23.11.20
ДОДАТОК. ПРЯМИЙ І НЕПРЯМИЙ, ТА ФОРМИ ЙОГО ВИРАЖЕННЯ
- Записати речення. Підкреслити головні та другорядні члени речення
Небо мов криниця без дна.
Починав жевріти схід сонця.
Принесу до хати півонії.
ПРИГАДАЙ! (усно)
1.Назвіть головні члени речення.
2.Як визначити підмет?
3.Назвіть способи вираження підмета.
4.Як виражається простий дієслівний присудок?
5.Які другорядні члени ви знаєте?
ОПРАЦЮЙ МАТЕРІАЛ ПІДРУЧНИКА
§ 12 стор.54
Гра «Знайди зайве речення»
- Указати речення, у якому нема додатка
1.Темна хмара озвалася громом гучним.
2.Золоті верболози розплели свої коси.
3.Зайшов гарний хлопець.
4.Ми пішли в ліс.
5.Пастух пригнав з поля худобу.
Виконати вправу 92
Вибірково-розподільна робота( скористатися табличкою)
- З'ясувати, у яких словосполученнях у ролі залежних слів виступають іменники у формі: а) знахідного відмінка; б) інших непрямих відмінків. Заповнити таблицю. Наприклад, збирав квіти(ЩО?)-прямий
Запалити вогонь, сюжет твору, зображено квіти, подарувати другові, обкошував краї, не придбав матеріалу, зведено будинок, позич грошей, ухвалити рішення, освітлений сяйвом, рубати сокирою, здобувати освіту.
Прямі додатки (виражені іменниками у формі знахідного відмінка)без прийменника | Непрямі додатки (виражені іменниками у формі непрямих відмінків, окрім знахідного) |
ВИВЧИ!
Додаток | |
Прямий | Непрямий |
Виражається іменником, займенником у формі:
| Усі інші додатки |
Примітка. Слід відрізняти приіменні додатки (командир дивізії, автор книги) від стійких словосполучень типу: відро води, бочка меду, отара овець, табун коней, частина студентів, ряд будинків, більшість колгоспників, миска борщу, метр полотна, літр вина, які означають одне поняття і в реченні виступають як один член речення (Отара овець ледь виднілась далеко в степу. Частина студентів вже закінчила роботу і збиралася на відпочинок).
Прямий і непрямий додатки можуть стояти поруч і залежати від одного й того ж самого присудка (купив зошит товаришеві, рубати дрова сокирою, ловив рибу з дідом).
ПЕРЕВІР СЕБЕ!
- Записати речення. Підкреслити головні та другорядні члени речення
Небо мов криниця без дна.
Починав жевріти схід сонця.
Принесу до хати півонії.
Гра «Знайди зайве речення»
- Указати речення, у якому нема додатка
1.Темна хмара озвалася громом гучним.
2.Золоті верболози розплели свої коси.
3.Зайшов гарний хлопець.
4.Ми пішли в ліс.
5.Пастух пригнав з поля худобу.
Відповідь: № 3, 4.
Вправа 92
І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Обґрунтуйте їх уживання.
II. Підкресліть додатки. Визначте, що вони означають, від якого члена речення залежать, у якій формі виражені.
1. Осінь кленам фарбувала крони, прикрашала їм багрянцем скроні. 2. Вітер прозорий мене вогким торкає крилом .3. І літо гостинне кладе на долоні пучечки достиглих солодких суниць . 4. Жалкує юний вересень за літом, за різнотрав'ям і за різноцвітом, за вранішньою теплою росою і соняшників щедрою красою… 5.Натягне дощ свої осінні струни, торкне ті струни пальчиком верба.6. Дерева цілий день вимітали небо своїми зеленими мітлами, і надвечір з-за хмар таки виглянуло сонце (В. Симоненко).
Вибірково-розподільна робота( скористатися табличкою)
- З'ясувати, у яких словосполученнях у ролі залежних слів виступають іменники у формі: а) знахідного відмінка; б) інших непрямих відмінків. Заповнити таблицю. Наприклад, збирав квіти(ЩО?)-прямий
Прямі додатки (виражені іменниками у формі знахідного відмінка)без прийменника | Непрямі додатки (виражені іменниками у формі непрямих відмінків, окрім знахідного) |
Запалити вогонь, зображено квіти, обкошував краї, не виконав завдання, не придбав матеріалу, зведено будинок, позич грошей, ухвалити рішення, здобувати освіту | сюжет твору, подарувати другові, освітлений сяйвом, рубати сокирою |
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: § 12 ( вивчити), вправа 122
16.11.20
Записати дату
Самостійна робота
- Переписати. Підкреслити граматичну основу речень, визначити види підметів і присудків.
1.Душа моя пуста, холодна і німа. 2.Майже три роки минуло від того далекого світлого дня. 3. І от я іду по землі. А земля — кругла. 4. Минула перша, а Микола не повертався з роботи. 5. Весна була рання.
Сфотографувати самостійну й надіслати в класрум 16.11.20 до 23.00
Записати тему уроку
ОЗНАЧЕННЯ. УЗГОДЖЕНІ ТА НЕУЗГОДЖЕНІ ОЗНАЧЕННЯ. СПОСОБИ ВИРАЖЕННЯ ТА РОЛЬ У МОВЛЕННІ
Опрацювати поданий матеріал
Означення – це такий другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета. Означення відповідають на такі питання: який?, чий?, котрий?, скільки? в усіх відмінкових формах.
Наприклад: Окуляри (чиї?) бабусині; насипала їсти (якій?) домашній кішці.
Означення поділяються на узгоджені, неузгоджені та прикладки.
Переглянути відео
Узгоджені означення
До узгоджених означень відносяться такі, які виражені слово, що стоїть в тому ж числі і відмінку та має такий самий рід, що й означуване слово.
Наприклад: Вдома на Наталку чекала бабусина смачна та духмяна вечеря.
Як правило, означення, які належать до узгоджених, найчастіше бувають вираженими у вигляді прикметників або займенників, які мають прикметникову форму. Крім того, означення можуть виражатися також порядковими числівниками чи дієприкметниками.
Наприклад: Вже другий день тривали зливи; Біліють смолоскипи грайливо пофарбованих ялин.
Крім того, у ролі поширених узгоджених означень, можуть виступати і дієприкметникові звороти.
Наприклад: Коло воріт стояв Василько, одягнений в гумові чоботи.
Неузгоджені означення
До неузгоджених означень належать такі, які вказують на ознаку або належність предмета та мають форму різних частин мови.
Це можуть бути:
• По-перше, іменники із прикметниками або без них, які стоять в непрямих відмінках: Час (який?) для гри настав. Голос (чий?) бабусин був ледь чутний.
• По-друге, це можуть бути такі займенники, як: його, її, їх, або в Р.в. від займенників: він, вона, вони, які мають значення присвійного: Знання (чиї?) його були неповними.
По-третє, вони можуть виступати в ролі прислівників: Зійшов над хатою місяць (який?) уповні.
• По-четверте, неузгоджені означення можуть виступати у ролі неозначеної форми дієслова: У мене з’явилося бажання (яке?) не відповідати. Спортсмен з плавання брасом.
• По-п’яте, словосполученням: До будинку під’їхала машина (яка?) швидкої допомоги. Вся увага була прикута до дитини (якої?) років п’яти.
Крім того, слід зазначити, що узгоджені та неузгоджені означення можуть бути поширеними залежними від них другорядними членами: По дорозі йшла Марійка Залевська (яка?) з модною розкішною зачіскою.
- Зробіть синтаксичний розбір речень. Порівняйте їх. Який тип зв'язку спостерігаємо між означенням і означуваним словом?
Речення з узгодженими означеннями | Речення з неузгодженими означеннями |
1. Небо дзвенить журавлиними ключами | 1. Небо дзвенить ключами журавлів |
2. На морському березі було багато людей | 2. На березі моря було багато людей |
3. Наталка любить турецьку каву | 3. Наталка любить каву по-турецьки |
Робота з підручником § 10, стор. 47-48
- Списати словосполучення, замінюючи узгоджені означення неузгодженими і навпаки. Скласти з двома словосполученнями речення.
Зразок: Батьківські збори — збори батьків.
План на рік, польова робота, ділянка при школі, сонячне проміння, матусин голос, слово батька, колоски пшениці.
Вибірковий диктант
Виписати словосполучення з неузгодженим означенням
1. Людина праці перемагає все. 2. У хлопців знудьгувались по керму їх роботящі вузлуваті руки. 3. Я вперше побачив і древню Софію, і місто в каштанах.4.«Кобзар» — книга невичерпна, книга на віки. 5. Він дав мені завдання пробратися в дзот номер одинадцять. 6. Яка сумна й красива хуртовина. 7.Повіяли теплі вітри і принесли на крилах пісні пташок.
Домашнє завдання: Вивчити параграф 10. Виконати вправу 105 (письмово)
12.11.20
Запишіть дату та тему уроку
ПОРЯДОК СЛІВ У РЕЧЕННІ. ЛОГІЧНИЙ НАГОЛОС
Пригадай!
Орфографічний практикум
Префікс пре- вживаємо переважно в якісних прикметниках і прислівниках для вираження найвищого ступеня вияву ознаки: прега́рний, презавзя́тий, прекра́сний, прему́дрий, препога́но, пречудо́во, а також у словах прези́рливий, прези́рство та словах старослов’янського походження: преосвяще́нний, преподо́бний, престо́л.
Префікс при- пишемо переважно в дієсловах, що означають наближення, приєднання, частковість дії, результат дії тощо, та в похідних від них словах: прибі́гти, прибо́ркати, прибудува́ти, прива́бити, прикрути́ти, пришви́дшити; прибо́рканий, прибудо́ваний, прива́бливий, прикру́чений, пришви́дшення; в іменниках та прикметниках, утворених унаслідок поєднання іменників із прийменником при та суфіксом: при́гірок, при́ярок; прибере́жний, прикордо́нний; у прикметниках на означення неповноти ознаки: приста́ркуватий.
Префікс прі- вживаємо тільки в словах прі́звисько, прі́звище, прі́рва.
Виконати тестові завдання за посиланням:
https://zno.osvita.ua/ukrainian/tag-prefiksy/
СКРИНШОТИ відповідей НАДСИЛАТИ В КЛАСРУМ
Опрацюй поданий нижче матеріал
Під час спілкування велике значення має порядок слів у реченні та логічний наголос.
Розташування слів у прямому або зворотному порядку свідчить, що в українській мові слово порядок вільний. Він допомагає визначити синтаксичну роль того чи іншого члена речення. Зміна порядку слів надає реченню нового відтінку значення: Відповідали ґрунтовно на уроці математики школярі; Школярі відповідали на уроці математики ґрунтовно.
Прочитай теоретичний матеріал підручника (§9, стор.44-45)
- Розгляньте речення та визначте порядок слів в них.
Невтомна думка виростає увись і вдаль.
Зорює ніч над степом голубим.
Запишіть речення, визначте порядок слів, прямий порядок слів замініть на зворотній.
1. Криниця щебетала в яру.
2. Я набираю в руку з блакитної річки живої води.
3. Криниця всохла з туги за людьми.
- Від того, на яке слово в реченні падає логічний наголос, залежить сприйняття вираженої реченням думки .
1.Ти читав цю повість? (не роман чи оповідання)
2.Ти читав цю повість? (Не якусь іншу)
3.Ти читав цю повість? (не хтось інший)
4.Ти читав цю повість? ( Тобто ознайомився з її змістом завдяки читанню, а не з чужих уст або телебачення)
Домашнє завдання: 1. § 9 (вивчити), 2. Вправа 92
09.11.20
Письмовий стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі
1.Запишіть дату та тему уроку
2.Прочитайте поданий текст переказу
3. Перегляньте відео про "Уманське диво"
4. Ознайомтеся з пам’яткою
Як написати стислий переказ розповідного тексту
з елементами опису місцевості в художньому стилі
1. Прочитати текст, який необхідно переказати стисло.
2. Визначити тему й основну думку висловлювання.
3. Вдуматися в тему, пропоновану для стислого переказу.
4. Виділити з тексту основну інформацію.
5. Продумати композицію переказу, тип мовлення.
6. Зробити тематичні виписки.
7. Самостійно скласти план переказу.
8. Виписати художні засоби, що допомагають авторові описати місцевість.
9. Дібрати слова та речення для зв'язку частин тексту.
5. Складіть план стислого переказу, запишіть його.
6. Запишіть стислий переказ тексту з елементами опису місцевості
7. Надішліть роботу в класрум 09.11.20 до 23.00
Уманське диво
«Софіївка», яку називають «Уманським дивом», знаходиться в стародавньому українському місті Умані. Наприкінці XVIII ст. за наказом Ф. Потоцького на берегах річки Камінки було закладено чудовий парк. Так з'явилася «Софіївка» — одна з видатних пам'яток садово-паркового мистецтва. «Софіївка» нагадує своєрідну галерею картин, створених спільно природою і людиною, настільки майстерних, що важко визначити, кому з цих двох творців належить першість. Цей напрочуд мальовничий куточок називають казковим — таке тут усе поетичне, вишукано-мистецьке. Є тут і Єлісейські поля, і англійський парк з колекцією рослин, завезених з багатьох країн світу. Кавказька гірка немов переносить нас у сонячну Грузію. Розкішні павільйони й альтанки, кам'яні гроти, каскади, підземний водяний тунель. Скрізь нас зачаровує срібляста симфонія води, зелена ошатність дерев і кущів.
«Софіївка» чудова за будь-якої пори року. І тоді, коли вона у весняному цвітінні, запорошена рожево-білими пелюстками, і спекотного літнього дня, коли над галявами дібров виснуть аромати сухого різнотрав'я, а тінисті алеї кличуть у приємну прохолоду. І золотої осені, коли падає жовто-рожеве листя, а ранками іній засріблює пожухлі трави. Гарна вона і в зимове безгоміння, коли великий обмерзлий водоспад нагадує гігантський айсберг, а сірі крутолобі скелі одягають снігові шапки.
Усі, хто бував у парку, захоплювалися його красою, оригінальністю й художньою довершеністю ландшафтних композицій, адже жодна з них не схожа на іншу. Дивлячись на цю неземну красу, важко уявити, що колись тут стримів лише лисий пагорб, поблизу якого протікала річка Камінка. Її береги були всіяні великими, хаотично розкиданими гранітними каменями. Біля підніжжя пагорба росли дві дикі груші та декілька верб. А все навкруги було загромаджене кам'яними брилами, вкритими мохом.
05.11.20
Запишіть дату та тему уроку
Тире між підметом і присудком
Опрацюйте таблицю
Дослідження-трансформація
- Перебудувати речення так, щоб між підметом і присудком уживалося тире. Порівняти спосіб вираження присудків у реченнях.
1. Часом написання історичних творів Андріана Кащенка є період відродження України. 2. Людина для письменника є носієм певної суми індивідуально-національних рис. 3. Хмельницький, Сірко, Богун виступають у творах А. Кащенка не лише своєрідним повтором галереї поетизованих народнопісенних образів, а й яскравими особистостями. 4. Б. Хмельницький у творах А. Кащенка виступає яскравим втіленням української національної вдачі. 5. Іван Богун є одним із найромантичніших постатей у нашій літературі (Г. Корицька).
- Чи можна вважати трансформовані речення граматичними синонімами?
Вибірково-розподільний диктант
- У поданих заголовках до різних висловлювань виділити граматичні основи. Дослідити, у яких із них між підметом і присудком ставиться тире, а в яких - ні.
Соя, риба, виноград ось здоров’я заряд. 2. Піст торжество духу. 3. Нещасні випадки як тенденція. 4. День як бонус. 5. Дезінтеграція не панацея. 6. Моя адреса місто щастя. 7. Призи як втіха. 8. Продюсер і співачка не пара. 9. Поезія це не драма. 10.Корова життя основи. 11. Путівка як джекпот. 12. Талон це сила! 13. Макет лише початок справи. 14. Танець це кохання. 15. Другий зайвий? (З газ. «Україна молода»).
Домашнє завдання:
Вивчити теоретичний матеріал (8 параграф), виконати вправу 89
13.10.20.
УЗГОДЖЕННЯ ГОЛОВНИХ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯ
1. Опрацюйте поданий матеріал
Присудок зв'язаний з підметом за змістом і граматично. Форми присудка можуть уподібнюватися формам підмета в роді, числі й відмінку: Наш народ — океан (П. Тичина); у числі й відмінку: Всі ми — діти Вітчизни своєї (В. Сосюра) тощо.
Якщо у складі підмета є кількісні числівники два, три, чотири та іменники зі значенням збірності, присудок ставиться у множині: Там три верби схилилися, мов журяться вони. (Л. Глібов)
При однорідних підметах присудок, як правило, ставиться у множині: Хай живуть на світі мир, і труд, і спокій (В. Сосюра). Але можливе уподібнення присудка одному з підметів, ближчому до присудка. Наприклад: Сниться мені поле, вечори барвисті, береги пахучі рідного Дніпра (В. Сосюра).
Якщо підмет виражений невідмінюваним іменником (географічною назвою), присудок узгоджується з родовою назвою незалежно від того, є вона в тексті чи її немає: Капрі (острів) відомий усім.
При підметах, виражених іменниками більшість, меншість, частина, половина, решта тощо, дієслово-присудок ставиться в однині утому самому роді, що й підмет: Більшість сприйняла цю пропозицію схвально.
При абревіатурах дієслово-присудок ставиться у тому самому роді, що й головне слово в сполученні, від якого утворено абревіатуру: Рай-во (районний відділ освіти) видав наказ про проведення спортивних змагань.
Особливим випадком зв'язку підмета з присудком є вживання форм жіночого роду при підметах, що називають осіб за фахом (усупереч граматичній формі): Лікар оглянула хворого.
2. Ознайомтеся з алгоритмом.
Особливості узгодження присудка з підметом, вираженим словосполученням або складноскороченим словом
Тип узгодження | Спосіб вираження підмета | Приклад |
присудок узгоджується з підметом у множині | коли виражений словосполученням — іменником у Н.в.та іменником і 0.в. з прийменником 3 | батько з сином' працювали |
присудок узгоджується з підметом у множині й однині | коли виражений кількісним числівником та іменником у Н. в., Р. в. | п'ять абітурієнтів склали іспит сто розумних не розбере |
присудок узгоджується з підметом в однині | при словах мало, чимало, більшість, частина, решта | частина студентів склала залік успішно |
присудок узгоджується в тому ж роді і числі, що й основне слово | у словосполученні, від якого утворено абревіатуру | КДУ закінчив прийом (але: іноді абревіатура, незалежно від походження, сприймається як іменник чоловічого роду. ВАК розглянув) |
Закріплення вивченого матеріалу
1. Тренувальні вправи.
— У наведених реченнях узгодьте присудок з підметом.
1. Під віконцем три сестри (пряло, пряли) пізньої пори. (О.Пушкін)
2. Трохи людей (одійшло, одійшли) ліворуч і (стало, стали). (Ю.Яновський) 3. Решта (збиралися, збиралося), ставши одразу напружено похмурими, діловито злими. (Олесь Гончар)
2. Гра «Редактор».
— Уявіть собі, що ви працюєте в редакторському відділі. Вам принесли матеріал, і ви маєте його вичитати і в разі потреби виправити.
На території Київо-Печерського історико-культурного Заповідника знаходиться Державний музей книги і друкарства України, створений 1972 р., у Міжнародний рік книги. Перших відвідувачів музей прийняв в квітні 1975 р. В травні 200 р. музей було відкрито удруге після сильного переоформлення і створення новой експозиції.
Музей розташований у будинку минулої друкарні Київо-Печерської Лаври, заснованої знаменитим вченим, просвітитилем Єлисеєм Плетенецьким.
У фондах музея зберігаються понад 52 тисячі експонатів, що розповідають про історію книги і друкарства України від давніх часів до теперішніх днів. Багато людей приходить до цього музея.
Домашнє завдання: § 7 (вивчити), вправа 78 (письмово)
СКЛАДЕНИЙ ІМЕННИЙ ПРИСУДОК
1. «Лови помилку»
- Прочитати виразно вголос текст. Визначити тему й основну думку. Усуньте орфографічні помилки, назвіть орфограми.
Обережно – осіння
депресія!
Мабуть, кожен чув колись термін «осіння депресія». Основною причиною виникнення сизонного депресивного стану восени називають скорочення світлового дня. Все тому, що гормон серотонін, який відповідає за емоційну стабільність людини (ще його називають «гормоном счастя») синтезується в нашому організмі тільки в світлу пору доби.Психологи припускають, що причиною осінньої хандри може бути реакція нашого внутрішнього біологічного годинника на сезонну зміну біоритмів. Людский організм – чутливий до найтонших подразників.Нашим завданням є відігнати непрохану депресію. Що рекомендують психологи з цього приводу?
Найперша порада – це переглянте свій режим дня, додавші в нього більше світла. Наступна порада – додайте руху в своє життя: оберіть комфортний вид рухової активності, оптимальний рівень навантажень. Це можуть бути як заняття спортом, так і просто сімейні прогулянки в осінньому парку чи лісі. Саморозвиток – шлях до подолання депресії. Досконалості, як ми добре знаємо, меж немає. Можливо, слід переглянути деякі свої принципи і погляди на світ, ставлення до людей і до себе? У будь-якому випадку треба розібратися, провидіть діалог із собою, знайдіть для цього час, тоді багато чого зрозумієте. Адже наша підсвідомість вже знає відповіді на усі запитання. Автор: Марта Павлюк
Прочитай та запам’ятай поданий нижче матеріал
Складений іменний присудок складається з іменної частини (іменника, прикметника, дієприкметника, займенника, числівника) і дієслова-зв'язки. Іменна частина є носієм лексичного значення присудка, а дієслово-зв'язка - граматичного.
У ролі дієслова-зв'язки найчастіше вживаються слова бути, стати, становити, являти, називатися, вважатися, зватися, доводитися, лишатися, прикидатися тощо. До іменної частини можуть входити сполучники як, мов, точно та ін.
- Відновити речення: вставити з довідки потрібні за змістом присудки. Довести, що відновлені присудки є складеними. З'ясувати їх вид.
1. І ти … на березі..
2.Чорні жилаві руки...
3.Обличчя героїв ...
4. . Галина … у своїй блакитній сукні з польовими квітами в
руках.
5. Настрій у Сашка …
Довідка: були наче з заліза; був сонячним та веселим; спокійні були; здавалася неперевершеною; осталася одна.
ЕМОЦІЙНА РОЗРЯДКА
- Продовжіть речення.
Підкресліть присудки, визначте їх вид. Зробіть синтаксичний розбір одного
речення
Осіння депресія – це …
Гормон серотонін – «гормон…»
Людський організм стає…
Домашнє завдання: § 6 (стор.35-36 вивчити), виконати тестові
завдання
Завдання необхідно виконати 29 жовтня до 21:00 .
Код доступу 9036182
Записати дату та тему уроку
СКЛАДЕНИЙ ДІЄСЛІВНИЙ ПРИСУДОК
Пошуково-вибіркова робота
-
Прочитати текст. Виділити в реченнях
граматичні основи, виписати їх. З’ясувати, у яких реченнях уживається простий
присудок, а в яких — складений.
Лексикою і фраземікою у мовленні «керує»
мовець. Він може свідомо вживати одні слова і не вживати інших, може не
користуватися стійкими зворотами тощо. Граматика ж «керує» мовцем. Стародавні
римляни говорили, що граматиці підкоряються навіть імператори. У граматиці
вибір значно вужчий, ніж у лексиці, і мовець, уживши слово в тій чи іншій
формі, мусить припасовувати до неї всі інші слова. Наприклад, звертаючись до
людини, можна сказати: добродію або ж пане, товаришу, чоловіче, дядьку тощо,
проте це слово неодмінно має бути у кличному відмінку, а залежні від нього
слова — узгоджені з ним у спільних граматичних категоріях: роді, числі,
відмінку: Шановний добродію!, а не Шановна добродію! чи Шановним добродію! (За
Я. Радевичем-Винницьким).
Опрацюйте теоретичний матеріал підручника (стор.35)
Складений дієслівний присудок
Творча трансформація
- Замінити прості
присудки складеними дієслівними. Дослідити, з яких частин складаються ці
присудки. Трансформовані речення записати, виділити в них присудки.
1. Першим вітає молодший старшого (наприклад, Першим повинен вітати молодший старшого) 2.
Чоловік вітає жінку (однак руку першою подає жінка). 3. Підлеглий вітає
керівника (однак руку подає керівник). 4. Перша фраза вітання належить тому,
хто заходить (до оселі, у приміщення), незалежно від віку, посади. 5. Незалежно
від статі, віку й посади першим вітається той, хто обганяє знайомого чи
проходить повз нього. 6. Зайшовши в установу, організацію, до театру, в
ресторан і т. ін., увічлива людина вітається передусім з обслугою (із
секретаркою, гардеробницею, швейцаром тощо) (За С. Богдан).
Дослідження-відновлення
- Відновити текст:
визначити межі речень і розставити потрібні розділові знаки. Виділити головні
члени. Дослідити, чи всі складені присудки належать до складених дієслівних.
Успіх тварин у боротьбі за існування
залежить від їхньої здатності знаходити корм, сховище й партнерів не останню
роль відіграють тут і розміри тіла ні комахи, ні колібрі, найменша пташка у
світі, не змогли б живитися солодким квітковим нектаром, якби були хоч трохи
більшими у процесі еволюції в деяких тварин з’явились ознаки, що різко
відрізняють їх від найближчих родичів новозеландський птах ківі не може літати,
можливо, тому, що на островах, де він живе, колись було дуже мало хижаків, від
яких його рятували швидкі ноги у процесі еволюції види нелітаючих птахів
з’явились і на інших островах коли на віддаленому острові в Індійському океані,
де жив додо, з’явилися люди, вони почали полювати на нього тому ще в XVII
столітті цього птаха було повністю винищено (З великої шкільної енциклопедії).
Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал (стор. 35), виконати подану нижче вправу
- Змоделювати
речення, уставляючи потрібні за змістом інфінітиви з довідки. Виділити
присудки, визначити їх вид.
1. Мовний етикет повинен повністю ... з
конкретною ситуацією. 2. Невідповідність виразів етикету може ... комічну
ситуацію. 3. Жестикулюючи, мовці повинні ... також рівні жестикуляції. 4.
Етикетна атрибутика щоразу повинна ... із специфікою етикетної ситуації. 5.
Кілька синонімічних одиниць можуть ... засобом передачі одного і того ж смислу.
6. Кожен мовець не створює щоразу нову формулу, а може ... однією із можливих
для взаєморозуміння. 7. Прийшовши вперше на відвідини новонародженого, гість
повинен ... своєрідний «антикомплімент»
Довідка: узгоджуватися, співвідноситися, слугувати, врахувати, скористатись, спричинити, виголосити.
Присудок.
Простий і складений (іменний і дієслівний) присудок
-
Прочитати
та вивчити теоретичний матеріал
підручника
Присудок – головний член двоскладного
речення, який означає дію, стан або ознаку предмета,
названого підметом. Присудок відповідає на питання що
робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він є? що
він є? НАПРИКЛАД: Тихі сосни до ранку шумлять, мою тугу виказують вітру (Г.Чубач).
Підмет і присудок залежні один від одного. При цьому присудок є
основним носієм граматичного значення всього речення.
За будовою присудки бувають прості й складені.
Простий присудок виражається особовим дієсловом у формі дійсного, умовного
чи наказового способу, а також неозначеною формою дієслова. НАПРИКЛАД: 1. Хай любов’ю нашою святиться чарівна криничка-крижаниця (П. Перебийніс). 2. Б’є осінь в бубон золотий холодними вітрами (В. Сосюра).
Присудок, виражений дієсловом у складеній формі майбутнього часу
або фразеологізмом, також є простим. НАПРИКЛАД: А тепер будемо вечеряти всі разом (В. Собко). У
цьому реченні присудок будемо вечеряти – простий, означає те
саме, що й вечерятимемо.
Засоби
вираження |
Приклади |
1.
Дієслова у будь-якому способі та часі |
1. Весь ліс
стугонів |
2. Дієслова у складеній формі
майбутнього часу |
2. А тепер
будемо вечеряти |
2.
В односкладному реченні безособові дієслівні форми на -но, -то |
3. Морозом вікна
позамуровано |
4. В
односкладному реченні слово нема
(немає) |
4. Загадкам , немає кінця |
5. Дієслово +порівняльний сполучник |
5. Сонце
ніби залягло на далекій смужці лісу |
- Записати речення, визначити граматичну основу,
визначити вид присудка (простий чи складений)
Зверніть увагу! Присудок, виражений
дієсловом складеної форми майбутнього часу, належить до простих. Наприклад: Будуть солодко віять минулим білі
яблуні в нашім саду (В. Сосюра). Порівняйте: Солодко віятимуть минулим білі
яблуні в нашім саду.
Білі
акації будуть цвісти в місячні ночі жагучі; промінь морями заллє
золотий річку, і верби, і кручі... (В. Сосюра). 2. Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені (В. Симоненко).
3. Усі, хто про безсмертя мріє, хай схиляться до споришу (М. Руденко). 4. Буду
згадувать серця пожари, як на гору до неї я йшов (В. Сосюра). 5. І нехай пливе за роком рік, буду,
мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік (В.
Симоненко). 6. Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою говорю! (В.
Симоненко). 7. Будуть крани водою шуміти. Будуть клумби широкі цвісти (Г. Чубач).
Домашнє завдання: § 6 (вивчити стор. 34-35), вправа 70
Що таке словосполучення? | Яке сполучення слів не є словосполученням? |
| 1. 2. 3. 4. 5. |
ØЗаписати словосполучення у два стовпчики: у перший — прості, у другий — складні.
Народне свято, стеблина рослини, козацька важка доля, готовий виконувати, дуже несподівані зміни, приїхати вчасно, перехопити цікаву ідею, низький на зріст, український до мозку кісток, дуже пізно зійшло, висока дівчина з валізою, нова сукня, доплисти швидко, продуктивно працювати.
Визначте вид словосполучення за способом вираження головного слова.
Зробити синтаксичний розбір речення, виписати 3 словосполучення, розібрати їх синтаксично( на сторінці 24 - схема синтаксичного розбору словосполучення)
Чарівну красу Карпатам надають безліч струмків і бурхливі гірські річки: Дністер, Тиса, Черемош.
ОРФОГРАМИ В ЗНАЧУЩИХ ЧАСТИНАХ СЛОВА
1.Лінгвістичний диктант (письмово)
v Власні назви
пишуться…
v Слово св..ято
пишеться з апострофом чи без?
v Слово шіст..сот пишеться із знаком м’якшення чи без?
v У слові ..хопити
префікс з чи с?
v Слово
жовто(гарячий) разом чи окремо?
v Слово синьо (жовтий) разом чи окремо?
v Святослав
попереджував ворогів: «Іду на ви!»- випишіть пряму мову
v У
словосполученні Київська Русь головне слово…
v Кий побудував - це речення чи словосполучення?
v У якому відмінку
вживаємо звертання?
v Чим поєднуються
частини складного речення?
v Висловлювання у
діалозі – це…
Розподільний диктант.
Ø Записати речення в дві колонки:
прості, складні
ØІз – за гаю сонце сходить і за гай заходить. (Т. Шевченко)
Сяє з неба сонце ясно, і цвіте калина красно. (Б.
Грінченко)
Пахнуть хлібом слова, що мене їх навчила мати. (Д.
Павличко)
Кажуть, мудрість приходить з роками . (Л. Дмитренко)
Пісня – душа народу. (Народна мудрість)
Пісня солодко ллється, а душа співця сміється. (Народна
мудрість)
Ø Записати текст, відновивши
орфографію та пунктуацію.
Київс…кий княз… (Я,я)рослав правив (Р,р)ус…кою з…млею довго та вдало. На (Р,р)усі та в інших з…млях його прозвали (М,м)мудрим. Парадним в…їздом до столиці (К,к)иївс…кої (Р,р)усі були (З,з)олоті (В,в)орота. Позолоч…на мід… вкр…вала їх стуки. Ворота л…це міста.До наших днів зб…р…глися лише рештки їхніх стін. У 1982 році первіс…ний вигляд історичної пам…ятки був відновл…ний.
Запишіть слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу - без подвоєння.
Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте вислів В. Сухомлинського.

- дякувати,
- думати,
- прикрасити,
- зустріти.

1. Ну, що б, здавалося, слова? | ![]() |
2. Он де зірка палає, мов промінь. | ![]() |
3. Що ж! Тільки той ненависті не знає, хто цілий вік нікого не любив. | ![]() |
4. Закучерявилися діброви весною золотою і похилилися гіллям аж ген над водою. | ![]() |
5. Та де б не був, у які б долини мене судьба не завела - палка любов до України у серці юному жила. | ![]() |

Завдання на 28.05.2020
Тема. Контрольна робота . Службові частини мови. Вигук
Завдання на 19.05.2020

Знайдіть та виправте помилки.
1. Полий цю яблуню - ад-же вона із яблучьками. | ![]() |
2. Не хайже сад все світній встає там, де ридала мати на руїні. | ![]() |
3. Як були ми малиши і ще, як збирались йти на крайсвіту, ми любили вмиватись дощєм, що б скоріше рости і міцніти. | ![]() |
4. Я хотіла-б людям для підмоги у кажду мить подати голос свій. | ![]() |
5. Я тільки-що друже була на Дніпрі, - твоя Україна квітує. | ![]() |
6. Грім на вогненому списі злитів увись і вибухнув над ними, і хто-зна-де осипався у низ. | ![]() |
А - частки, які пишуться через дефіс,
Б - частки, які пишуться окремо.
- Сядь(бо),
- ходи(но),
- таки(читав),
- будь(хто),
- казна(що),
- хто(небудь),
- зрозумів(таки),
- все(таки),
- пиши(ж)(бо),
- все(ж)(таки),
- іди(ж)(но),
- яким(би)(то),
- коли(б)(то),
- так(от),
- тим(то),
- отакий(то),
- важкий(таки),
- як(от),
- нехай(складає),
- учився(б),
- почав(би),
- зробив(би).
- (як)найтихіше
- мов(би)(то)
Завдання на 12.05.2020
Робота розпочнеться о 14.00. Класний керівник повідомить код доступу за 5 хвилин до початку роботи
Завдання на 05.05.20
Тема. Тренувальні вправи
Пригадаймо!
Увага!!!! Надсилати на електронну пошту kovalinka50@gmail.com тільки завдання за 05.05.20
1.Записати речення, визначити до якої частини мови належить кожне слово
Завдання на 30.04.2020
Завдання на 28.04.2020
Похідні
| ||
Не утворені від якихось частин мови (їх часто плутають із префіксами)
|
Утворені від інших частин мови
|
Утворені сполученням непохідних прийменників
|
в, від, над, до, на, без,
крім, при, за
|
Навколо, вздовж, край, осторонь, заради
|
по+за (поза), за+для (задля) по+під (попід), з+по+серед (з‑посеред)
|
Складні
|
Складені
| |
Непохідні та похідні,
що мають одну основу
|
Утворюються з кількох частин і пишуться
разом або через дефіс
|
Утворюються з кількох частин і пишуться окремо
|
Від, при, за, кругом, на, шляхом, біля, перед, в
|
Попід, задля, з‑посеред, із-за, заради, поміж, з‑за
|
Під час, відповідно до, згідно з, на відміну від
|
Непохідні прийменники
|
Похідні прийменники
|
Завдання на 21.04.2020
Робота з підручником
Ø Опрацювання теоретичного матеріалу поданого у §49
Розподільний диктант
Ø Записати прислівники, розподіливши їх у дві колонки: 1. Разом; 2. Через дефіс.
(Без)відома, (без)перестанку, (без)сумніву, (без)кінця(і)краю, (в)до(світа), (в)затишку, (від)тепер, (від)усюди, (во)віки, (в)решті(решт), вряди(годи), (все)одно, всього(на)всього, (в)три(дорога), (в)цілому, (в)шосте, ген(ген), давним(давно), (де)далі, день(за)днем, день(у)день, десь(то), (до)відома, (до)завтра, (до)ладу, (до)не(схочу), (до)нині, (до)ранку, (з)боку, (з)боку(на)бік, звіку(зроду), (зо)зла, (з)середини.
Ø Поміркувати, чому прислівники, що пишуться окремо, називають прислівниковими сполученнями.
Виконати вправи 418, 419
Тема. Контрольна робота
А Найбільш весело.
|
1 Вищий ступінь порівняння (проста форма).
|
Б Веселіше.
|
2 Вищий ступінь порівняння (складена форма).
|
В Більш весело.
|
3 Найвищий ступінь порівняння (проста форма).
|
Г Найвеселіше.
|
4 Найвищий ступінь порівняння (складена форма).
|
Завдання на 24.04.2020
3. Опрацюйте теоретичний матеріал (параграф 42)
Завдання на 14.04.
1. Перегляньте відео
- До поданих сполучень слів дібрати з довідки прислівники-синоніми.
- Запиши одним словом.
- Закінчи подані речення.
- Прочитай, випиши виділені прислівники, запам'ятай їх правопис
ТАК – дефіс НІ –
ТАК – дефіс НІ –
ТАК – дефіс НІ –
Завдання для 7- Б класу на 07.04. 2020
Завдання на 10.04.
Завдання на 31.03. 2020
2. Вправа 350 (письмово)
Завдання виконуємо до 02.04.20
Комментариев нет:
Отправить комментарий