНаприклад, збирав квіти(ЩО?)-прямий

 

Прямі додатки

(виражені іменниками у формі знахідного відмінка)без прийменника

Непрямі додатки

(виражені іменниками у формі  непрямих відмінків, окрім знахідного)

Запалити вогонь, зображено квіти, обкошував краї, не виконав завдання, не придбав  матеріалу, зведено будинок, позич грошейухвалити рішення, здобувати освіту

сюжет твору, подарувати другові, освітлений сяйвом, рубати сокирою

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: § 12 ( вивчити), вправа 122

 







18.11.20

Записати дату 

Самостійна робота

-         Переписати. Підкреслити граматичну основу речень, визначити види підметів і присудків.

1.Душа моя пуста, холодна і німа. 2.Майже три роки минуло від того далекого світлого дня.  3. І от я іду по землі. А земля — круг­ла.  4. Минула перша, а Микола не повертався з роботи. 5. Весна була рання.

Сфотографувати самостійну й надіслати в класрум 18.11.20 до 23.00


Записати тему уроку

 

ОЗНАЧЕННЯ. УЗГОДЖЕНІ ТА НЕУЗГОДЖЕНІ ОЗНАЧЕННЯ. СПОСОБИ ВИРАЖЕННЯ ТА РОЛЬ У МОВЛЕННІ

Опрацювати поданий матеріал

Означення – це такий другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета. Означення відповідають на такі питання: який?, чий?, котрий?, скільки? в усіх  відмінкових формах.




Наприклад: Окуляри (чиї?) бабусині; насипала їсти (якій?) домашній кішці.

Означення поділяються на узгоджені, неузгоджені та прикладки.

Переглянути відео






Узгоджені означення

До узгоджених означень відносяться такі, які виражені слово, що стоїть в тому ж числі і відмінку та має такий самий рід, що й означуване слово.

Наприклад: Вдома на Наталку чекала бабусина смачна та духмяна вечеря.

Як правило, означення, які належать до узгоджених, найчастіше бувають вираженими у вигляді прикметників або займенників, які мають прикметникову форму. Крім того, означення можуть виражатися також порядковими числівниками чи дієприкметниками.

Наприклад: Вже другий день тривали зливи; Біліють смолоскипи грайливо пофарбованих ялин.

Крім того, у ролі поширених узгоджених означень, можуть виступати і дієприкметникові звороти.

Наприклад: Коло воріт стояв Василько, одягнений в гумові чоботи.

Неузгоджені означення

До неузгоджених означень належать такі, які вказують на ознаку або належність предмета та мають форму різних частин мови.

Це можуть бути:

• По-перше, іменники із прикметниками або без них, які стоять в непрямих відмінках: Час (який?) для гри настав. Голос (чий?) бабусин був ледь чутний.


• По-друге, це можуть бути такі займенники, як: його, її, їх, або в Р.в. від займенників: він, вона, вони, які мають значення присвійного: Знання (чиї?) його були неповними.

По-третє, вони можуть виступати в ролі прислівників: Зійшов над хатою місяць (який?) уповні.

• По-четверте, неузгоджені означення можуть виступати у ролі неозначеної форми дієслова: У мене з’явилося бажання (яке?) не відповідати. Спортсмен з плавання брасом.
• По-п’яте, словосполученням: До будинку під’їхала машина (яка?) швидкої допомоги. Вся увага була прикута до дитини (якої?) років п’яти.

Крім того, слід зазначити, що узгоджені та неузгоджені означення можуть бути поширеними залежними від них другорядними членами: По дорозі йшла Марійка Залевська (яка?) з модною розкішною зачіскою.

- Зробіть синтаксичний розбір речень. Порівняйте їх. Який тип зв'язку спостерігаємо між озна­ченням і означуваним словом?

 

 

Речення з узго­дженими означеннями

Речення з неузгодженими

означен­нями

1. Небо дзвенить журавлиними

ключами

1. Небо дзвенить ключами журав­лів

2. На морському березі було багато людей

2. На березі моря було багато людей

3. Наталка любить турецьку каву

3. Наталка любить каву по-турецьки


Робота з під­ручником § 10, стор. 47-48

 

- Списати словосполучення, заміню­ючи узгоджені означення неузгодженими і навпаки. Скласти з дво­ма словосполученнями речення.

Зразок: Батьківські збори — збори батьків.

План на рік, польова робота, ділянка при школі, сонячне проміння, мату­син голос, слово батька, колоски пшениці.

   Вибірковий диктант

   Виписати словосполучення з неузгодженим означенням

1. Людина праці перемагає все. 2. У  хлопців знудьгувались по керму їх роботящі вузлуваті руки. 3. Я вперше побачив і древню Софію, і місто в каштанах.4.«Кобзар» — книга невичерпна, книга на віки. 5. Він дав мені завдання пробратися в дзот номер одинадцять. 6.     Яка сумна й красива хуртовина. 7.Повіяли теплі вітри і принесли на крилах пісні пташок.

Домашнє завдання: Вивчити параграф 10. Виконати вправу 105 (письмово)




13.11.20

Запишіть дату та тему уроку

ПОРЯДОК СЛІВ У РЕЧЕННІ. ЛОГІЧНИЙ НАГОЛОС

Пригадай!

Орфографічний практикум

Префікс пре- вживаємо переважно в якісних прикметниках і прислівниках для вираження найвищого ступеня вияву ознаки: прега́рний, презавзя́тий, прекра́сний, прему́дрий, препога́но, пречудо́во, а також у словах прези́рливий, прези́рство та словах старослов’янського походження: преосвяще́нний, преподо́бний, престо́л.

Префікс при- пишемо переважно в дієсловах, що означають наближення, приєднання, частковість дії, результат дії тощо, та в похідних від них словах: прибі́гти, прибо́ркати, прибудува́ти, прива́бити, прикрути́ти, пришви́дшити; прибо́рканий, прибудо́ваний, прива́бливий, прикру́чений, пришви́дшення; в іменниках та прикметниках, утворених унаслідок поєднання іменників із прийменником при та суфіксом: при́гірок, при́ярок; прибере́жний, прикордо́нний; у прикметниках на означення неповноти ознаки: приста́ркуватий.

Префікс прі- вживаємо тільки в словах прі́звисько, прі́звище, прі́рва.

Виконати тестові завдання за посиланням:

https://zno.osvita.ua/ukrainian/tag-prefiksy/

СКРИНШОТИ відповідей НАДСИЛАТИ В КЛАСРУМ

Опрацюй поданий нижче матеріал

Під час спілкування велике значення має порядок слів у реченні та логічний наголос.

Порядок слів у реченні буває прямим і зворотним. При прямому порядку слів підмет завжди стоїть перед присудком: Стежина до маминої хати петляє через город (В. Скуратівський). Зворотний порядок слів протилежний прямому. Його часто використовують у художньому стилі для надання мові більшої урочистості, виразності: Тут, на прадавніх берегах Славути, До вічності приторкується мить (Б. Олійник).

Розташування слів у прямому або зворотному порядку свідчить, що в українській мові слово порядок вільний. Він допомагає визначити синтаксичну роль того чи іншого члена речення. Зміна порядку слів надає реченню нового відтінку значення: Відповідали ґрунтовно на уроці математики школярі; Школярі відповідали на уроці математики ґрунтовно.

Велике значення для увиразнення висловлювання має логічний (смисловий) наголос. Інтонаційна виразність може підкреслити, посилити задум автора. Щоб підсилити смислову роль слова, його інтонаційно виділяють при вимові речення: Старшокласники гарно попрацювали на пришкільній ділянці; Старшокласники гарно попрацювали на пришкільній ділянці; Старшокласники гарно попрацювали на пришкільній ділянці.

Прочитай теоретичний матеріал підручника (§9, стор.44-45)

-         Розгляньте речення та визначте порядок слів в них.

Невтомна думка виростає увись і вдаль.

Зорює ніч над степом голубим.

Запишіть речення, визначте порядок слів, прямий порядок слів замініть на зворотній.

1.     Криниця щебетала в яру.

2.     Я набираю в руку з блакитної річки живої води.

3.     Криниця всохла з туги за людьми.

-         Від того, на яке слово в реченні падає логічний наголос, залежить сприйняття вираженої реченням думки .

1.Ти  читав  цю повість(не роман чи оповідання)

2.Ти  читав  цю повість? (Не якусь іншу)

3.Ти  читав  цю повість? (не хтось інший)

4.Ти  читав  цю повість? ( Тобто ознайомився з її змістом завдяки читанню, а не з чужих уст або телебачення)

Домашнє завдання: 1. § 9 (вивчити), 2. Вправа 92




11.11.20

Письмовий стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі

1.Запишіть дату та тему уроку

2.Прочитайте поданий текст переказу

3. Перегляньте відео про "Уманське диво"

4. Ознайомтеся з памяткою

Як написати стислий переказ розповідного тексту

з елементами опису місцевості в художньому стилі

1.     Прочитати  текст, який необхідно переказати стисло.

2.     Визначити тему й основну думку висловлювання.

3.     Вдуматися в тему, пропоновану для стислого переказу.

4.     Виділити з тексту основну інформацію.

5.     Продумати композицію переказу, тип мовлення.

6.     Зробити тематичні виписки.

7.     Самостійно скласти план переказу.

8.     Виписати художні засоби, що допомагають авторові описати міс­цевість.

9.     Дібрати слова та речення для зв'язку частин тексту.

5. Складіть план стислого переказу, запишіть його.

6. Запишіть стислий переказ тексту з елементами опису місцевості

7. Надішліть роботу в класрум 11.11.20  до 23.00


Уманське диво

 «Софіївка», яку називають «Уманським дивом», знаходиться в стародавньому українському місті Умані. Наприкінці XVIII ст. за наказом Ф. Потоцького на берегах річки Камінки було закладено чудовий парк. Так з'явилася «Софіївка» —  одна з видатних пам'яток садово-паркового мистецтва. «Софіївка» нагадує своєрідну галерею картин, створених спільно природою і людиною, настільки майстерних, що важко визначити, кому з цих двох творців належить першість. Цей напрочуд мальовничий куточок називають казковим — таке тут усе поетичне, вишукано-мистецьке. Є тут і Єлісейські поля, і англійський парк з колекцією рослин, завезених з багатьох країн світу. Кавказька гірка немов переносить нас у сонячну Грузію. Розкішні павільйони й альтанки, кам'яні гроти, каскади, підземний водяний тунель. Скрізь нас зачаровує срібляста симфонія води, зелена ошатність дерев і кущів.

«Софіївка» чудова за будь-якої пори року. І тоді, коли вона у весняному цвітінні, запорошена рожево-білими пелюстками, і спекотного літнього дня, коли над галявами дібров виснуть аромати сухого різнотрав'я, а тінисті алеї кличуть у приємну прохолоду. І золотої осені, коли падає жовто-рожеве листя, а ранками іній засріблює пожухлі трави. Гарна вона і в зимове безгоміння, коли великий обмерзлий водоспад нагадує гігантський айсберг, а сірі крутолобі скелі одягають снігові шапки.

Усі, хто бував у парку, захоплювалися його красою, оригінальністю й художньою довершеністю ландшафтних композицій, адже жодна з них не схожа на іншу. Дивлячись на цю неземну красу, важко уявити, що колись тут стримів лише лисий пагорб, поблизу якого протікала річка Камінка. Її береги були всіяні великими, хаотично розкиданими гранітними каменями. Біля підніжжя пагорба росли дві дикі груші та декілька верб. А все навкруги було загромаджене кам'яними брилами, вкритими мохом. 


30.10.2020

Записати дату та тему уроку

СКЛАДЕНИЙ ДІЄСЛІВНИЙ ПРИСУДОК

Пошуково-вибіркова робота

Прочитати текст. Виділити в реченнях граматичні основи, виписати їх. З’ясувати, у яких реченнях уживається простий присудок, а в яких — складений.

Лексикою і фраземікою у мовленні «керує» мовець. Він може свідомо вживати одні слова і не вживати інших, може не користуватися стійкими зворотами тощо. Граматика ж «керує» мовцем. Стародавні римляни говорили, що граматиці підкоряються навіть імператори. У граматиці вибір значно вужчий, ніж у лексиці, і мовець, уживши слово в тій чи іншій формі, мусить припасовувати до неї всі інші слова. Наприклад, звертаючись до людини, можна сказати: добродію або ж пане, товаришу, чоловіче, дядьку тощо, проте це слово неодмінно має бути у кличному відмінку, а залежні від нього слова — узгоджені з ним у спільних граматичних категоріях: роді, числі, відмінку: Шановний добродію!, а не Шановна добродію! чи Шановним добродію! (За Я. Радевичем-Винницьким).

Опрацюйте теоретичний матеріал підручника (стор.35)

Складений дієслівний присудок


 



 

Творча трансформація

- Замінити прості присудки складеними дієслівними. Дослідити, з яких частин складаються ці присудки. Трансформовані речення записати, виділити в них присудки.

1. Першим вітає молодший старшого (наприклад, Першим повинен вітати молодший старшого) 2. Чоловік вітає жінку (однак руку першою подає жінка). 3. Підлеглий вітає керівника (однак руку подає керівник). 4. Перша фраза вітання належить тому, хто заходить (до оселі, у приміщення), незалежно від віку, посади. 5. Незалежно від статі, віку й посади першим вітається той, хто обганяє знайомого чи проходить повз нього. 6. Зайшовши в установу, організацію, до театру, в ресторан і т. ін., увічлива людина вітається передусім з обслугою (із секретаркою, гардеробницею, швейцаром тощо) (За С. Богдан).

Дослідження-відновлення

Відновити текст: визначити межі речень і розставити потрібні розділові знаки. Виділити головні члени. Дослідити, чи всі складені присудки належать до складених дієслівних.

Успіх тварин у боротьбі за існування залежить від їхньої здатності знаходити корм, сховище й партнерів не останню роль відіграють тут і розміри тіла ні комахи, ні колібрі, найменша пташка у світі, не змогли б живитися солодким квітковим нектаром, якби були хоч трохи більшими у процесі еволюції в деяких тварин з’явились ознаки, що різко відрізняють їх від найближчих родичів новозеландський птах ківі не може літати, можливо, тому, що на островах, де він живе, колись було дуже мало хижаків, від яких його рятували швидкі ноги у процесі еволюції види нелітаючих птахів з’явились і на інших островах коли на віддаленому острові в Індійському океані, де жив додо, з’явилися люди, вони почали полювати на нього тому ще в XVII столітті цього птаха було повністю винищено (З великої шкільної енциклопедії).

Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал (стор. 35), виконати подану нижче вправу

- Змоделювати речення, уставляючи потрібні за змістом інфінітиви з довідки. Виділити присудки, визначити їх вид.

1. Мовний етикет повинен повністю ... з конкретною ситуацією. 2. Невідповідність виразів етикету може ... комічну ситуацію. 3. Жестикулюючи, мовці повинні ... також рівні жестикуляції. 4. Етикетна атрибутика щоразу повинна ... із специфікою етикетної ситуації. 5. Кілька синонімічних одиниць можуть ... засобом передачі одного і того ж смислу. 6. Кожен мовець не створює щоразу нову формулу, а може ... однією із можливих для взаєморозуміння. 7. Прийшовши вперше на відвідини новонародженого, гість повинен ... своєрідний «антикомплімент»

Довідка: узгоджуватися, співвідноситися, слугувати, врахувати, скористатись, спричинити, виголосити.




28.10.20


Записати в зошитах дату та тему уроку

Присудок. Простий і складений (іменний і дієслівний) присудок 

-         Прочитати та вивчити  теоретичний матеріал підручника

Присудок – головний член двоскладного речення, який означає дію, стан або ознаку предмета, названого підметом. Присудок відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він є? що він є? НАПРИКЛАД: Тихі сосни до ранку шумлять, мою тугу виказують вітру (Г.Чубач).

Підмет і присудок залежні один від одного. При цьому присудок є основним носієм граматичного значення всього речення.

За будовою присудки бувають прості й складені.








Простий присудок виражається особовим дієсловом у   формі дійсного, умовного чи наказового способу, а також неозначеною формою дієслова. НАПРИКЛАД: 1. Хай любов’ю нашою святиться чарівна криничка-крижаниця (П. Перебийніс). 2. Б’є осінь в бубон золотий холодними вітрами (В. Сосюра).

Присудок, виражений дієсловом у складеній формі майбутнього часу або фразеологізмом, також є простим. НАПРИКЛАД: А тепер будемо вечеряти всі разом (В. Собко). У цьому реченні присудок будемо вечеряти  простий, означає те саме, що й вечерятимемо.

Засоби вираження

Приклади

 

1.     Дієслова у будь-якому способі та часі

 

 

 

1. Весь ліс сту­гонів

 

2. Дієслова у скла­деній формі май­бутнього часу

 

2. А тепер буде­мо вечеряти

 

2.      В односклад­ному реченні без­особові

 дієслівні форми на -но, -то

 

3. Морозом вікна позамуровано

 

4. В односкладно­му реченні слово нема (немає)

 

4. Загадкам , немає кінця

 

5. Дієслово +порівняльний

сполучник

 

5. Сонце ніби залягло на дале­кій смужці лісу

- Записати речення, визначити граматичну основу, визначити вид присудка (простий чи складений)

Зверніть увагу! Присудок, виражений дієсловом складеної форми майбутнього часу, належить до простих. Наприклад: Будуть солодко віять минулим білі яблуні в нашім саду (В. Сосюра). Порівняйте: Солодко віятимуть минулим білі яблуні в нашім саду.

Білі акації будуть цвісти в місячні ночі жагучі; промінь морями заллє золотий річку, і верби, і кручі... (В. Сосюра). 2Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені (В. Симоненко). 3. Усі, хто про безсмертя мріє, хай схиляться до споришу (М. Руденко). 4Буду згадувать серця пожари, як на гору до неї я йшов (В. Сосюра). 5. І нехай пливе за роком рік, буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік (В. Симоненко). 6. Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою говорю! (В. Симоненко). 7. Будуть крани водою шумітиБудуть клумби широкі цвісти (Г. Чубач).

Домашнє завдання: § 6 (вивчити стор. 34-35), вправа 70






07.10.20

Підмет. Способи вираження підмета

Опрацювати поданий матеріал

Простий підмет

 

 

Чим вира­жається

Приклади

'

1. Іменни­ком

 

Над морем в'ється чайка


 

2. Прикмет­ником

 

І неситий не виоре на дні моря поле


 

3. Займен­ником

 

Деякі тихо перешіпту­вались


 

4. Числів­ником

 

Двоє взяли Гуменного попід руки.


 

5. Дієсло­вом в не­означеній формі

 

 

Жити — Вітчизні слу­жити

 

6. Дієприк­метником

 

Визволені не можуть забути своїх визволи­-телів


7. Вигуком

 

І знову «ура» покоти­лося лісом


Складений підмет

 

 

1. Підмет із зна­ченням сукупності, цілісності

(ім. в Н. в. + прийм. + ім. в 0. в.) під­тримується формою множини присудка

 

Батько з сином поїхали від­почивати

 

2. Підмет із зна­ченням вибірковості (ім. в Н. в. + прийм. + ім. в Р. в.)

 

Хтось із шко­лярів голосно вигукнув

 

3. Числівник + імен­ник

 

Невеликіії три літа марно пролетіли


 

4. Словосполучення із кількісним зна­ченням

 

Багато вітрів прошуміло над головою


Складений підмет

 

 

1. Слова поча­ток, продовжен­ня, кінець + ім.

 

Початок жовтня видався теплим

 

2.Слова щось, хтось +

при­кметник

 

Щось тривожне закралось у серце

 

3. Словосполу­чення з мета­форичним зна­ченням

 

Місяця підкова висить над селом

 

4. Фразеоло­гізми

 

Бити байдики — улюблена справа ледарів


Складений підмет

 

 

1. Прізвище, ім'я, по бать­кові

 

Тарас Григорович Шевченко народив­ся в селі Моринці

 

2. Власні назви

 

До найбільших свят християнського календаря належить Великий Спас

 

3. Назви (тер­мінологічні) рослин

 

В саду розцвіла чор­на смородина



Запи­сати речення, підкреслити гра­матичну основу, визначити типи підметів.

Кохати — нові землі відкривати. І от я іду по землі. Посіяне вчасно родить рясно. Умовились ми з Василем на річ­ку піти купатись. Сто зозуль кува­ло щовесни. До дзвоника залишилось чотири хвилини. Більшість робітни­ків підтримала цю пропозицію.

Переробити прості підме­ти на складені.

Сьогоднішні хлопчики і дівчатка завтра стануть нашим майбутнім. Невдовзі хтось приглушив радіо. Шевченко — співець душі народної. Море стало заповітною мрією для багатьох дітей. Гучно розмовляючи, з контрольного пункту вийшли двоє.

Робота з підручником (прочитати параграф '5 (стор.31-32))


Домашнє завдання: параграф 5 (вивчити), вправа 65 (письмово)


18.02.20

 Основні орфограми в словах

Опрацювання таблиці «Основні правила правопису».

Основні правила правопису

Орфограми небуквені

Орфограми буквені

Написання слів разом, окремо, через дефіс, апостроф, перенос слів, скорочення слів

— уживання апострофа: верф’ю, солов’ї, кав’ярня

— скорочення слів: б-ка (бібліотека), р-н (район), упоряд., арк.

— по-китайськи, по-німецьки

— ні з прислівниками: нізащо, нітрохи

— правопис прикладок: звіробій-трава, жук-короїд, дівчина-красуня

— складні іменники: прем’єр-міністр, кіловат-година

Вибір написання слова (певної букви) з ряду можливих варіантів за умови однакової вимови

— правопис ненаголошених о, е, и: вели5кий, село5, мири5ти

— спрощення в групах приголосних: радість — радісний; проїзд — проїзний; тиждень — тижні

— правопис з–с у префіксах з-, с-: сфотографувати, схотіти, збити

— зміни приголосних при словотворенні: юнак — юнацький, Париж — паризький, німецький — Німеччина


Запишіть слова в алфавітному порядку, вставляючи пропущені букви. Яка це орфограма? Запис перевірте за словником.

Г..рой, ч..кати, ц..буля, б..нзин, п..нал, арт..лерія, т..атр, пр..дмет, ч..мпіон, м..телик, інт..рес, ап..тит, д..таль, к..рувати, пр..зидія, в..дмідь, хр..бет, бр..гада, м..нати.


Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки. 
1. Аби руки (і, й) охота, буде зроблена робота. 2. Бджола мала, а (і, й) та працює. 3. (В, у)пертість (і, й) труд (в, у)се перетруть. 4. (В, у)се (в, у) роботі, як віл (у, в) ярмі. 5. (І, й) ночі не має, (у, в)се робить (і, й) робить. 6. Риба (у, в) воді, а людина (в, у) труді. 7. Хто не працює (в, у) будні, тому (і, й) вихідного нема. 8. Щастя (і, й) труд поруч живуть.


► Перекладіть українською мовою слова і порівняйте їх написання в обох мовах.

Батальон, миллион, лётчик, майор, вечернему, ёрш, сегодня, ледниковый, лён, йод, четырёх, серьёзный, седьмой.

Поставте іменники в орудному відмінку однини, запишіть їх, поясніть правопис.

Вічність, мідь, міць, єдність, блакить, парость, піч, вись, радість,  любов.

Домашнє завдання

1. Префікс пре- пишеться в усіх словах рядка.

а) пр..чудовий, пр..єднання, пр..лаштувати;

б) пр..кумедний, пр..забутий, пр..мазаний;

в) пр..стол, пр..чистий, пр..зирство.

2. Апостроф треба писати в усіх словах рядка.

а) бур..як, без..ядерний, роз..яснити;

б) під..їжджати, зів..ялий, р..ясний;

в) дит..ясла, черв..як, п..ятдесят.

3. Літеру з треба писати в усіх словах рядка.

а) бе..турботний, ..хаменутися, бе..шумно;

б) ро..питати, ..садити, ..шити;

в) ро..сохся, ..формований, бе..чесний.

4. Префікс прі- пишеться у слові.

а) пр…звище;                                                           

б) пр…дністровський;

в) пр…бережний;                                                                   

5. Із м’яким знаком пишуться усі слова в рядку.

а) нян..чити, воротар.., молот..ба;

б) ніч.., козац..кий, т..мяний;

в) різ..бяр, кізон..ці, біл..ший.

6. Подвоєння приголосних відбувається в усіх словах рядка.

а) священ..ий, безімен..ий, зіл..я;

б) област..ю, спросон..я, жит..я;

в) бездоріж..я, молодіст..ю, ро..зброїти.

7. Кількість звуків і букв збігається в усіх словах рядка:

а) кінь, матір’ю, бджола;

б) сум’яття, доїжджати, куйовдити;

в) морщитися, сусідка, день.

8. Буква е пишеться в усіх словах рядка:

а) дж..рельний, т..мніти, вер..сень;

б) пр..бережний, л..гкий, тр..вога;

в) кач..ня, пр..кручений, мороз..во.

9. Усі слова пишуться з двома буквами нн у рядку.

а) туман..ий, згуртован..ий, зран..я;

б) туман..ість, безсон.ий, прохан..я;

в) знан..я, юн..ат, гречан..ий.

10. Префікс при- треба писати в усіх словах рядка.

а) пр..глушити, пр..м’ятий, пр..мудрість;

б) пр..вчити, пр..морозок, пр..кордонний;

в) пр..гарний, Пр..дніпров’я, пр..пишний.











16.09.20
Запишіть тему уроку в зошитах
 Основні орфограми в словах

Виконайте завдання в робочих зошитах

       Вставте пропущені букви та усно поясніть орфограми.

Занурилася… ополонку, пр…рва, во…зал, ло…ка, тер…кон,  їхати…Одесу, з…ма, плавати…океані, пр….звисько, військ…омат, Ж…ль Верн, узбіч…я, р…торика, про…ьба, міл…йон.


Утворіть слова за допомогою суфіксів -ськ- , -ств-.

        1 студент
2 інтелігент
3 компост
4 аванпост
5 хвастливо
6 випуск
7 контраст
8 баласт
9 шість
10 пестити
11 кість
12 форпост

- Зробіть синтаксичний розбір речення.

  І жовті, обпалені сонцем скелі, і невелика глиняна круча, ізрита гніздами щурів, і рідкий чагарник, і ріка в глибоких берегах, і сірі стовбури сосен, і темна, обмазана кошара – все звичайне і буденне.

- Перепишіть речення, розставте пропущені розділові знаки.
  Києве любий ти стоїш на горах у квітах і зорях у сяєві мрій.
  Дзвени моя пісне про радісні дні що квітнуть садами в моїй стороні.
  Благословенний будь мій краю.


Домашнє завдання 

(У зошитах записати дату та вид роботи (домашня)
Доповни текст вставними словами. Запиши в зошитах
   Досвід, отриманий у спадок від бабусь, залишиться здобутком на все життя. Ці мудрі повчителі виховували у дітей любов до вязання, вишивання, шиття. Споконвіків існувала в нашого народу неписана традиція, згідно з якою бабусі мали привчати дівчаток до рукодільництва.
    Цей гарний звичай уже перевівся.

Довідка: як відомо; на жаль; безперечно; наприклад; до речі; по-моєму; певна річ.




















 Завдання на 25.05.2020



Тема. Правопис часток

Перегляньте відео




Опрацюйте теоретичний матеріал (параграф 49)



«Редактор»
Знайдіть та виправте помилки.


1. Полий цю яблуню - ад-же вона із яблучьками.
10
 2. Не хайже сад все світній встає там, де ридала мати на руїні.
11
3. Як були ми малиши і ще, як збирались йти на крайсвіту, ми любили вмиватись дощєм, що б скоріше рости і міцніти.12
4. Я хотіла-б людям для підмоги у кажду мить подати голос свій.
13
5. Я тільки-що друже була на Дніпрі, - твоя Україна квітує.14
6. Грім на вогненому списі злитів увись і вибухнув над ними, і хто-зна-де осипався у низ.
15

Розподільний диктант
А - частки, які пишуться через дефіс,16
Б - частки, які пишуться окремо.

  1. Сядь(бо),
  2. ходи(но),
  3. таки(читав),
  4. будь(хто),
  5. казна(що),
  6. хто(небудь),
  7. зрозумів(таки),
  8. все(таки),
  9. пиши(ж)(бо),
  10. все(ж)(таки),
  11. іди(ж)(но),
  12. яким(би)(то),
  13. коли(б)(то),
  14. так(от),
  15. тим(то),
  16. отакий(то),
  17. важкий(таки),
  18. як(от),
  19. нехай(складає),
  20. учився(б),
  21. почав(би),
  22. зробив(би).
  23. (як)найтихіше
  24. мов(би)(то)
Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал (параграф 49), виконати вправу 524 

Завдання на 26.05.2020


Тема. Правопис часток не і ні з різними частинами мови

Перегляньте відео

Опрацювати теоретичний матеріал ( параграф 50)
Виконати вправу 533
Домашнє завдання: вивчити параграф 50, виконати вправу 536



Завдання на 29.05.2020

Тема. Вигук. Дефіс у вигуках.  Кома і знак оклику при вигуках
1.Перегляньте відеоурок

2. Опрацюйте теоретичний матеріал (параграф 51)
3. Вправа 543
Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал








Завдання на 18.05.2020
Тема. Сполучники підрядності

1. Пригадаймо!
Мовознавча вікторина
1. Які граматичні ознаки властиві сполучнику як службовій частині мови?
2. Який сурядний сполучник може вживатися і як єднальний, і як протиставний? Свою відповідь проілюструвати прикладами.
3. Назвати синонімічні сполучники до сполучника а. Схарактеризувати їх за будовою.
4. Які сурядні сполучники виражають поєднання або приєднання? Чи є серед цієї групи сполучників парні?
5. За яких умов перед сполучником і вживається кома? Правила проілюструвати власними прикладами.
6. Назвати правила чергування сполучників і — й.

·        Дослідження-трансформація (на основі синонімії)
Прочитати народні вислови. Записати, доцільно замінюючи сполучник та синонімічними (а, проте, зате, але, і, й).
1) Аби день переднювати та ніч переночувати.
2) Багато трудився, та шани не добився.
3) Багато трави, та вся пішла у висушку.
4) Високо літав, та низько сів.
5) Усе починає, та нічого не кінчає.
6) Зачепився за пень та простояв цілий день.
7) Індик думав, та у борщ попав. 8) Погнав пасти телят, та пригнав гусят (Нар. творчість).
Дослідити, які смислові відношення виражає сполучник та в кожному реченні.

2. Перегляньте відео, виконуючи всі завдання, що пропонуються в ньому


Домашнє завдання
1. Повторити теоретичний матеріал (параграф 46)
2. Виконати вправу 492



Завдання на 19.05.2020
Тема. Написання сполучників разом та окремо. Розрізнення сполучників і однозвучних слів. Синонімічні й антонімічні  сполучники

 1.Перегляньте відео, виконуючи всі завдання, що пропонуються в ньому

Опрацюйте параграф 47
Виконайте вправи

Розподілити сполучники за будовою. Виписати до першої колонки прості сполучники, до другої — складні, до третьої — складені.
Мов, якби, бо, через те що, після того як, що, щоб, аби, зате, але, незважаючи на те що, хоча, проте, для того щоб, як, ніби, якщо, у зв’язку з тим що, наче, як тільки, нібито, коли, коли б, та, так що, начебто.
Записати слова, розкриваючи дужки. Пояснити їх правопис.
(Не)мов(би), а(би), що(б), все(таки), (через)те(що), ні(би), (з)по(між), дарма(що), (за)те, як(що), (незважаючи)на(те)що, так(що), із(за), (мов)би(то), як(би), (про)те, хто(небудь), тому(що), (для)того(щоб), (ні)як, що(й). 
Домашнє завдання : параграф 47(вивчити), вправа 503
Завдання на 22.05.2020

Тема.Частка як службова частина мови. Частки формотворчі та словотворчі
Перегляньте відео



Опрацюйте теоретичний матеріал (параграф 48)



*  -   Прочитати поезію, знайти частки, пояснити їх значення.
Ну, є ж про зраду там які статті?
Не всяка ж кара має буть незбожна.
Що ж це виходить? Зрадити в житті
Державу – злочин, а людину – можна?!

Таке нещастя хоч кого знеможе.
Це ж можна тут рішитися ума.
Любив же він Марусю, не дай боже!
Тепер сидить, місця на нім нема…
Ліна Костенко


*    Згрупуйте частки на формотворчі, заперечні, модальні:
Не, би(б), як, навіть, ні, хай, мов, годі, ані, нехай, таки, бодай, бо, но, то, от, таки, еге, атож, аби, ж.




- У реченнях вставте пропущені частки.
Веселі здалека палати
... ви терном поросли!
Хоч я вам кривди ... робив,
Та все між вами жив.
Мені ... страшно, як згадаю оту хатину край села.
Я жив ... двічі і помер ... двічі,  якби було нам два життя дано.
Завдання з елементами гри «Третій зайвий»
Випишіть зайву частку в групі. Визначте розряд за значенням.
Хай, нехай, ні. Саме, хай, якраз. Хай, не, ані. Навіть, ні, лишень. Уже, би, наче. Як, мов, нехай. Так, еге ж, годі.

Домашнє завдання. Вивчити теоретичний матеріал (параграф 48), виконати вправу 516.






Урок 15.05.2020
Тема. Контрольна робота за ІІ семестр


Робота розпочнеться о 14.00. Класний керівник повідомить код доступу за 5 хвилин до початку роботи



Завдання на 12.05.2020

Тема. Сполучники сурядності та підрядності
1. Переглянути відео, виконуючи завдання, запропоновані в ньому





2. Опрацювати теоретичний матеріал підручника (параграф 46)

3. Виконати вправу 482.









Перевір себе


Домашнє завдання: вивчити групи сполучників сурядності
напам'ять, перечитати поданий нижче матеріал та виконати вправу.


Сполучник і вживається, щоб уникнути збігу приголосних, важких для вимови:
1) після приголосного перед словом з початковим приголосним звуком (Інтер’єр Успенського собору просторий і світлий);
2) після паузи, що на письмі позначається крапкою, комою, крапкою з комою, двокрапкою, перед словом з початковим приголосним звуком (Собор стоїть на Почаївській горі, і видно його з далеких місць Тернополя);
3) на початку речення (І до наших днів збереглися розписи Успенського собору);
4) при зіставленні понять (дні і ночі; батьки і діти);
5) перед словом, що починається на й, є, ї, ю, я (Почаївська лавра і її споруди становлять значний інтерес з технічної точки зору).
Сполучник й уживається, щоб уникнути збігу голосних:
1) між голосними (Зовнішній вигляд собору запам’ятовується чуттєвою насиченістю декору й орнаментальністю);
2) після голосного перед приголосним (Архітектура Успенського собору вражає своєю величністю й монументальністю).




 Записати речення, уставляючи пропущені розділові знаки і замість крапок варіанти сполучника і (й). Свій вибір обґрунтувати.

1) До 1800 року у «Софіївці» було створено штучні скелі… гроти.
2) Міфологічні герої… сюжети мають між собою часові… територіальні зв’язки.
3) Багато умільців займалися художньою обробкою каміння, виготовляли гранітні столи… вази, лави… п’єдестали, колони… сходи.
4) Від входу в парк углиб комплексу веде головна алея, обсаджена каштанами… тополями.
5) Територія між Нижнім… Верхнім ставами наймальовничіша… має багато художньо виконаних споруд.
6) Основна композиція парку складається з водної системи — озер, водоспадів… цілої мережі каналів.
7) «Софіївку» називають храмом природи, поемою з каменю, води, землі, архітектурних споруд… скульптур (За О. Се-даком).










Завдання на 04.05.2020
Тема. Написання похідних прийменників разом, окремо та через дефіс
Перегляньте відеоурок



Опрацюйте теоретичний матеріал ( параграф 43)
Виконайте подані завдання
1.Розкриваючи дужки, пояснити написання прийменників. З трьома прийменниками скласти речення.

   З(за), з(над), з(поза), із(за), за(для), по(за), по(серед), з(поміж), з(понад), про(між), з(проміж), по(над), з(під), по(між), зі(мною), у(нього), зі(сходу), із(над).

2.Списати речення, розкриваючи дужки.
  (На)дворі була ще весна, і висока трава (в, у)степу була вже готова під косу.
  (При)поясі у вершників були шаблі, а в руках луки (із)стрілами.
   Хати без дахів (с)купчені, (при)ліплені одна(до)одної, одна(над)другою.
  Дивись, з(над) Дніпра (зі)брались кревні, привітали край мій древній.

3.Гра „Редактор”
 Два рази в тиждень; їхати по вулиці; сталося із-за необережності; перетворитися в пар; стояти у входу; прийти в час ночі; турбуватися о мамі.
 Домашнє завдання :
Вправа 451

Завдання на 05.05.2020

Тема. Тренувальні вправи

Пригадаймо!

1.Пригадайте написання не з дієприкметниками. Запишіть
Не/прогріта сонцем земля, не/посохле на вітрі бадилля, не/скопані ділянки, не/посіяна батьком трава, не/виконане завдання, не/виконане учнем завдання, завдання не/виконане.

2.Пригадайте написання поданих прислівників. Запишіть
 Раз/у/раз, в/основному, на/жаль, до/речі, де/коли, аби/як, кінець/кінцем, рік/у/рік, с/під/лоба.

3.Зробіть фонетичний запис слова вічність.

4.Відредагуйте речення.
  Із-за хвороби вона пропустила пару уроків по українській мові.
  Уроку по математиці не було.
  По всім питанням ти дав вірну відповідь.

5.Розставте розділові знаки, зробіть синтаксичний розбір речення.

  Поїзд мчав майже не зупиняючись на станціях врізаючись у білі глибини безкраїх березових гаїв.

Увага!!!! Надсилати на електронну пошту kovalinka50@gmail.com тільки завдання за 05.05.20  
  Завдання на 08.05.20

Тема.Сполучник як службова частина мови. Види сполучників за будовою, походженням

1.Записати речення, визначити до якої частини мови належить кожне слово
Феї перелітають з квітки на квітку, насолоджуючись життям, і, здається, що вони не здатні постояти за себе. Насправді ж, феї - хоробрі створіння, які можуть нагнати страху на ворогів.
- Які службові частини мови ви знайшли?
- Що ми називаємо прийменником?
- Поясніть, що означає слово «сполучник» (с/по/лук/а, с/по/луч/а/ти, сполучений, сполучити, с/по/луч/н/ик)?
2. Робота з підручником (параграф 45)
3. Виконання завдань
Розподіліть сполучники на групи за будовою.
Але, або, зате, що, проте, щоб, і, якби, й, якщо, незважаючи на те що, бо, тому що, чи, а, для того щоб, та, ніби, через те що, задля того щоб, тоді як, ані, хоч, не тільки ... а й, після того як, а також, однак, мов, наче, ніби, нібито, дарма що, завдяки тому що.
Запишіть прислів'я, вставляючи потрібні сполучники.
1. Батьківщина... свобода — найсвятіше... найдорожче на землі. 2. Людина без батьківщини, ... птах без пісні. 3. Хліб їдять скрізь, ... на батьківщині він найсмачніший. 4. Всюди добре, ... дома наймиліше. 5. У чужій стороні не так світить ... сонце. 6. Не все те золото, ... блищить.
Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал (параграф 45), вправа 480 (письмово)








Завдання на 27.04.2020
Тема.Прийменник як службова частина мови
1. Пригадайте!

2. Перегляньте відео



3. Опрацюйте теоретичний матеріал (параграф 42)
4.Виконайте вправи 440, 443.



    Завдання на 28.04.2020



Тема.Види прийменників за будовою. Непохідні й похідні прийменники
 1. Переглянути відео



Дослідження-зіставлення
  Порівняйте і доведіть, що в одній колонці виділені слова — прислівники, у другій — прийменники.
Наукова довідка: прийменники в мові не завжди були службови­ми словами. Про це свідчать слова, які в сучасній мові можуть бути іменниками і прийменниками.

  Якими частинами мови висту­пають у наведених реченнях омонімічні слова?
Очікувані обґрунтування:
1. У першому реченні виділене слово відповідає на запитання що? — коло. У другому реченні виділене слово входить до складу запитання коло чого? — коло річки.
2. У першому реченні виділене слово має лексичне значення; у дру­гому — служить для зв’язку слів;
3. У першому реченні виділене слово виступає членом речення (присудок); у другому реченні виділене слово можна замінити прийменником-синонімом біля.
Висновок: у першому реченні слово коло — іменник, у другому — прийменник

  Розгляньте таблицю і розкажіть, що нового ви дізналися:
Похідні
Не утворені від якихось частин мови (їх часто плутають із префіксами)
Утворені від інших частин мови
Утворені сполученням непохідних приймен­ників
в, від, над, до, на, без,
крім, при, за
Навколо, вздовж, край, осторонь, за­ради
по+за (поза), за+для (задля) по+під (попід), з+по+серед (з‑посеред)
Творче завдання
  Складіть по два речення до кожного слова, щоб в одному ви­падку запропоноване слово в реченні було прийменником, а в ін­шому прислівником чи іменником.
Довкола, напередодні; круг, протягом.
Зразок. Довкола лісу для диких тварин були встановлені годів­ниці (довкола —прийменник). Довкола пес Тімка побачив знайому місцевість (довкола — прислівник).

Складні
Складені
Непохідні та похідні,
що мають одну основу
Утворюються з кіль­кох частин і пишуться
разом або через дефіс
Утворюються з кіль­кох частин і пишуться окремо
Від, при, за, кругом, на, шляхом, біля, перед, в
Попід, задля, з‑посеред, із-за, заради, поміж, з‑за
Під час, відповідно до, згідно з, на відміну від
Розподільний диктант
  Запишіть сполучення слів з прийменниками у два стовпчики: у перший — із похідними прийменниками, у другий — із непо­хідними. Визначте, від яких частин мови утворилися похідні прийменники.
Наді мною, коло лісу, з‑поміж людей, з гори, протягом року, по­над лісами, згідно з наказом, о сьомій годині, незалежно від погоди, край дороги, біля столу, на дошці, під землею, без нас.
Заповнення таблиці 
Непохідні прийменники
Похідні прийменники











Завдання на 21.04.2020

Тема. НАПИСАННЯ ПРИСЛІВНИКОВИХ СПОЛУЧЕНЬ ТИПУ раз у раз, з дня на день 



Проблемне питання
— Як відрізнити прислівники від прислівникових сполучень? Чи завжди це 
можна зробити без контексту?


1. Опрацюйте поданий нижче матеріал
Окремо пишуться:
а) прислівникові сполуки, що складаються з прийменника та іменника, але в яких іменник звичайно зберігає своє конкретне лексичне значення й граматичну форму, особливо коли між прийменником і керованим ним іменником можливе означення до цього іменника (прикметник, займенник, числівник): без відома, без жалю, без кінця, без кінця-краю, без краю, без ладу, без ліку, без мети, без наміру, без пуття, без сліду, без смаку, без сумніву, без угаву, без упину, без черги, в затишку, в міру, в нагороду, в ногу, в обмін, в обріз, в позику, в цілості, до біса, до вподоби, до гурту, до діла, до загину, до запитання, до краю, до крихти, до ладу, до лиха, до лиця, до міри, до ноги, до обіду, до останку, до пари, до пня, до побачення, до пори, до пуття, до речі, до решти, до сих пір, до смаку, до смерті, до снаги, до сьогодні, за години, за дня, за кордон, за кордоном, за рахунок, за світла, з болю, з-за кордону, з краю в край, з переляку, з радості, з розгону, на бігу, на біс, на вагу, на весну (але навесні), на вибір, на видноті, на відчай, на відмінно, на віку, на гамуз, на голову, на диво, на дозвіллі, на жаль, на зло, на зразок, на льоту, на мить, на ніщо, на око, на поруки, на прощання, на радість, на радощах, на руку, на самоті, на світанку, на скаку, на славу, на слово, на сміх, на совість, на сором, на ходу, на шкоду, на щастя, над силу, не з руки, ні на гріш, під боком, під гору, під силу, по закону, по змозі, по знаку, по можливості, по правді, по силі, по совісті, по сусідству, по суті, по черзі,по щирості, у вигляді, уві сні, у поміч, у стократ, через силу, як слід, як треба;
б) словосполуки, що мають значення прислівників і складаються з двох іменників (зрідка — числівників) та одного або двох прийменників: від ранку до вечора, день у день, з боку на бік, з дня на день, один в один, раз у раз, рік у рік, час від часу;
в) словосполуки, які в реченні виконують функції прислівника та складаються з узгоджуваного прийменника (числівника, займенника) й дальшого іменника: другого дня, таким чином, темної ночі, тим разом, тим часом і т. ін.;
г) прислівники, утворені сполученням прийменника з повним прикметником чоловічого (середнього) роду: в основному, в цілому;
д) прислівники, утворені сполученням прийменника по зі збірним числівником: по двоє, по троє, по четверо тощо.

  Робота з підручником

Ø Опрацювання теоретичного матеріалу поданого у §49

 Розподільний диктант

Ø  Записати прислівники, розподіливши їх у дві колонки: 1. Разом; 2. Через дефіс.

(Без)відома, (без)перестанку, (без)сумніву, (без)кінця(і)краю, (в)до(світа), (в)затишку, (від)тепер, (від)усюди, (во)віки, (в)решті(решт), вряди(годи), (все)одно, всього(на)всього, (в)три(дорога), (в)цілому, (в)шосте, ген(ген), давним(давно), (де)далі, день(за)днем, день(у)день, десь(то), (до)відома, (до)завтра, (до)ладу, (до)не(схочу), (до)нині, (до)ранку, (з)боку, (з)боку(на)бік, звіку(зроду), (зо)зла, (з)середини.

Ø  Поміркувати, чому прислівники, що пишуться окремо, називають прислівниковими сполученнями.

Виконати вправи 418, 419

Завдання на 24.04.2020
Тема.   Контрольна робота
 Контрольна робота
Прислівник
Початковий рівень (кожна відповідь 0.5 б.)
1.Усі слова є прислівниками у рядку:
А. впевнено, прекрасно, котрийсь;
Б. ліньки, попередньо, використано;
В. пошепки, інколи, сам на сам;
Г. раз у раз, обидва, мирно.
2. Прислівник – це..
А. незмінна  особлива форма дієслова;
Б. самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета;
В. незмінна самостійна частина мови;
Г. службова частина мови.
3. Прислівники поділяються на такі розряди:
А. якісні, відносні, присвійні;
Б. якісно-означальні, обставинні;
В. похідні та непохідні;
Г. безособові, неозначені, означено-особові.
4. Прислівник напам’ять до розряду:
А. способу дії;
Б. місця;
В. причини;
Г. якісно-означальні.
5. Помилку в написанні прислівника допущено в рядку:
А. віч-на-віч;
Б.  сам-на-сам;
В. вгорі;
Г. як-небудь.
6. Прислівник мимоволі  утворено способом:
А. префіксально-суфіксальним;
Б. основоскладання;
В. безафіксним;
Г. суфіксальним.
Середній рівень
7. Установити відповідність між прислівниками та їх розрядами за значенням (за кожну правильну відповідь 0, 25б.)
1. чемно                         А. причини
2. навприсядки             Б. часу
3. післязавтра               В. способу дії
4. згарячу                      Г. міри й ступеня дії
5. трохи                        Д. якісно-означальні
8. Установити відповідність між прислівником та способом його творення

(за кожну правильну відповідь 0, 25б.)


1. сильно                     А. основоскладання
2. праворуч                 Б. префіксально- суфіксальний
3. весною                    В. суфіксальний
4. зліва                        Г. перехід однієї частини мови в іншу
Достатній рівень
9.     Скласти речення зі словами по-старому і по старому (1 бал)

10. Записати слова, знявши риску.  (2 бали)
В/гору, сам/на/сам, любо/дорого,  раз/у/раз, на/весні, пліч/о/пліч, само/вільно, власно/руч, де/небудь,  (с) першу,  (ані) скільки, (без) вісти(по) моєму, (що) (як) найбільше, (будь) коли.

11.  Установити відповідність між прислівниками та ступенями порівняння (1бал)
А Найбільш весело.
1 Вищий ступінь порівняння (проста форма).
Б Веселіше.
2 Вищий ступінь порівняння (складена форма).
В Більш весело.
3 Найвищий ступінь порівняння (проста форма).
Г Найвеселіше.
4 Найвищий ступінь порівняння (складена форма).

12.Зробіть синтаксичний розбір речення (2бали)
Влітку озеро здалеку манить прохолодою.

Увага!!!!Виконану контрольну роботу надсилати на електронну пошту kovalinka50@gmail.com  24.04.2020 з 14.00 до 16.00. 



Завдання на 13.04.

Тема. Правопис прислівників
1. Перегляньте відео




2. Опрацюйте параграф 39.
3. Виконуємо завдання в зошитах
  • До поданих сполучень слів дібрати з довідки прислівники-синоніми.

   На босу ногу; ненароком; по дорозі; дедалі; з власної волі; справа;  зліва; проти волі.
Довідка: ліворуч, праворуч, мимохідь, мимохіть, босоніж, чимраз, самохіть, силоміць. ЗАПАМ'ЯТАЙ ПРАВОПИС ЗАПИСАНИХ ПРИСЛІВНИКІВ!



  • Запиши одним словом.

Скільки и сили; на живу нитку; правду кажучи; жодною мірою; де припало.
Довідка: що/сили, ані/як, що/правда, аби/як, аби/де.

  • Закінчи подані речення.

Удень тепло...                                  У день народження...
Вивчив напамять...                         Покладатися на память
Підняли догори...                             Підійти до гори...
Сказав удруге...                                Глянув у друге...
Нашвидку поснідав...                      На швидку їзду...

  • Прочитай, випиши виділені прислівники, запам'ятай їх правопис

 „Ода шкільному портфелю”

Шкільний портфель! Який він завтовшки,
Завбільшки, завширшки, завглибшки, завдовжки!
Навряд чи вчитель знає, як вдосвіта важко
Цю гору на собі тягнути навсправжки.
Якби експонатом портфель став музейним,
Писали б про нього тоді навперейми.
Тоді б вчителі не дивились спідлоба,
Що зошит навмисне залишили вдома.
Вони, навпаки, пожаліли б одразу,
А, може , й семестр закінчили б завчасу.
Навприсядки всі танцювали б навколо,
Портфель школярі не носили б до школи.


4. Вправа 391 (усно), вправа 400 (письмово)


Завдання на 14.04.


Тема. Правопис прислівників

- Користуючись алгоритмом, розподіли прислівники за написанням.

1.Чи є у прислівникові префікс по – і суфікс – и, - е, - ому, -ему(єму)

               ТАК – дефіс                                           НІ –

2.Чи є префікс казна-, хтозна-, будь-; суфікс  - небудь ?

               ТАК – дефіс                                             НІ –
3.Чи є частки бо, но, от, таки?


              ТАК – дефіс                                             НІ –
4.Чи повторюються однакові або подібні основи ?
             ТАК – дефіс
   Скільки/сь, аби/де, де/коли, будь/коли, казна/де, все/таки, ні/де, як/небудь, по/моєму, казна/як, ледве/ледве, всього/на/всього, по/вовчи, хоч/не/хоч.

Перевір  себе! Скількись, абиде, деколи, ніде.
Будь-коли, казна-де, все-таки, як-небудь, по-моєму, казна-як, ледве-ледве, всього-на-всього, по-вовчи, хоч-не-хоч.



Самостійна робота

- Утворіть прислівники від поданих слів.
   По, третій; по, ваш; казна, як; плавно, плавно; як, не, як; коли, не, коли; мало, помалу.
- Запишіть подані речення, знімаючи риски.

1. Хрущі гули в тополях,і було тихо/тихо, як буває тільки над/вечір, коли замовкнуть звуки дня (Л. Т.). 2. Ой три шляхи широкі до/купи зійшлися (Т. Ш.). 3. Темрява раз/у/раз змінювалась блакитними потужними спалахами, що охоплювали на мить собою все (О. Г.). 4.Вокзальна будівля, видима з /усіх/усюдів, красувалася на своєму місці.5.Веселі води, що перед годиною були ще снігом, бігли до/долу по рівчаках, з камінця на камінчик (М. Коц.). 6. Данило став на/в/колішки, хотів заглянути в казанок, заплющився і так на/в/заплюшки мішав щербатою дерев’яною ложкою запашну юшку (Гр. Т.). 7. Сніг іде,і морозик цвіте по/своєму (М. Вінгр.). 8.Романівський повернувся і віч/на/віч зустрівся з Сашком Золотаренком (В. Чем.) 9. За лісом широкі поля по/волі й лагідно спускалися у/низ (М. Коц.).10. Мов хто випускав по/одному жовтих птахів,і летіли вони один/по/одному понад хатами на ліс (А. Гол.). 11. У/ночі повернувся батько із зборів до/дому (О. Донч.). 12.Над річкою і лісом засинювалось небо: з/далеку/предалеку, погуркуючи та поблискуючи, накочувалася гроза (Гр. Т.). 13. І руки матері тремтячі на/зустріч тягнуться мені. 14. Іду на/зустріч з дівчиною.
Увага!!!!Виконані завдання самостійної роботи надсилати на електронну пошту kovalinka50@gmail.com тільки 15.04. з 14.00 до 16.00. Роботу бажано надсилати у вордовському документі.
 Завдання на 17.04.


Тема. Тренувальні вправи


       1.Перекладіть подані словосполучення українською мовою ,поясніть написання прислівників.
Забыть спросонок,споткнуться сослепу,остановиться поодаль,ежегодно приезжать,невольно вскрикнуть,говорить наугад,выходить днем,сделать назло,еженедельно приходить,повторить второй раз.
2.Замініть словосполучення прислівниками.
Кожного понеділка,кожного разу, з далеких країв,в усіх місцях,польською мовою,три рази,всупереч чому-небудь,з певним наміром,не зовсім прокинувшись,не розміркувавши.
3.Прочитайте словосполучення . Запишіть правильно, знімаючи риску
У/ горі літав лелека,вийти на/зустріч відвідувачам ,у/горі Ельбрус знайшли корисні копалини,закололо в/середині,почути в/перше,у/середині підручника,зібратися в/купі,прийшли на/ зустріч з кандидатом.
4.Запишіть прислівники ,знімаючи риску.
По/польськи,на/вхрест,з/середини,по/дитячому,час/від/часу, до/смаку,такий/сякий,хтозна/куди,по/київськи,у/ночі,куди/небудь,що/тижня, сила/силенна,все/одно,коли/небудь,будь/де,рано/вранці,ані/трохи, на/вшпиньки.
5.Вставте в подані прислівники пропущені н або нн.
Шале (н,нн)о,ображе(нн)о,гума(нн)о,багря(нн)о, приєм(н, нн)о, безпереч(н, нн)о, потріб(н, нн)о, соняч(н, нн)о, невблага(н, нн)о, непримире(н, нн)о, страше(н, нн)о, без підстав(н, нн)о, сором(н, нн)о, нужде(н, нн)о, несказа(н, нн)о.

Домашнє завдання активне
Завдання необхідно виконати до  21 квітня 22:00 ред.
Код доступу 142737
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua











Завдання для 7- А класу на 06.04. 2020


Тема. Не та ні з прислівниками
1 Переглянути відео
2. Опрацювати теоретичний матеріал (параграф 36)
3. Виконати вправи 371, 373 в зошиті.
Завдання виконуємо до 07.04.20
Завдання для 7- А класу на 07.04. 2020
Тема. И, і в кінці прислівників
1.Пригадаймо!
1. Тести.
1. Прислівник – це:
а) особлива форма дієслова;
б) змінна самостійна частина мови;
в) незмінна самостійна частина мови.
2. Прислівник виражає:
а) ознаку предмета за дією;
б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі;
в) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета.
3. За допомогою слів значно, багато, куди, ще, трохи, утворюється:
а) проста форма найвищого ступеня порівняння прислівників;
б) проста форма вищого ступеня;
в) складена форма вищого ступеня.
4. У прислівниках –нн- пишеться:
а) доречно, дивовижно, передчасно;
б) ненастно, безупинно, щоденно;
в) шалено, довгождано, довгоочікувано.
5. У якому правильно названо морфологічні ознаки прислівника?
а) рід, число, відмінок;
б) незмінність, час, вид;
в) незмінність.
6. Якими другорядними членами речення можуть виступати прислівники?
а) означенням і додатком;
б) обставиною і додатком;
в) обставиною і означенням.
Відремонтуй слова
-н-, -нн-
Старан..о, піднесен..о, голосн..о, відмін..о, щоден..о, задушевн..о, навман..я, попідтин..ю, впевне..о, спросон..я, страшне..о, позмін..о, без вин..о, сумн..о
2. Переглянути відео

3. Опрацювати параграф 37.

4. Виконати вправи 382 та 383 у зошитах

Завдання на 10.04.


Тема.Правопис прислівників на -о, -е, утворених від прикметників і дієприкметників
1. Опрацювати параграф 38
2.Виконати вправи 386 та 387 у зошитах



Завдання для 7- А класу на 30.03. 2020
Тема. Творення прислівників
1.Параграф 34 вивчити
2. Вправа 350 (письмово)

Завдання виконуємо до 31.03.20
Завдання для 7-А класу на 31.03.2020
Тема. Н та НН у прислівниках
1. Переглянути відео

2. Опрацювати теоретичний матеріал (параграф 35)
3. Виконати вправу 362 ( у зошитах)
Завдання виконуємо до 03.04.20

Завдання на 03.04.
Тема. Тренувальні вправи
1.Тестові завдання "Н та нн у прислівниках"  необхідно виконати до  06 квітня 15:00
Код доступу 960016, відкривши посилання join.naurok.ua
2. Тренувальні вправи виконуємо в зошитах за посиланням
Завдання виконуємо до 06.04.20

Комментариев нет:

Отправить комментарий