24.11.20
Шановні учні 8-Г класу. Вам необхідно було виконати вправу № 143 та надіслати для перевірки. Завдання виконало 3 учні. Потім, прошу, не запитуйте здивовано, звідки у вас одиниці. З повагою до Вашого вибору
Ліна Василівна.
Записати дату та тему уроку
ВИДІЛЕННЯ ПОРІВНЯЛЬНИХ ЗВОРОТІВ КОМАМИ. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ
Пригадай! (усно)
- Які синтаксичні конструкції є порівняльними зворотами?
- Як їх треба виділяти в усному мовленні та на письмі?
- За допомогою яких сполучників утворюємо порівняльні
звороти?
- Яку синтаксичну роль у реченні виконує порівняльний
зворот?
- Коли порівняльні звороти не відокремлюються комами?
Виконання вправ
- Пунктуаційний
практикум
- Списати, розставляючи потрібні
розділові знаки. Указати на слова, яких стосуються порівняльні звороти.
Визначити синтаксичну роль.
1. Через історичні місця події
дати як через магічні кристали висвічується нащадкам сива давнина. 2.
Знані й невідомі давні події немов глибинні живлющі джерела напоїли
наснажили героїчним духом легенди й богатирські поеми-билини. 3. Чорнів як ноги
павука мольберт у куточку. 4. Одірветься один листочок з гілочки й попливе як
човник у сухому й пахучому осінньому повітрі. 5. Олег як син рибалки добре знав
морські звичаї. 6. Голова без шуму як ліхтар без свічки.
- Робота
з текстом
-
Прочитайте
текст. Випишіть речення з порівняльними зворотами.
Життя є молодість, труд і любов.
Молодість, як дивовижний рубін, мусить горіти на серці. Все життя людина лише
шліфує грані своєї молодості. На заході днів вона засяє дивним блиском. І погасне.
Бо другої молодості немає у світі.
Труд, як материна рука, веде нас
по стежці. Він є вірним другом молодості. Він ніколи не зраджує. У радісній
знемозі він пахтить, як дорога. Він отруює серце морською водою далеких обріїв.
Труд у печалі заспокоює голову холодним вітерцем.
Любов. Відчуваю я її, як дорогу,
теплу долоню на голові. Вона перебирає моє волосся, лоскоче мене за вухом, ніби
я якесь мала. Вона – щось таке, що підносить людину вгору, і завмирає в неї дух
вона знає такі таємниці, що від них розривається серце, як стигла слива,
надвоє. Скільки людей співало їй! А вона, пишна, сходить, сонцем іде на небо,
світить, б’є в очі, як у глибокий колодязь пустелі. І молодість дзвенить, як
ранковий вітер над безконечним полями (За Ю Яновським).
- Лінгвістичний
експеримент
-
Замість
виділених слів у словосполученнях вставити фразеологізми з довідки. Скласти й
записати речення. Довести, чи потрібна кома перед сполучником як.
Глянув неприязно;
рости надзвичайно швидко; підлога дуже чиста; повзти повільно; надувся дуже;
працювати самовіддано; знати досконало.
- як
вилизана; як п’ятака дав; як свої п’ять пальців; як проклятий; як слимак;
як з води; як сич.
Домашнє завдання
Повторити вивчене (§14)
. Вправа 140(письмово)
19.11.20
КОНТРОЛЬНИЙ
ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ І ВРАЖЕНЬ В
ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
Твір — це
оригінальний зв'язний текст, самостійно складений в усній чи письмовій формі за
даною темою.
За способом викладу
матеріалу є такі види творів: твір-розповідь, твір-опис і твір-роздум.
Твір-розповідь — це зв'язний текст, усний
чи письмовий, у якому послідовно повідомляється про якісь події.
Твір-опис — це
зв'язний текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища,
особи в усній чи письмовій формі.
Твір-роздум — це
зв'язний текст, у якому в логічній послідовності передаються думки, міркування
як доказ чи пояснення чогось, робляться відповідні висновки. Роздум складається
з таких частин: теза, докази, висновок. Речення перебувають у відношеннях
причини і наслідку.
Слово «твір» походить від слова «творити», що означає писати
самостійно, не списуючи звідкись, не переказуючи підручник чи інше джерело.
Письмова робота (твір) має повністю відповідати темі.
ОСОБЛИВОСТІ ОПИСУ МІСЦЕВОСТІ
1.Під час опису місцевості (особливо вулиці, площі) вживайте
архітектурні терміни.
2.Описуючи місцевість, площу чи вулицю, слід ураховувати
місце, звідки ведеться спостереження, час доби, а також пору року і характер
погоди. 3.Площа, як правило, описується по колу: зліва направо чи навпаки.
4.Головне для опису
місцевості — назвати наявні там предмети, вказати місце їх розташування,
описати ці предмети.
5.Опис місцевості рідко має самостійне значення, а здебільшого
є складовою частиною художнього твору, включається в нього з певною метою. Опис
має бути підпорядкований цій меті.
6. Описуючи місцевість у художньому стилі, слід пам'ятати
про одну з важливих особливостей цього стилю: наявність такої лексики, через
яку б виражалось ваше ставлення до зображуваного.
ПАМ'ЯТКА «ЯК ПРАЦЮВАТИ НАД ТВОРОМ-ОПИСОМ МІСЦЕВОСТІ В
ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ»
1.Вдало дібрати фактичний матеріал (виділіть об'єкти, що
складають основу опису місцевості) і підготувати план майбутнього твору.
2.Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку
висловлювання. 3.Дотримуватися вимог художнього стилю (доречно використовувати
художні засоби — епітети, метафори, порівняння — задля увиразнення мовлення).
4.Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розташування
об'єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі,
у далині, трохи далі та ін.
5. Передати власне ставлення до місцевості, що описується
(захоплення, замилування, здивування тощо).
Орієнтовний
план
I. Вступна частина.
1. Моя вулиця — частина села, країни, держави, її історія.
2. Чому вулиця має таку назву.
II. Основна частина.
Опис вулиці.
1. Місце
розташування і розміри:
а) як далеко вона простяглася;
б) широка чи вузька;
в) який транспорт по ній рухається;
г) які будинки розташовані;
ґ) які громадські споруди тут знаходяться (церква, магазин тощо).
2. Що прикрашає твою вулицю?
3.Як змінилася вона за останні
роки?
4. Як виглядає у різні пори року?
Коли найбільше подобається?
ІІІ. Особисте ставлення до вулиці
1.
Чим радує тебе вулиця?
2.Що б ти хотів на ній змінити?
У художніх текстах опис
місцевості поєднується з описом природи, часто — з розповіддю (хто потрапив у
місцевість і чому) та роздумами (про що думає персонаж, оглядаючи місцевість).
Своє ставлення до опису місцевості автор може висловлювати прямо (Боже! Яка
краса навколо!) або за допомогою художніх засобів (Зовсім недавно на нашій
вулиці почали рости будинки, як гриби після дощу.)
Словничок
Пряма-прямісінька, петляє поміж будинками,
об'їзна дорога, по обидва боки, посередині, в кінці, переважають, квартал,
незначні архітектурні деталі, мікрорайон, в оточенні дерев, милують око, перед
центральним входом, створює затишок.
Зразок
Твір-опис «Моя
вулиця»
У кожної людини є найдорожчі
місця в житті. Для мене — це моя рідна домівка, мій дім, моя вулиця. Коли я
була зовсім маленькою, мої батьки одержали квартиру в новому районі на вулиці
Дружби Народів. Я вважаю, що ця назва символічна, адже саме дружба між людьми є
запорукою найкращих почуттів: дружба перетікає в любов, без дружби немає
вірності, з дружби починається людяність.
Дванадцять років
тому на місці кукурудзяного поля і колгоспних ферм «виріс» молодий житловий
масив. Білі багатоповерхівки височіли над землею, ніби торкаючись хмар рогачами
телеантен, і самі нагадували хмари. Я і мої ровесники зростали разом із цим
районом, тут нам усе близьке і знайоме.
Наша вулиця пряма
і широка. Улітку тут багато зелені, адже на один бік припала лісосмуга,
перетворена на затишну алею. З іншого, сонячного боку,— завжди багато квітів,
проте і дерева за дванадцять років вже встигли підрости. Край вулиці виходить у
поле. Із вікон верхніх поверхів відкривається чудовий краєвид — неосяжні зелені
поля, які на початку літа золотяться соняшниковим сяйвом. Інший край вулиці
впирається у широку автомобільну магістраль, за якою починаються приватні
забудови. Хоча одноповерхові будиночки і претендують на оригінальність
архітектури, я люблю багатоповерхівки. Особливо приємно дивитися на
дев’ятиповерхівки з візерунками біля дахів — це будинки поліпшеного планування.
Вони виділяються своєю оригінальністю. Вулиця дуже довга, а з обох її країв
розташувалися магазини. Їх спроектовано майже однаково, тому вулиця набуває
своєрідного обрамлення. Для обслуговування жителів на території нашого
мікрорайону заплановано необхідні громадські та державні заклади. Більшою мірою
вони розташовуються на перших поверхах багатоповерхових будинків, за винятком
хіба що магазинів і кафе. Кафе «Лотта» стало улюбленим місцем відпочинку
молоді. А між будинками у затишних дворах розташувалися дитячі садочки та
школи. В оточенні житлових будинків моя школа. Ця триповерхова споруда
побудована так, що багато її вікон виходять у внутрішній дворик із клумбою
посередині, на якій росте велика ялина. Перед центральним входом полум’яніють
на клумбах квіти, а березова алея, яка веде до школи, створює затишок,
підносить настрій.
Я люблю свою
вулицю будь-якої кори, але особливо восени. Це час, коли все залите золотом,
яке перемежовується з багрянцем. Із вікна мого будинку добре простежується
увесь мікрорайон, а легкий вітерець ранньої осені сповнює кімнату пахощами
зів’ялого листя.
Джерело: http://dovidka.biz.ua/tvir-opis-moya-vulitsya/ Довідник
цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
Завдання: написати контрольний
переказ на окремих подвійних листочках. Роботу оформляєте
наступним чином:
Дев’ятнадцяте листопада
Контрольний письмовий твір-опис місцевості на
основі особистих спостережень і вражень в художньому стилі
Вулиця мого дитинства
План
(складаєте самостійно, скориставшись орієнтовним планом як зразком)
Далі пишете твір
Виконану роботу надсилаєте
в класрум 20 листопада до 14.00
12.11.20
Шановні учні 8-Г класу!
Я вдячна трьом учням класу, які виконали завдання за 10.11.20. ( хоча жоден не зробив синтаксичний розбір речення). Нагадую, що Вам необхідно було виконану класну роботу надіслати в класрум 10.11.20 до 23.00. За цю роботу всі учні матимуть оцінку, як , до речі, й за інші. Отже, думайте, будь ласка, як буде оцінена ваша робота за семестр!!!!!
12.11.20
1 година
Записати дату та тему уроку
ДОДАТОК. ПРЯМИЙ І НЕПРЯМИЙ,
ТА ФОРМИ ЙОГО ВИРАЖЕННЯ
- Записати речення. Підкреслити
головні та другорядні члени речення
Небо мов криниця без дна.
Починав жевріти схід сонця.
Принесу до хати півонії.
ПРИГАДАЙ! (усно)
1.Назвіть головні члени речення.
2.Як визначити підмет?
3.Назвіть способи вираження підмета.
4.Як виражається простий дієслівний присудок?
5.Які другорядні члени ви знаєте?
ОПРАЦЮЙ
МАТЕРІАЛ ПІДРУЧНИКА
§ 12
стор.54
Гра «Знайди зайве
речення»
- Указати речення, у якому нема
додатка
1.Темна
хмара озвалася громом гучним.
2.Золоті
верболози розплели свої коси.
3.Зайшов
гарний хлопець.
4.Ми
пішли в ліс.
5.Пастух
пригнав з поля худобу.
Виконати вправу 92
Вибірково-розподільна
робота( скористатися табличкою)
- З'ясувати, у яких словосполученнях у ролі
залежних слів виступають іменники у формі: а) знахідного відмінка; б) інших
непрямих відмінків. Заповнити таблицю. Наприклад,
збирав квіти(ЩО?)-прямий
Запалити вогонь, сюжет
твору, зображено квіти, подарувати другові, обкошував краї, не
придбав матеріалу, зведено будинок, позич грошей, ухвалити рішення, освітлений сяйвом, рубати сокирою,
здобувати освіту.
Прямі додатки (виражені іменниками у формі знахідного відмінка)без прийменника |
Непрямі додатки (виражені іменниками у формі
непрямих відмінків, окрім знахідного) |
ВИВЧИ!
Додаток |
|
Прямий |
Непрямий |
Виражається іменником, займенником у формі: З.в.
без прийменника; Р.в. і
означає частину від цілого; Р.в. +
перехідне дієслово з не |
Усі інші додатки |
Примітка. Слід
відрізняти приіменні додатки (командир
дивізії, автор книги) від
стійких словосполучень типу: відро
води, бочка меду, отара овець, табун коней, частина студентів, ряд будинків,
більшість колгоспників, миска борщу, метр полотна, літр вина, які означають одне поняття і в реченні виступають як один член речення (Отара
овець ледь виднілась далеко в степу. Частина студентів вже закінчила
роботу і збиралася на відпочинок).
Прямий і непрямий додатки
можуть стояти поруч і залежати від одного й того ж самого присудка (купив зошит товаришеві, рубати дрова сокирою, ловив рибу з дідом).
ПЕРЕВІР СЕБЕ!
- Записати речення. Підкреслити
головні та другорядні члени речення
Небо мов
криниця без дна.
Починав жевріти схід сонця.
Принесу до хати півонії.
Гра «Знайди зайве речення»
- Указати речення, у якому нема
додатка
1.Темна
хмара озвалася громом гучним.
2.Золоті
верболози розплели свої коси.
3.Зайшов
гарний хлопець.
4.Ми
пішли в ліс.
5.Пастух
пригнав з поля худобу.
Відповідь: № 3, 4.
Вправа 92
І. Спишіть речення, розставляючи
пропущені розділові знаки. Обґрунтуйте їх уживання.
II. Підкресліть додатки.
Визначте, що вони означають, від якого члена речення залежать, у якій формі
виражені.
1. Осінь кленам
фарбувала крони, прикрашала їм багрянцем скроні.
2. Вітер прозорий мене вогким торкає крилом .3. І літо гостинне кладе на долоні пучечки достиглих солодких суниць .
4. Жалкує юний вересень за літом, за різнотрав'ям і за різноцвітом, за вранішньою
теплою росою і соняшників щедрою красою… 5.Натягне дощ свої осінні струни, торкне ті струни пальчиком верба.6. Дерева цілий день вимітали небо своїми зеленими мітлами, і надвечір з-за хмар таки виглянуло сонце (В. Симоненко).
Вибірково-розподільна
робота( скористатися табличкою)
- З'ясувати, у яких словосполученнях у ролі
залежних слів виступають іменники у формі: а) знахідного відмінка; б) інших
непрямих відмінків. Заповнити таблицю. Наприклад,
збирав квіти(ЩО?)-прямий
Прямі додатки (виражені іменниками у формі знахідного відмінка)без прийменника |
Непрямі додатки (виражені іменниками у формі
непрямих відмінків, окрім знахідного) |
Запалити вогонь, зображено квіти, обкошував краї, не виконав завдання, не придбав матеріалу, зведено будинок, позич грошей, ухвалити
рішення, здобувати освіту |
сюжет
твору, подарувати другові, освітлений сяйвом, рубати сокирою |
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: § 12 ( вивчити), вправа 122
2 година
ОБСТАВИНА
1.
Перегляньте відео.
2.
Опрацюйте теоретичний матеріал
підручника §13
3.
Виконай вправу 126 (письмово)
Домашнє
завдання
необхідно виконати до 12
листопада 23:00
Код доступу 3120523,
відкривши посилання
join.naurok.ua
10.11.20
Запишіть
дату та тему уроку
ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ
Теоретичний диктант
«Так – ні» ( запишіть відповідь «так» чи «ні» на запитання)
1. За способом вираження підмети поділяються на
прості і складені.
2. Простий присудок виражається дієсловом або
іменником.
3. Складений дієслівний присудок складається з
інфінітива і допоміжного дієслова.
4. Складений
іменний присудок складається з іменної частини і прислівника.
5. Між групою підмета і групою присудка може
ставитись двокрапка.
6. Якщо перед присудком є заперечна частка ні, тире
не ставимо.
7. Крім іменника, іменною частиною складеного
іменного присудка може бути особове дієслово.
8. У складеному іменному присудку в теперішньому часі дієслово-зв’язка зазвичай пропускається.
Розподільний самодиктант
-
Розподіліть словосполучення у дві колонки: у
І – узгоджені, у ІІ – неузгоджені означення.
Непроглядна мряка, жовте листя, квіти з лісу, холод зими, осінній вітер, барвистий килим, вихор із листя, дорога осені, зачарований світ, сніг з дощем.
Дослідження-трансформація
-
До поданих словосполучень з узгодженими означеннями
дібрати словосполучення-синоніми з неузгодженими означеннями.
Зразок. Електрична сила – сила електрики.
Шевченкові
твори. Батьків костюм. Весняні дні. Морські глибини. Гірські вершини. Київські
каштани. Командирський наказ. Геройський вчинок. Трамвайна зупинка. Кришталева
ваза. Книжкова полиця.
- Згрупувати сполучення слів відповідно до правил правопису. Заповнити
таблицю.
Прикладки, що
пишуться через дефіс |
Прикладки, що
пишуться окремо |
Брати/слов’яни,
трава/звіробій, грип/убивця, людина/змієборець, поет/романтик, місто/Борислав,
очі/волошки, конструктор/Корольов, дослідники/археологи, знак/символ,
споруда/символ, книга/реліквія, фізик/Пулюй, замок/фортеця, генерал/губернатор,
інтелігент/земляк, пісні/балади, українець/учений, професіонал/музикант,
Острів/Мурашиний, Франко/школяр, хатинка/маяк, річка/Сквира, будинок/мурашник.
-
Зробити повний синтаксичний розбір речення
Витворена народом, пісня пахне травневими дощами, синіми ланами, руками матері.
Виконану
класну роботу надіслати в класрум 10.11.20 до 23.00
ДОМАШНЯ
РОБОТА: §10-11 (повторити), вправа 115
05.11.20
2 години
Записати дату
-
Переписати. Підкреслити граматичну основу речень,
визначити види підметів і присудків.
1.Душа моя пуста, холодна і німа. 2.Майже три роки
минуло від того далекого світлого дня. 3. І от я іду
по землі. А земля — кругла. 4. Минула перша, а Микола не повертався з роботи. 5.
Весна була рання.
Записати
тему уроку
ОЗНАЧЕННЯ.
УЗГОДЖЕНІ ТА НЕУЗГОДЖЕНІ ОЗНАЧЕННЯ. СПОСОБИ ВИРАЖЕННЯ ТА РОЛЬ У МОВЛЕННІ
Опрацювати поданий матеріал
Означення – це такий другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета.
Означення відповідають на такі питання: який?, чий?, котрий?, скільки? В усіх
його відмінкових формах.
Наприклад: Окуляри (чиї?) бабусині; насипала їсти (якій?) домашній кішці.
Означення поділяються на узгоджені,
неузгоджені та прикладки.
Переглянути відео
Узгоджені означення
До узгоджених означень відносяться такі,
які виражені слово, що стоїть в тому ж числі і відмінку та має такий самий рід,
що й означуване слово.
Наприклад: Вдома на Наталку чекала бабусина смачна та духмяна вечеря.
Як правило, означення, які належать до
узгоджених, найчастіше бувають вираженими у вигляді прикметників або
займенників, які мають прикметникову форму. Крім того, означення можуть
виражатися також порядковими числівниками чи дієприкметниками.
Наприклад: Вже другий день тривали зливи; Біліють смолоскипи грайливо
пофарбованих ялин.
Крім того, у ролі поширених узгоджених
означень, можуть виступати і дієприкметникові звороти.
Наприклад: Коло воріт стояв Василько, одягнений в гумові чоботи.
Неузгоджені означення
До неузгоджених означень належать такі,
які вказують на ознаку або належність предмета та мають форму різних частин
мови.
Це можуть бути:
• По-перше, іменники із прикметниками
або без них, які стоять в непрямих відмінках: Час (який?) для гри настав. Голос
(чий?) бабусин був ледь чутний.
• По-друге, це можуть бути такі займенники, як: його, її, їх, або в Р.в. від
займенників: він, вона, вони, які мають значення присвійного: Знання (чиї?)
його були неповними.
По-третє, вони можуть виступати в ролі
прислівників: Зійшов над хатою місяць (який?) уповні.
• По-четверте, неузгоджені означення
можуть виступати у ролі неозначеної форми дієслова: У мене з’явилося бажання
(яке?) не відповідати. Спортсмен з плавання брасом.
• По-п’яте, словосполученням: До будинку під’їхала машина (яка?) швидкої
допомоги. Вся увага була прикута до дитини (якої?) років п’яти.
Крім того, слід зазначити, що узгоджені
та неузгоджені означення можуть бути поширеними залежними від них другорядними
членами: По дорозі йшла Марійка Залевська (яка?) з модною розкішною зачіскою.
- Зробіть синтаксичний розбір речень. Порівняйте їх. Який тип зв'язку
спостерігаємо між означенням і означуваним словом?
Речення з узгодженими означеннями |
Речення з неузгодженими означеннями |
1.
Небо дзвенить журавлиними ключами |
1. Небо
дзвенить ключами журавлів |
2.
На морському березі було багато людей |
2.
На березі моря було багато людей |
3.
Наталка любить турецьку каву |
3.
Наталка любить каву по-турецьки |
Проблемне
питання
- Означення
бувають узгоджені та неузгоджені. Як ви вважаєте, який тип зв'язку у словосполученні
між головним словом та узгодженим означенням (узгодження) і який тип
зв'язку між головним словом і неузгодженим означенням (керування, прилягання)?
Робота з
підручником § 10, стор. 47-48
- Списати словосполучення, замінюючи узгоджені означення неузгодженими і
навпаки. Скласти з двома словосполученнями речення.
Зразок: Батьківські збори — збори батьків.
План на
рік, польова робота, ділянка при школі, сонячне проміння, матусин голос, слово
батька, колоски пшениці.
Вибірковий диктант
Виписати словосполучення з неузгодженим
означенням
1. Людина
праці перемагає все. 2. У хлопців
знудьгувались по керму їх роботящі вузлуваті руки. 3. Я вперше побачив і древню
Софію, і місто в каштанах.4.«Кобзар» — книга невичерпна, книга на віки. 5. Він дав
мені завдання пробратися в дзот номер одинадцять. 6. Яка сумна й красива хуртовина. 7. Повіяли теплі вітри і принесли
на крилах пісні пташок.
Виконати вправу 105 (письмово)
03.11.20
Запишіть дату та тему уроку
ПОРЯДОК СЛІВ У РЕЧЕННІ.
ЛОГІЧНИЙ НАГОЛОС
Пригадай!
Орфографічний практикум
Префікс пре- вживаємо переважно в якісних
прикметниках і прислівниках для вираження найвищого
ступеня вияву ознаки: прега́рний, презавзя́тий, прекра́сний,
прему́дрий, препога́но, пречудо́во, а також у словах прези́рливий,
прези́рство та словах старослов’янського походження: преосвяще́нний,
преподо́бний, престо́л.
Префікс при- пишемо переважно в дієсловах, що
означають наближення, приєднання, частковість дії, результат дії тощо,
та в похідних від них словах: прибі́гти, прибо́ркати, прибудува́ти,
прива́бити, прикрути́ти, пришви́дшити; прибо́рканий, прибудо́ваний,
прива́бливий, прикру́чений, пришви́дшення; в іменниках та прикметниках, утворених
унаслідок поєднання іменників із прийменником при та суфіксом: при́гірок,
при́ярок; прибере́жний, прикордо́нний; у прикметниках на
означення неповноти ознаки: приста́ркуватий.
Префікс прі- вживаємо тільки в словах прі́звисько,
прі́звище, прі́рва.
Виконати тестові завдання за посиланням:
https://zno.osvita.ua/ukrainian/tag-prefiksy/
СКРИНШОТИ відповідей
НАДСИЛАТИ НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ
Опрацюй
поданий нижче матеріал
Під
час спілкування велике значення має порядок слів у реченні та логічний
наголос.
Розташування
слів у прямому або зворотному порядку свідчить, що в українській мові слово порядок
вільний. Він допомагає визначити синтаксичну роль того чи іншого члена речення.
Зміна порядку слів надає реченню нового відтінку значення: Відповідали
ґрунтовно на уроці математики школярі; Школярі відповідали на уроці математики
ґрунтовно.
Прочитай
теоретичний матеріал підручника (§9, стор.44-45)
-
Розгляньте
речення та визначте порядок слів в них.
Невтомна думка виростає увись
і вдаль (прямий)
Зорює ніч над степом голубим(інверсія).
Запишіть речення, визначте порядок
слів, прямий порядок слів замініть на зворотній.
1. Криниця щебетала в
яру.
2. Я набираю в
руку з блакитної річки живої води.
3. Криниця всохла з туги
за людьми.
-
Від того,
на яке слово в реченні падає логічний наголос, залежить сприйняття вираженої
реченням думки .
1.Ти читав
цю повість?
(не роман чи оповідання)
2.Ти читав цю повість? (Не якусь іншу)
3.Ти читав
цю повість? (не хтось інший)
4.Ти читав цю
повість? ( Тобто ознайомився з її змістом завдяки читанню, а не з чужих уст або
телебачення)
Домашнє завдання: 1. § 9 (вивчити), 2. Вправа 92
3. Шановні учні!
Наполегливо прошу взяти участь у Всеукраїнській шкільній
ОЛІМПІАДІ «Всеосвіта
Осінь – 2020»
https://vseosvita.ua/olympiad/s20/olymp
Дідур І. успішно
виконала всі завдання олімпіади та отримала «12» з української мови. Отже,
кожний матиме оцінку за участь.
Коди учнів 8-Г класу
Учень: Гонтар Олексій (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за посиланням
на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код
доступу який отримали від вчителя 94812134 3. Виконуйте завдання - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Заремба Костянтин (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за
посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go 2.
Введіть код доступу який отримали від вчителя 15031094 3. Виконуйте завдання -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Карпальова Олександрв (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за
посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go 2.
Введіть код доступу який отримали від вчителя 16769173 3. Виконуйте завдання -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Учень: Кобрій Назар (клас:
8-Г) 1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади
www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 91946667
3. Виконуйте завдання - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Довгань Анна (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 87888025 3. Виконуйте завдання - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Богачук Антон (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за посиланням на сторінку
проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код доступу який
отримали від вчителя 57742211 3. Виконуйте завдання - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Учень: Бученко
Олександр (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн
олімпіади www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код доступу який отримали від вчителя
28337366 3. Виконуйте завдання - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
Учень: Біляк
Костянтин (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн
олімпіади www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код доступу який отримали від вчителя
71855470 3. Виконуйте завдання - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- -
Учень: Ковтун Владислав (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за
посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go 2.
Введіть код доступу який отримали від вчителя 70001002 3. Виконуйте завдання -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Баланюк
Вікторія (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн
олімпіади www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код доступу який отримали від вчителя
29560792 3. Виконуйте завдання - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- -
Учень: Гончарук Кіра (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за посиланням
на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код
доступу який отримали від вчителя 33336727 3. Виконуйте завдання - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Войт Антон
(клас: 8-Г) 1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади
www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 35069114
3. Виконуйте завдання - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Войчук Олексій (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за посиланням
на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код
доступу який отримали від вчителя 46453490 3. Виконуйте завдання - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Косаренко Ліза (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за посиланням
на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код
доступу який отримали від вчителя 51006341 3. Виконуйте завдання - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Кушнір Даніїл (клас: 8-Г) 1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go 2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 59954975 3. Виконуйте завдання - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
30.10.20
1.Запишіть дату та тему уроку
СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ
З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ МІСЦЕВОСТІ
2.Прочитайте поданий текст
3. Перегляньте відео про "Уманське диво"
3. Складіть план стислого переказу
4. Запишіть стислий переказ тексту з елементами опису місцевості
5. Надішліть роботу в класрум 30.10.20 до 23.00
Уманське диво
«Софіївка», яку називають «Уманським дивом», знаходиться в стародавньому українському місті Умань. Наприкінці XVIII ст. за наказом Ф. Потоцького на берегах річки Камінки було закладено чудовий парк. Так з'явилася «Софіївка» — одна з видатних пам'яток садово-паркового мистецтва. «Софіївка» нагадує своєрідну галерею картин, створених спільно природою і людиною, настільки майстерних, що важко визначити, кому з цих двох творців належить першість. Цей напрочуд мальовничий куточок називають казковим — таке тут усе поетичне, вишукано-мистецьке. Є тут і Єлісейські поля, і англійський парк з колекцією рослин, завезених з багатьох країн світу. Кавказька гірка немов переносить нас у сонячну Грузію. Розкішні павільйони й альтанки, кам'яні гроти, каскади, підземний водяний тунель. Скрізь нас зачаровує срібляста симфонія води, зелена ошатність дерев і кущів.
«Софіївка» чудова за будь-якої пори року. І тоді, коли вона у весняному цвітінні, запорошена рожево-білими пелюстками, і спекотного літнього дня, коли над галявами дібров виснуть аромати сухого різнотрав'я, а тінисті алеї кличуть у приємну прохолоду. І золотої осені, коли падає жовто-рожеве листя, а ранками іній засріблює пожухлі трави. Гарна вона і в зимове безгоміння, коли великий обмерзлий водоспад нагадує гігантський айсберг, а сірі крутолобі скелі одягають снігові шапки.
Усі, хто бував у парку, захоплювалися його красою, оригінальністю й художньою довершеністю ландшафтних композицій, адже жодна з них не схожа на іншу. Дивлячись на цю неземну красу, важко уявити, що колись тут стримів лише лисий пагорб, поблизу якого протікала річка Камінка. Її береги були всіяні великими, хаотично розкиданими гранітними каменями. Біля підніжжя пагорба росли дві дикі груші та декілька верб. А все навкруги було загромаджене кам'яними брилами, вкритими мохом.
29.10.20
1 урок
Запишіть дату та тему уроку
Тренувальні вправи
Усно дайте відповіді на
запитання
— За якими ознаками характеризують головні члени речення?
— Чим виражається підмет?
Наведіть приклади.
— На які види поділяють
присудки? Наведіть приклади.
— Які члени речення належать до
головних?
— Що називається підметом? Які
види підмета вам відомі? Чим вони виражаються?
— Що називається присудком? Які
види присудків ви знаєте?
-
Перепишіть речення, підкресліть граматичну
основу, укажіть види підметів та присудків і способи їх вираження.
Починав жевріти схід сонця. (І.
Нечуй-Левицький)
Ми готувалися переходити лінію фронту. (О. Гончар)
Дівчина і хлопець ішли швидко. (Б. Грінченко)
На безмежнім просторі степу загубилося двійко дітей. (Ю.
Яновський)
З книгою жити — з добром
дружити. (Нар. творч.)
Ми — правда і совість. (Гр. Тютюнник)
Руки твої роботящі — ось твоє щастя. (О. Підсуха)
-
Спишіть речення, розкриваючи дужки й
добираючи присудок у потрібній формі. Підмети й присудки підкресліть.
І за його знаком з вулиці
(увійти) шестеро солдатів.
Петро з батьком (говорити)
про погоду.
Більшість (сприйняти) цю новину схвально.
(Милувати) і (заспокоювати)
око бійців цей шмат рівнинного простору.
(Зітхнути) десятки грудей.
ТЮГ (театр юного глядача) (розглянути) питання репертуару.
-
Запишіть речення, вставляючи, де треба,
тире. Свій вибір обґрунтуйте. Знайдіть у поданих реченнях підмет і присудок.
Ми світу молодість, ми правота
людини, єдине серце в нас. (М. Рильський) Уже народ одна суцільна рана. (В.
Симоненко) Вона моє щастя, безсмертя моє. (Д. Павличко) Чужа душа то, кажуть,
темний ліс. А я скажу: не кожна, ой не кожна! Чужа душа то тихе море сліз. (Л.
Костенко) Ти вся любов. Ти чистота, довірливість благословенна. (М.
Вінграновський) Століття зморшка на чолі Землі.
-
Виконайте тестове завдання
Завдання необхідно виконати 29
жовтня до 21:00
Код доступу 6594685
2 урок
СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ
МІСЦЕВОСТІ ( ПІДГОТОВЧА РОБОТА)
Ознайомтеся з пам’яткою
Як написати стислий переказ розповідного тексту
з елементами опису місцевості в художньому стилі
1.
Прочитати або прослухати текст, який необхідно
переказати стисло.
2.
Визначити тему й основну думку висловлювання.
3.
Вдуматися в тему, пропоновану для стислого
переказу.
4.
Виділити з тексту основну інформацію.
5.
Продумати композицію переказу, тип мовлення.
6.
Зробити тематичні виписки.
7.
Самостійно скласти план переказу.
8.
Виписати художні засоби, що допомагають авторові
описати місцевість.
9.
Дібрати слова та речення для зв'язку частин
тексту.
-
Прочитайте
текст
Заходила ніч.
Німіє степ і тьмариться.
Поспішаючи, кудись ховаються останні шуми й гуки довгої літньої днини. Не
погасло ще на заході, як кров, червоне зарево, а вже над ним у темряві далекого
неба зажевріла, немов жарина в попелі, вечірня зоря. А місяць, що перше висів
серед ясного неба сірою, малопомітною плямою, під темним крилом ночі зразу
ожив і засвітився білим чарівним огнем.
Ринуло з неба ціле море тихого світла, усе на землі потопляючи. Над степом
промайнув легенькою тінню незрячий сон.
Ніч зайшла.
Маленькою хмаринкою темніє над глибоким яром закинутий у степу хуторець.
Синіють у промінні хатки. У яр потяглися довгі тіні.
Тихо в хуторі, мов у скам'янілому царстві із давньої казки.
Серпи, коси, вози, збруя — усе мертво лежить коло хат, немов ті цяцьки, що
перед сном порозкидали малі діти. По дворах манячать стіжки свіжої пашні, мало
не поруч з хатами тягнуться ниви з блискучою стернею.
На нивах, як те військо побите, темніють не зношені снопи, стелються довгими
рядами не загребені покоси і, збившись стеблинами в густу лаву, подекуди стоять
самотою клапті недокошеної пшениці.
А над усім густо стелеться дух свіжого степового сіна.
Розкошами, красою віє над степом...
У яру тихо й сумно. Світить над ним місяць. Уздовж його розтягнулися довгою
стрічкою кучеряві верби. З-під верб одірвались і попливли проти місяця понад
зрошеною травою марища — тіні. Запирскало щось... Воли. За волами виринула й
стала в яру волохата постать.
На голові в неї наверчене жмутом якесь ганчір'я, довга свита підперезана білою
ганчіркою, на ногах великі мужичі чоботи, а в руках — батіг. З купи ганчірок
визирає мармурове дівоче личко з дуже великими пречудними очима. Дівчина
притулилася плечем до стовбура й закинула голову проти місяця. Очі в неї
склепилися, руки опустились, як у сонної. Стоїть і осміхається.
Затремтіло
зразу сонне повітря, і зграї срібних звуків, плутаючись і виграваючи, полетіли
яром і далеко кругом заснували степ.
Потім із моря звуків вирізалися дзвінкі, мов із срібла викувані, слова пісні:
Яром,
яром, пшениченька ланом,
Горою
овес.
Не по
правді, молодий козаче,
Зо мною
живеш...
Слова всі до одного оддалися голосною луною: ні одне не сховалося. Дівчина
замовкла і схилила голову. Стало знов тихо. Тільки десь далеко, тремтячи в
повітрі, завмирали останні одголоси пісні.
Верби
стоять непорушно. Крізь їх віти де-не-де визирають далекі зорі.
Дівчина звела великі очі й довго вдивлялася ними в сріблясту далечінь.
Здіймала руки, щось шепотіла сама собі, кивала гірко головою. Знову
зворухнулося повітря, і срібні звуки розбудили степ. Дівчина заплющила очі,
марить і співає.
І ввижається бідній дівчині в старих лахміттях, що не наймичка вона, не
сирота... Вона дочка багатого батька. У неї шовком шиті сорочки, дорогії
килими, дукачі срібні... Та не милі їй вони, бо не хоче її любити козак
молодий. А той козак — такий хлопець, яких уже немає тепер: він у пишному
вбранні, що сяє, як сонце. Під ним грає кінь вороний, а в того коня горять на
ногах золоті підкови, срібні виблискують стремена. Сидить козак на коні перед
нею, хороший і вільний, як вітер степовий, а вона стоїть перед ним засмучена та
стиха докоряє йому, що не по правді він з нею живе...
Тужить, розливається голос дівчини, і лунає-розлягається по сонному степу живе
оповідання про дівчину та зрадливого козака (С. Васильченко, 518 сл.).
Робота
за змістом і структурою тексту
- Довести належність висловлювання до
художнього стилю, наводячи приклади з тексту.
- Якою ви уявили дівчину, про яку
йдеться у тексті? Описати її.
- Якою ви уявили місцевість, описану
письменником? За допомогою яких художніх засобів йому вдалося це зробити?
Навести приклади з тексту.
- Які типи мовлення поєднано у
висловлюванні?
- На які частини можна поділити текст?
- Зробити тематичні виписки і самостійно
скласти складний план.
Мовностилістичний
аналіз тексту
- Дібрати означення, що використовуються
в описі місцевості.
- Записати порівняння і з'ясувати їх
роль в описі місцевості.
- Пояснити лексичне значення слів жевріти,
яр, хутір, стерня, марища, дукачі (за
тлумачним словником або контекстом).
- Виписати слова з подвоєнням і
подовженням літер і прокоментувати їх правопис.
Домашнє завдання:
стисло переказати уривок, що містить
опис місцевості (усно)
27.10.20
Запишіть дату та тему уроку
Тире між підметом і присудком
Опрацюйте таблицю
Дослідження-трансформація
- Перебудувати речення так, щоб між
підметом і присудком уживалося тире. Порівняти спосіб вираження присудків у
реченнях.
1. Часом написання історичних творів
Андріана Кащенка є період відродження України. 2. Людина для письменника є
носієм певної суми індивідуально-національних рис. 3. Хмельницький, Сірко,
Богун виступають у творах А. Кащенка не лише своєрідним повтором галереї
поетизованих народнопісенних образів, а й яскравими особистостями. 4. Б.
Хмельницький у творах А. Кащенка виступає яскравим втіленням української
національної вдачі. 5. Іван Богун є одним із найромантичніших постатей у нашій
літературі (Г. Корицька).
- Чи можна вважати трансформовані
речення граматичними синонімами?
Вибірково-розподільний
диктант
- У поданих заголовках до
різних висловлювань виділити граматичні основи. Дослідити, у яких із них між
підметом і присудком ставиться тире, а в яких - ні.
Соя,
риба, виноград ось здоров’я заряд. 2. Піст торжество духу. 3. Нещасні випадки
як тенденція. 4. День як бонус. 5. Дезінтеграція не панацея. 6. Моя адреса
місто щастя. 7. Призи як втіха. 8. Продюсер і співачка не пара. 9. Поезія це не
драма. 10.Корова життя основи. 11. Путівка як джекпот. 12. Талон це сила! 13.
Макет лише початок справи. 14. Танець це кохання. 15. Другий зайвий? (З газ.
«Україна молода»).
Домашнє завдання:
Вивчити теоретичний матеріал (8 параграф), виконати вправу 89
13.10.20.
УЗГОДЖЕННЯ ГОЛОВНИХ
ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯ
1.
Опрацюйте поданий матеріал
Присудок
зв'язаний з підметом за змістом і граматично. Форми присудка можуть
уподібнюватися формам підмета в роді, числі й відмінку: Наш народ — океан (П. Тичина); у числі й відмінку: Всі ми — діти
Вітчизни своєї (В. Сосюра) тощо.
Якщо
у складі підмета є кількісні числівники два, три, чотири та іменники зі
значенням збірності, присудок ставиться у множині: Там три верби схилилися, мов журяться вони. (Л. Глібов)
При
однорідних підметах присудок, як правило, ставиться у множині: Хай живуть на світі мир, і труд, і спокій
(В. Сосюра). Але можливе уподібнення присудка одному з підметів, ближчому до
присудка. Наприклад: Сниться мені поле,
вечори барвисті, береги пахучі рідного Дніпра (В. Сосюра).
Якщо
підмет виражений невідмінюваним іменником (географічною назвою), присудок
узгоджується з родовою назвою незалежно від того, є вона в тексті чи її немає: Капрі (острів) відомий усім.
При
підметах, виражених іменниками більшість, меншість, частина, половина, решта
тощо, дієслово-присудок ставиться в однині утому самому роді, що й підмет:
Більшість сприйняла цю пропозицію схвально.
При
абревіатурах дієслово-присудок ставиться у тому самому роді, що й головне слово
в сполученні, від якого утворено абревіатуру: Рай-во (районний відділ освіти)
видав наказ про проведення спортивних змагань.
Особливим
випадком зв'язку підмета з присудком є вживання форм жіночого роду при
підметах, що називають осіб за фахом (усупереч граматичній формі): Лікар оглянула хворого.
2. Ознайомтеся з алгоритмом.
Особливості узгодження присудка з підметом, вираженим словосполученням або
складноскороченим словом
Тип узгодження |
Спосіб вираження підмета |
Приклад |
присудок узгоджується з підметом у множині |
коли виражений словосполученням — іменником у
Н.в.та іменником і 0.в. з прийменником 3 |
батько з сином' працювали |
присудок узгоджується з підметом у множині й однині |
коли виражений кількісним числівником та іменником
у Н. в., Р. в. |
п'ять абітурієнтів склали іспит сто розумних не розбере |
присудок узгоджується з підметом в однині |
при словах мало, чимало, більшість, частина, решта |
частина студентів склала залік успішно |
присудок узгоджується в тому ж роді і числі, що й
основне слово |
у словосполученні, від якого утворено абревіатуру |
КДУ закінчив прийом (але: іноді абревіатура,
незалежно від походження, сприймається як іменник чоловічого роду. ВАК
розглянув) |
Закріплення вивченого матеріалу
1. Тренувальні вправи.
— У наведених реченнях узгодьте присудок з підметом.
1. Під
віконцем три сестри (пряло, пряли) пізньої пори. (О.Пушкін)
2.
Трохи людей (одійшло, одійшли) ліворуч і (стало, стали). (Ю.Яновський) 3. Решта
(збиралися, збиралося), ставши одразу напружено похмурими, діловито злими.
(Олесь Гончар)
2. Гра «Редактор».
— Уявіть собі, що ви працюєте в редакторському
відділі. Вам принесли матеріал, і ви маєте його вичитати і в разі потреби
виправити.
На
території Київо-Печерського історико-культурного Заповідника знаходиться
Державний музей книги і друкарства України, створений 1972 р., у Міжнародний рік книги. Перших
відвідувачів музей прийняв в квітні 1975 р. В травні 200 р. музей було відкрито удруге після
сильного переоформлення і створення новой експозиції.
Музей
розташований у будинку минулої друкарні Київо-Печерської Лаври, заснованої
знаменитим вченим, просвітитилем Єлисеєм Плетенецьким.
У
фондах музея зберігаються понад 52 тисячі експонатів, що розповідають про
історію книги і друкарства України від давніх часів до теперішніх днів. Багато
людей приходить до цього музея.
Домашнє завдання: §
7 (вивчити), вправа 78 (письмово)
Просте ускладнене речення
Доповнити таблицю прикладами з довідки.
Просте ускладнене речення містить у собі: |
Приклади |
звертання |
|
однорідні члени речення |
|
відокремлені члени
речення |
|
вставні і вставлені
слова, словосполучення й речення |
|
Лінгвістичне дослідження (усно)
Прочитайте речення. Знайдіть однорідні члени
речення. Зробіть висновок, якими членами речення вони можуть бути, як зв’язані
між собою. Сформулюйте правила про розділові знаки в реченнях з однорідними
членами.
Молюся вам за пісню
колискову, за ласку, карий погляд і терпець (М.
Дмитренко). Понад морями пролягають тіні журби й тривоги, спогадів і снів (М. Дмитренко). Життя, немов ріка, пливе в майбутнє, в завтрашнє, в
безкрає (М. Дмитренко). Вночі і
ожеледь, і мряка, і сніг, і холод (Т.
Шевченко). Ніхто мудрим не вродився, а навчився (Нар. мудрість). Ні спека
дня, ні бурі ночі, ні морози
– ніщо не вб’є
любов мою живу (В.
Сосюра). Все бачить співець у широкім роздоллі: і небо, і море, красу
світову (Леся Українка). На думку
Сухомлинського, у школі мають панувати чотири культи, а саме: культ Батьківщини, культ людини, культ
книжки і культ рідного слова.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа «Позмагайся з поетом»
Уставте на місці пропусків звертання, вибравши слова з довідки. Розставте розділові знаки. Увага! Звертання в українській мові вживаються у формі кличного відмінка.
1. Не треба слів, не хмур
…. брови й не схиляй лице своє сумне. 2. Не стелись …. не шуміть …. не печальте
очі ви …. 3. О …. Прометея ти маєш душу молоду. 4. Дзвени … у вітрах світової
весни. 5. Лети ж о …. щоб день тобі на зміну прийшов новий. 6. Тобі ….і перший
мій подих, і подих останній (Із тв. В.
Сосюри).
Довідка. Кохана, туман, тополі, берези голі, мій народ, моя пісня крилата, ніч,
країна
моя.
1. Інтелектуальна розминка «Спотиканка» (усно)
Назва розділу науки про мову, що вивчає будову та значення словосполучень та речень
Види словосполучень за способом вираження головного слова
Назвіть граматичну основу речення
Види речень за складом граматичної основи
Види речень за кількістю граматичних основ
Види речень за наявністю другорядних членів речення
Назвіть типи порядку слів у реченні
Види підмета за способом вираження
Види складеного присудка
Другорядні члени речення – це …
Різновиди означень
Слово або група слів, інтонаційно оформлена, виражає певну думку …
Член речення , що відповідає на питання навіщо
Член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків
Києве любий ти стоїш на горах у квітах і
зорях у сяєві мрій.
Дзвени моя пісне про радісні дні що квітнуть
садами в моїй стороні.
Благословенний будь мій краю.
5. «Творче конструювання»
З
поданих слів скласти речення-прислів′я. Підкреслити члени речення.
Добре, краще, за, багатство, здоров′я, найбільше.
Меч, тіло, вражає, душу, а, слово.
Слава, добра, темряві, зберігає, і, в, блиск.
Домашнє завдання: параграф 4 вивчити, вправа55(письмово)
Що таке словосполучення? |
Яке сполучення слів не є словосполученням? |
|
1. 2. 3. 4. 5. |
ØЗаписати
словосполучення у два стовпчики: у перший — прості, у другий — складні.
Народне
свято, стеблина рослини, козацька важка доля, готовий
виконувати, дуже несподівані зміни, приїхати вчасно, перехопити цікаву ідею,
низький на зріст, український до мозку кісток, дуже пізно зійшло, висока
дівчина з валізою, нова сукня, доплисти швидко, продуктивно працювати.
Визначте вид словосполучення за
способом вираження головного слова.
Зробити синтаксичний розбір речення, виписати 3 словосполучення, розібрати їх синтаксично( на сторінці 24 - схема синтаксичного розбору словосполучення)
Чарівну красу Карпатам надають безліч струмків і бурхливі гірські річки: Дністер, Тиса, Черемош.
26.05.2020
27.05.2020
28.05.2020
Іменник
|
Прикметник
|
Прислівник
|
Числівник
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
А
|
|
+
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
|
|
|
Б
|
|
|
+
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
|
В
|
+
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
Г
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
Завдання на 20.05.2020
Завдання на 21.05.2020
Завдання на 19.05.2020
Шановні учні 7 - Г класу! Лише троє учнів виконали завдання контрольної роботи. Наполегливо прошу виконати контрольну роботу
Тема. Контрольна робота . Службові частини мови. Вигук
Завдання на 12.05.2020
- дякувати,
- думати,
- прикрасити,
- зустріти.
1. Ну, що б, здавалося, слова? | |
2. Он де зірка палає, мов промінь. | |
3. Що ж! Тільки той ненависті не знає, хто цілий вік нікого не любив. | |
4. Закучерявилися діброви весною золотою і похилилися гіллям аж ген над водою. | |
5. Та де б не був, у які б долини мене судьба не завела - палка любов до України у серці юному жила. |
Завдання на 13.05.2020
Тема. Дефіс у вигуках. Кома і знак оклику при вигуках
Завдання на 04.05.2020
Знайдіть та виправте помилки.
1. Полий цю яблуню - ад-же вона із яблучьками. | |
2. Не хайже сад все світній встає там, де ридала мати на руїні. | |
3. Як були ми малиши і ще, як збирались йти на крайсвіту, ми любили вмиватись дощєм, що б скоріше рости і міцніти. | |
4. Я хотіла-б людям для підмоги у кажду мить подати голос свій. | |
5. Я тільки-що друже була на Дніпрі, - твоя Україна квітує. | |
6. Грім на вогненому списі злитів увись і вибухнув над ними, і хто-зна-де осипався у низ. |
А - частки, які пишуться через дефіс,
Б - частки, які пишуться окремо.
- Сядь(бо),
- ходи(но),
- таки(читав),
- будь(хто),
- казна(що),
- хто(небудь),
- зрозумів(таки),
- все(таки),
- пиши(ж)(бо),
- все(ж)(таки),
- іди(ж)(но),
- яким(би)(то),
- коли(б)(то),
- так(от),
- тим(то),
- отакий(то),
- важкий(таки),
- як(от),
- нехай(складає),
- учився(б),
- почав(би),
- зробив(би).
- (як)найтихіше
- мов(би)(то)
Завдання на 07.05.2020
Виконайте тренувальні вправи за посиланням
1.Записати речення, визначити до якої частини мови належить кожне слово
Завдання на 21.04.2020
Похідні
|
||
Не утворені від якихось частин мови (їх часто плутають із префіксами)
|
Утворені від інших частин мови
|
Утворені сполученням непохідних прийменників
|
в, від, над, до, на, без,
крім, при, за
|
Навколо, вздовж, край, осторонь, заради
|
по+за (поза),
за+для (задля) по+під (попід), з+по+серед (з‑посеред)
|
Складні
|
Складені
|
|
Непохідні та похідні,
що мають одну основу
|
Утворюються з кількох частин і пишуться
разом або через дефіс
|
Утворюються з кількох частин і пишуться окремо
|
Від, при, за, кругом, на, шляхом, біля, перед, в
|
Попід, задля, з‑посеред, із-за, заради, поміж, з‑за
|
Під час, відповідно до, згідно з, на відміну від
|
Непохідні
прийменники
|
Похідні прийменники
|
Завдання на 22.04.2020
Пригадаймо!
Увага!!!! Надсилати на електронну пошту kovalinka50@gmail.com тільки завдання за 23.04.
Завдання на 13.04.
Робота з підручником
Ø Опрацювання теоретичного матеріалу поданого у §49
Розподільний
диктант
Ø Записати прислівники, розподіливши їх у дві колонки:
1. Разом; 2. Через дефіс.
(Без)відома, (без)перестанку,
(без)сумніву, (без)кінця(і)краю, (в)до(світа), (в)затишку, (від)тепер, (від)усюди, (во)віки,
(в)решті(решт), вряди(годи), (все)одно, всього(на)всього, (в)три(дорога),
(в)цілому, (в)шосте, ген(ген), давним(давно), (де)далі, день(за)днем,
день(у)день, десь(то), (до)відома, (до)завтра, (до)ладу, (до)не(схочу),
(до)нині, (до)ранку, (з)боку, (з)боку(на)бік, звіку(зроду), (зо)зла,
(з)середини.
Ø Поміркувати, чому прислівники, що пишуться окремо, називають
прислівниковими сполученнями.
Виконати вправи 418, 419
6 . Виконати тести . Код доступу 956679join.naurok.ua
З
Завдання на 15.04.
А Найбільш
весело.
|
1 Вищий
ступінь порівняння (проста форма).
|
Б
Веселіше.
|
2 Вищий
ступінь порівняння (складена форма).
|
В Більш
весело.
|
3 Найвищий
ступінь порівняння (проста форма).
|
Г
Найвеселіше.
|
4 Найвищий
ступінь порівняння (складена форма).
|
Завдання на 16.04.
Тема.Прийменник як службова частина мови
1. Пригадайте!
2. Перегляньте відео
3. Опрацюйте теоретичний матеріал (параграф 42)
4.Виконайте вправи 440, 443.
Завдання для 7- Г класу на 06.04. 2020
Завдання на 07.04.
Завдання на 08.04
Тема. Правопис прислівників
1. Перегляньте відео
- До поданих сполучень слів дібрати з довідки прислівники-синоніми.
- Запиши одним словом.
- Закінчи подані речення.
- Прочитай, випиши виділені прислівники, запам'ятай їх правопис
Завдання на 09.04.
Тема. Правопис прислівників
ТАК – дефіс НІ –
ТАК – дефіс НІ –
ТАК – дефіс НІ –
Завдання для 7- Г класу на 30.03. 2020
2. Вправа 350 (письмово)
Завдання виконуємо до 31.03.20
Завдання на 02.04.
Доброго дня,на яку адресу скидувати виконане домашнє завдання?
ОтветитьУдалитьДякую за змістовне наповнення сторінки.
ОтветитьУдалить