Общее·количество·просмотров·страницы

Українська мова 8-Б клас


23.11.20

ДОДАТОК. ПРЯМИЙ І НЕПРЯМИЙ, ТА ФОРМИ ЙОГО ВИРАЖЕННЯ

- Записати речення. Підкреслити головні та другорядні члени речення

Небо мов криниця без дна.

Починав жевріти схід сонця.

Принесу до хати півонії.

 

 

ПРИГАДАЙ! (усно)

1.Назвіть головні члени речення.

2.Як визначити підмет?

3.Назвіть способи вираження підмета.

4.Як виражається простий дієслівний присудок?

5.Які другорядні члени ви знаєте?

 ОПРАЦЮЙ МАТЕРІАЛ ПІДРУЧНИКА

§ 12 стор.54 

 Гра «Знайди зайве речення»

- Указати речення, у якому нема додатка

1.Темна хмара озвалася громом гучним.

2.Золоті верболози розплели свої коси.

3.Зайшов гарний хлопець.

4.Ми пішли в ліс.

5.Пастух пригнав з поля худобу.

Виконати вправу 92

Вибірково-розподільна робота( скористатися табличкою)

- З'ясувати, у яких словосполученнях у ролі залежних слів виступа­ють іменники у формі: а) знахідного відмінка; б) інших непрямих відмінків. Заповнити таблицюНаприклад, збирав квіти(ЩО?)-прямий

Запалити вогонь, сюжет твору, зображено квіти, подарувати другові, обкошував країне придбав  матеріалу, зведено будинок, позич грошей, ухвалити рішення, освітлений сяйвом, рубати сокирою, здобувати освіту.

 

 

Прямі додатки

(виражені іменниками у формі знахідного відмінка)без прийменника

Непрямі додатки

(виражені іменниками у формі  непрямих відмінків, окрім знахідного)

ВИВЧИ!

 

Додаток

Прямий

Непрямий

Виражається

іменником, займенником у формі:

*    З.в. без прийменника;

*    Р.в. і означає частину від цілого;

*    Р.в. + перехідне дієслово з не

Усі інші додатки

Примітка. Слід відрізняти приіменні додатки (командир дивізії, автор книги) від стійких словосполучень типу: відро води, бочка меду, отара овець, табун коней, частина студентів, ряд будинків, більшість колгоспників, миска борщу, метр полотна, літр вина, які означають одне поняття і в реченні виступають як один член речення (Отара овець ледь виднілась далеко в степу. Частина студентів вже закінчила роботу і збиралася на відпочинок).

Прямий і непрямий додатки можуть стояти поруч і залежати від  одного й того ж самого присудка (купив зошит товаришеві,  рубати дрова сокирою, ловив рибу з дідом).

 

 

ПЕРЕВІР СЕБЕ!

- Записати речення. Підкреслити головні та другорядні члени речення

Небо мов криниця без дна.

Починав жевріти схід сонця.

Принесу до хати півонії.

Гра «Знайди зайве речення»

- Указати речення, у якому нема додатка

1.Темна хмара озвалася громом гучним.

2.Золоті верболози розплели свої коси.

3.Зайшов гарний хлопець.

4.Ми пішли в ліс.

5.Пастух пригнав з поля худобу.

Відповідь: № 3, 4.

Вправа 92

І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Обґрунтуйте їх уживання.

II. Підкресліть додатки. Визначте, що вони означають, від якого члена речення залежать, у якій формі виражені.

1. Осінь кленам фарбувала крони, прикрашала їм багрянцем скроні. 2. Вітер прозорий мене вогким торкає крилом .3. І літо гостинне кладе на долоні пучечки достиглих солодких суниць . 4. Жалкує юний вересень за літомза різнотрав'ям і за різноцвітом, за вранішньою теплою росою і соняшників щедрою красою… 5.Натягне дощ свої осінні струни, торкне ті струни пальчиком верба.6. Дерева цілий день вимітали небо своїми зеленими мітлами, і надвечір з-за хмар таки виглянуло сонце (В. Симоненко).

Вибірково-розподільна робота( скористатися табличкою)

- З'ясувати, у яких словосполученнях у ролі залежних слів виступа­ють іменники у формі: а) знахідного відмінка; б) інших непрямих відмінків. Заповнити таблицюНаприклад, збирав квіти(ЩО?)-прямий

 

Прямі додатки

(виражені іменниками у формі знахідного відмінка)без прийменника

Непрямі додатки

(виражені іменниками у формі  непрямих відмінків, окрім знахідного)

Запалити вогонь, зображено квіти, обкошував краї, не виконав завдання, не придбав  матеріалу, зведено будинок, позич грошейухвалити рішення, здобувати освіту

сюжет твору, подарувати другові, освітлений сяйвом, рубати сокирою

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: § 12 ( вивчити), вправа 122

 




16.11.20

Записати дату 

Самостійна робота

-         Переписати. Підкреслити граматичну основу речень, визначити види підметів і присудків.

1.Душа моя пуста, холодна і німа. 2.Майже три роки минуло від того далекого світлого дня.  3. І от я іду по землі. А земля — круг­ла.  4. Минула перша, а Микола не повертався з роботи. 5. Весна була рання.

Сфотографувати самостійну й надіслати в класрум 16.11.20 до 23.00


Записати тему уроку

 

ОЗНАЧЕННЯ. УЗГОДЖЕНІ ТА НЕУЗГОДЖЕНІ ОЗНАЧЕННЯ. СПОСОБИ ВИРАЖЕННЯ ТА РОЛЬ У МОВЛЕННІ

Опрацювати поданий матеріал

Означення – це такий другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета. Означення відповідають на такі питання: який?, чий?, котрий?, скільки? в усіх  відмінкових формах.




Наприклад: Окуляри (чиї?) бабусині; насипала їсти (якій?) домашній кішці.

Означення поділяються на узгоджені, неузгоджені та прикладки.

Переглянути відео




Узгоджені означення

До узгоджених означень відносяться такі, які виражені слово, що стоїть в тому ж числі і відмінку та має такий самий рід, що й означуване слово.

Наприклад: Вдома на Наталку чекала бабусина смачна та духмяна вечеря.

Як правило, означення, які належать до узгоджених, найчастіше бувають вираженими у вигляді прикметників або займенників, які мають прикметникову форму. Крім того, означення можуть виражатися також порядковими числівниками чи дієприкметниками.

Наприклад: Вже другий день тривали зливи; Біліють смолоскипи грайливо пофарбованих ялин.

Крім того, у ролі поширених узгоджених означень, можуть виступати і дієприкметникові звороти.

Наприклад: Коло воріт стояв Василько, одягнений в гумові чоботи.

Неузгоджені означення

До неузгоджених означень належать такі, які вказують на ознаку або належність предмета та мають форму різних частин мови.

Це можуть бути:

• По-перше, іменники із прикметниками або без них, які стоять в непрямих відмінках: Час (який?) для гри настав. Голос (чий?) бабусин був ледь чутний.


• По-друге, це можуть бути такі займенники, як: його, її, їх, або в Р.в. від займенників: він, вона, вони, які мають значення присвійного: Знання (чиї?) його були неповними.

По-третє, вони можуть виступати в ролі прислівників: Зійшов над хатою місяць (який?) уповні.

• По-четверте, неузгоджені означення можуть виступати у ролі неозначеної форми дієслова: У мене з’явилося бажання (яке?) не відповідати. Спортсмен з плавання брасом.
• По-п’яте, словосполученням: До будинку під’їхала машина (яка?) швидкої допомоги. Вся увага була прикута до дитини (якої?) років п’яти.

Крім того, слід зазначити, що узгоджені та неузгоджені означення можуть бути поширеними залежними від них другорядними членами: По дорозі йшла Марійка Залевська (яка?) з модною розкішною зачіскою.

- Зробіть синтаксичний розбір речень. Порівняйте їх. Який тип зв'язку спостерігаємо між озна­ченням і означуваним словом?

 

 

Речення з узго­дженими означеннями

Речення з неузгодженими

означен­нями

1. Небо дзвенить журавлиними

ключами

1. Небо дзвенить ключами журав­лів

2. На морському березі було багато людей

2. На березі моря було багато людей

3. Наталка любить турецьку каву

3. Наталка любить каву по-турецьки


Робота з під­ручником § 10, стор. 47-48

 

- Списати словосполучення, заміню­ючи узгоджені означення неузгодженими і навпаки. Скласти з дво­ма словосполученнями речення.

Зразок: Батьківські збори — збори батьків.

План на рік, польова робота, ділянка при школі, сонячне проміння, мату­син голос, слово батька, колоски пшениці.

   Вибірковий диктант

   Виписати словосполучення з неузгодженим означенням

1. Людина праці перемагає все. 2. У  хлопців знудьгувались по керму їх роботящі вузлуваті руки. 3. Я вперше побачив і древню Софію, і місто в каштанах.4.«Кобзар» — книга невичерпна, книга на віки. 5. Він дав мені завдання пробратися в дзот номер одинадцять. 6.     Яка сумна й красива хуртовина. 7.Повіяли теплі вітри і принесли на крилах пісні пташок.

Домашнє завдання: Вивчити параграф 10. Виконати вправу 105 (письмово)






12.11.20

Запишіть дату та тему уроку

ПОРЯДОК СЛІВ У РЕЧЕННІ. ЛОГІЧНИЙ НАГОЛОС

Пригадай!

Орфографічний практикум

Префікс пре- вживаємо переважно в якісних прикметниках і прислівниках для вираження найвищого ступеня вияву ознаки: прега́рний, презавзя́тий, прекра́сний, прему́дрий, препога́но, пречудо́во, а також у словах прези́рливий, прези́рство та словах старослов’янського походження: преосвяще́нний, преподо́бний, престо́л.

Префікс при- пишемо переважно в дієсловах, що означають наближення, приєднання, частковість дії, результат дії тощо, та в похідних від них словах: прибі́гти, прибо́ркати, прибудува́ти, прива́бити, прикрути́ти, пришви́дшити; прибо́рканий, прибудо́ваний, прива́бливий, прикру́чений, пришви́дшення; в іменниках та прикметниках, утворених унаслідок поєднання іменників із прийменником при та суфіксом: при́гірок, при́ярок; прибере́жний, прикордо́нний; у прикметниках на означення неповноти ознаки: приста́ркуватий.

Префікс прі- вживаємо тільки в словах прі́звисько, прі́звище, прі́рва.

Виконати тестові завдання за посиланням:

https://zno.osvita.ua/ukrainian/tag-prefiksy/

СКРИНШОТИ відповідей НАДСИЛАТИ В КЛАСРУМ

Опрацюй поданий нижче матеріал

Під час спілкування велике значення має порядок слів у реченні та логічний наголос.

Порядок слів у реченні буває прямим і зворотним. При прямому порядку слів підмет завжди стоїть перед присудком: Стежина до маминої хати петляє через город (В. Скуратівський). Зворотний порядок слів протилежний прямому. Його часто використовують у художньому стилі для надання мові більшої урочистості, виразності: Тут, на прадавніх берегах Славути, До вічності приторкується мить (Б. Олійник).

Розташування слів у прямому або зворотному порядку свідчить, що в українській мові слово порядок вільний. Він допомагає визначити синтаксичну роль того чи іншого члена речення. Зміна порядку слів надає реченню нового відтінку значення: Відповідали ґрунтовно на уроці математики школярі; Школярі відповідали на уроці математики ґрунтовно.

Велике значення для увиразнення висловлювання має логічний (смисловий) наголос. Інтонаційна виразність може підкреслити, посилити задум автора. Щоб підсилити смислову роль слова, його інтонаційно виділяють при вимові речення: Старшокласники гарно попрацювали на пришкільній ділянці; Старшокласники гарно попрацювали на пришкільній ділянці; Старшокласники гарно попрацювали на пришкільній ділянці.

Прочитай теоретичний матеріал підручника (§9, стор.44-45)

-         Розгляньте речення та визначте порядок слів в них.

Невтомна думка виростає увись і вдаль.

Зорює ніч над степом голубим.

Запишіть речення, визначте порядок слів, прямий порядок слів замініть на зворотній.

1.     Криниця щебетала в яру.

2.     Я набираю в руку з блакитної річки живої води.

3.     Криниця всохла з туги за людьми.

-         Від того, на яке слово в реченні падає логічний наголос, залежить сприйняття вираженої реченням думки .

1.Ти  читав  цю повість(не роман чи оповідання)

2.Ти  читав  цю повість? (Не якусь іншу)

3.Ти  читав  цю повість? (не хтось інший)

4.Ти  читав  цю повість? ( Тобто ознайомився з її змістом завдяки читанню, а не з чужих уст або телебачення)

Домашнє завдання: 1. § 9 (вивчити), 2. Вправа 92




09.11.20

Письмовий стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі

1.Запишіть дату та тему уроку

2.Прочитайте поданий текст переказу

3. Перегляньте відео про "Уманське диво"

4. Ознайомтеся з памяткою

Як написати стислий переказ розповідного тексту

з елементами опису місцевості в художньому стилі

1.     Прочитати  текст, який необхідно переказати стисло.

2.     Визначити тему й основну думку висловлювання.

3.     Вдуматися в тему, пропоновану для стислого переказу.

4.     Виділити з тексту основну інформацію.

5.     Продумати композицію переказу, тип мовлення.

6.     Зробити тематичні виписки.

7.     Самостійно скласти план переказу.

8.     Виписати художні засоби, що допомагають авторові описати міс­цевість.

9.     Дібрати слова та речення для зв'язку частин тексту.

5. Складіть план стислого переказу, запишіть його.

6. Запишіть стислий переказ тексту з елементами опису місцевості

7. Надішліть роботу в класрум 09.11.20  до 23.00


Уманське диво

 «Софіївка», яку називають «Уманським дивом», знаходиться в стародавньому українському місті Умані. Наприкінці XVIII ст. за наказом Ф. Потоцького на берегах річки Камінки було закладено чудовий парк. Так з'явилася «Софіївка» —  одна з видатних пам'яток садово-паркового мистецтва. «Софіївка» нагадує своєрідну галерею картин, створених спільно природою і людиною, настільки майстерних, що важко визначити, кому з цих двох творців належить першість. Цей напрочуд мальовничий куточок називають казковим — таке тут усе поетичне, вишукано-мистецьке. Є тут і Єлісейські поля, і англійський парк з колекцією рослин, завезених з багатьох країн світу. Кавказька гірка немов переносить нас у сонячну Грузію. Розкішні павільйони й альтанки, кам'яні гроти, каскади, підземний водяний тунель. Скрізь нас зачаровує срібляста симфонія води, зелена ошатність дерев і кущів.

«Софіївка» чудова за будь-якої пори року. І тоді, коли вона у весняному цвітінні, запорошена рожево-білими пелюстками, і спекотного літнього дня, коли над галявами дібров виснуть аромати сухого різнотрав'я, а тінисті алеї кличуть у приємну прохолоду. І золотої осені, коли падає жовто-рожеве листя, а ранками іній засріблює пожухлі трави. Гарна вона і в зимове безгоміння, коли великий обмерзлий водоспад нагадує гігантський айсберг, а сірі крутолобі скелі одягають снігові шапки.

Усі, хто бував у парку, захоплювалися його красою, оригінальністю й художньою довершеністю ландшафтних композицій, адже жодна з них не схожа на іншу. Дивлячись на цю неземну красу, важко уявити, що колись тут стримів лише лисий пагорб, поблизу якого протікала річка Камінка. Її береги були всіяні великими, хаотично розкиданими гранітними каменями. Біля підніжжя пагорба росли дві дикі груші та декілька верб. А все навкруги було загромаджене кам'яними брилами, вкритими мохом. 

05.11.20

Запишіть дату та тему уроку

Тире між підметом і присудком

Опрацюйте таблицю



Дослідження-трансформація

- Перебудувати речення так, щоб між підметом і присудком уживалося тире. Порівняти спосіб вираження присудків у реченнях.

1. Часом написання історичних творів Андріана Кащенка є період відродження України. 2. Людина для письменника є носієм певної суми індивідуально-національних рис. 3. Хмельницький, Сірко, Богун виступають у творах А. Кащенка не лише своєрідним повтором галереї поетизованих народнопісенних образів, а й яскравими особистостями. 4. Б. Хмельницький у творах А. Кащенка виступає яскравим втіленням української національної вдачі. 5. Іван Богун є одним із найромантичніших постатей у нашій літературі (Г. Корицька).

- Чи можна вважати трансформовані речення граматичними синонімами?

Вибірково-розподільний диктант

- У поданих заголовках до різних висловлювань виділити граматичні основи. Дослідити, у яких із них між підметом і присудком ставиться тире, а в яких - ні.

Соя, риба, виноград ось здоров’я заряд. 2. Піст торжество духу. 3. Нещасні випадки як тенденція. 4. День як бонус. 5. Дезінтеграція не панацея. 6. Моя адреса місто щастя. 7. Призи як втіха. 8. Продюсер і співачка не пара. 9. Поезія це не драма. 10.Корова життя основи. 11. Путівка як джекпот. 12. Талон це сила! 13. Макет лише початок справи. 14. Танець це кохання. 15. Другий зайвий? (З газ. «Україна молода»).

Домашнє завдання: 

Вивчити теоретичний матеріал (8 параграф), виконати вправу 89

13.10.20.




02.11.20

УЗГОДЖЕННЯ ГОЛОВНИХ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯ

1.     Опрацюйте поданий матеріал

 

Присудок зв'язаний з підметом за змістом і граматично. Форми присудка можуть уподібнюватися формам підмета в роді, числі й від­мінку: Наш народ — океан (П. Тичина); у числі й відмінку: Всі ми — діти Вітчизни своєї (В. Сосюра) тощо.

Якщо у складі підмета є кількісні числівники два, три, чотири та іменники зі значенням збірності, присудок ставиться у множині: Там три верби схилилися, мов журяться вони. (Л. Глібов)

При однорідних підметах присудок, як правило, ставиться у мно­жині: Хай живуть на світі мир, і труд, і спокій (В. Сосюра). Але мож­ливе уподібнення присудка одному з підметів, ближчому до присудка. Наприклад: Сниться мені поле, вечори барвисті, береги пахучі рідно­го Дніпра (В. Сосюра).

Якщо підмет виражений невідмінюваним іменником (географічною назвою), присудок узгоджується з родовою назвою незалежно від того, є вона в тексті чи її немає: Капрі (острів) відомий усім.

При підметах, виражених іменниками більшість, меншість, час­тина, половина, решта тощо, дієслово-присудок ставиться в однині утому самому роді, що й підмет: Більшість сприйняла цю пропозицію схвально.

При абревіатурах дієслово-присудок ставиться у тому самому роді, що й головне слово в сполученні, від якого утворено абревіатуру: Рай-во (районний відділ освіти) видав наказ про проведення спортивних змагань.

Особливим випадком зв'язку підмета з присудком є вживання форм жіночого роду при підметах, що називають осіб за фахом (усупереч гра­матичній формі): Лікар оглянула хворого.

2.   Ознайомтеся з алгоритмом.

Особливості узгодження присудка з підметом, вираженим словоспо­лученням або складноскороченим словом

Тип узгодження

Спосіб вираження підмета

Приклад

присудок узгоджується з підметом у множині

коли виражений слово­сполученням — іменни­ком у Н.в.та іменником і 0.в. з прийменником 3

батько з сином' працю­вали

присудок узгоджуєть­ся з підметом у множині й однині

коли виражений кількіс­ним числівником та імен­ником у Н. в., Р. в.

п'ять абітурієнтів скла­ли іспит

сто розумних не розбере

присудок узгоджується з підметом в однині

при словах мало, чима­ло, більшість, частина, решта

частина студентів скла­ла залік успішно

присудок узгоджується в тому ж роді і числі, що й основне слово

у словосполученні, від якого утворено абревіа­туру

КДУ закінчив прийом (але: іноді абревіатура, незалежно від поход­ження, сприймається як іменник чоловічого роду. ВАК розглянув)

Закріплення вивченого матеріалу

1. Тренувальні вправи.

— У наведених реченнях узгодьте присудок з підметом.

1. Під віконцем три сестри (пряло, пряли) пізньої пори. (О.Пушкін)

2. Трохи людей (одійшло, одійшли) ліворуч і (стало, стали). (Ю.Яновський) 3. Решта (збиралися, збиралося), ставши одразу напружено по­хмурими, діловито злими. (Олесь Гончар)

2. Гра «Редактор».

— Уявіть собі, що ви працюєте в редакторському відділі. Вам при­несли матеріал, і ви маєте його вичитати і в разі потреби виправити.

На території Київо-Печерського історико-культурного Заповідника знаходиться Державний музей книги і друкарства України, створений 1972 р., у Міжнародний рік книги. Перших відвідувачів музей прий­няв в квітні 1975 р. В травні 200 р. музей було відкрито удруге після сильного переоформлення і створення новой експозиції.

Музей розташований у будинку минулої друкарні Київо-Печерської Лаври, заснованої знаменитим вченим, просвітитилем Єлисеєм Плетенецьким.

У фондах музея зберігаються понад 52 тисячі експонатів, що роз­повідають про історію книги і друкарства України від давніх часів до теперішніх днів. Багато людей приходить до цього музея.


Домашнє завдання: § 7 (вивчити), вправа 78 (письмово)




29.10.20
Запишіть дату та тему уроку

СКЛАДЕНИЙ ІМЕННИЙ ПРИСУДОК

 

1. «Лови помилку» 

- Прочитати виразно вголос текст. Визначити тему й основну думку. Усуньте орфографічні помилки, назвіть орфограми.

Обережно – осіння депресія!

Мабуть, кожен чув колись термін «осіння депресія». Основною причиною виникнення сизонного депресивного стану восени називають скорочення світлового дня. Все тому, що гормон серотонін, який відповідає за емоційну стабільність людини (ще його називають «гормоном счастя») синтезується в нашому організмі тільки в світлу пору доби.Психологи припускають, що причиною осінньої хандри може бути реакція нашого внутрішнього біологічного годинника на сезонну зміну біоритмів. Людский організм – чутливий до найтонших подразників.Нашим завданням є відігнати непрохану депресію. Що рекомендують психологи з цього приводу?

Найперша порада – це переглянте свій режим дня, додавші в нього більше світла. Наступна порада – додайте руху в своє життя: оберіть комфортний вид рухової активності, оптимальний рівень навантажень. Це можуть бути як заняття спортом, так і просто сімейні прогулянки в осінньому парку чи лісі. Саморозвиток –  шлях до подолання депресії. Досконалості, як ми добре знаємо, меж немає. Можливо, слід переглянути деякі свої принципи і погляди на світ, ставлення до людей і до себе? У будь-якому випадку треба розібратися, провидіть діалог із собою, знайдіть для цього час, тоді багато чого зрозумієте. Адже наша підсвідомість вже знає відповіді на усі запитання. Автор: Марта Павлюк

Прочитай та запамятай поданий нижче матеріал

Складений іменний присудок складається з іменної частини (іменника, прикметника, дієприкметника, займенника, числівника) і дієслова-зв'язки. Іменна частина є носієм лексичного значення присудка, а дієслово-зв'язка - граматичного.

У ролі дієслова-зв'язки найчастіше вживаються слова бути, стати, становити, являти, називатися, вважатися, зватися, доводитися, лишатися, прикидатися тощо. До іменної частини можуть входити сполучники як, мов, точно та ін.

- Відновити речення: вставити з довідки потрібні за змістом присудки. Довести, що відновлені присудки є складеними. З'ясувати їх вид.

1. І ти … на березі..

2.Чорні жилаві руки...

3.Обличчя героїв ...

4. . Галина … у своїй блакитній сукні з польовими квітами в руках.

5. Настрій у Сашка …

Довідка: були наче з заліза; був сонячним та веселим; спокійні були; здавалася неперевершеною; осталася одна.

ЕМОЦІЙНА РОЗРЯДКА

- Продовжіть речення. Підкресліть присудки, визначте їх вид. Зробіть синтаксичний розбір одного речення

Осіння депресія – це …

Гормон серотонін – «гормон…»

Людський організм стає…

Домашнє завдання: § 6 (стор.35-36 вивчити), виконати тестові завдання

Завдання необхідно виконати   29 жовтня до 21:00 .

 

Код доступу 9036182


join.naurok.ua

 




26.10.2020

Записати дату та тему уроку

СКЛАДЕНИЙ ДІЄСЛІВНИЙ ПРИСУДОК

Пошуково-вибіркова робота

- Прочитати текст. Виділити в реченнях граматичні основи, виписати їх. З’ясувати, у яких реченнях уживається простий присудок, а в яких — складений.

Лексикою і фраземікою у мовленні «керує» мовець. Він може свідомо вживати одні слова і не вживати інших, може не користуватися стійкими зворотами тощо. Граматика ж «керує» мовцем. Стародавні римляни говорили, що граматиці підкоряються навіть імператори. У граматиці вибір значно вужчий, ніж у лексиці, і мовець, уживши слово в тій чи іншій формі, мусить припасовувати до неї всі інші слова. Наприклад, звертаючись до людини, можна сказати: добродію або ж пане, товаришу, чоловіче, дядьку тощо, проте це слово неодмінно має бути у кличному відмінку, а залежні від нього слова — узгоджені з ним у спільних граматичних категоріях: роді, числі, відмінку: Шановний добродію!, а не Шановна добродію! чи Шановним добродію! (За Я. Радевичем-Винницьким).

Опрацюйте теоретичний матеріал підручника (стор.35)

Складений дієслівний присудок


 



 

Творча трансформація

- Замінити прості присудки складеними дієслівними. Дослідити, з яких частин складаються ці присудки. Трансформовані речення записати, виділити в них присудки.

1. Першим вітає молодший старшого (наприклад, Першим повинен вітати молодший старшого) 2. Чоловік вітає жінку (однак руку першою подає жінка). 3. Підлеглий вітає керівника (однак руку подає керівник). 4. Перша фраза вітання належить тому, хто заходить (до оселі, у приміщення), незалежно від віку, посади. 5. Незалежно від статі, віку й посади першим вітається той, хто обганяє знайомого чи проходить повз нього. 6. Зайшовши в установу, організацію, до театру, в ресторан і т. ін., увічлива людина вітається передусім з обслугою (із секретаркою, гардеробницею, швейцаром тощо) (За С. Богдан).

Дослідження-відновлення

- Відновити текст: визначити межі речень і розставити потрібні розділові знаки. Виділити головні члени. Дослідити, чи всі складені присудки належать до складених дієслівних.

Успіх тварин у боротьбі за існування залежить від їхньої здатності знаходити корм, сховище й партнерів не останню роль відіграють тут і розміри тіла ні комахи, ні колібрі, найменша пташка у світі, не змогли б живитися солодким квітковим нектаром, якби були хоч трохи більшими у процесі еволюції в деяких тварин з’явились ознаки, що різко відрізняють їх від найближчих родичів новозеландський птах ківі не може літати, можливо, тому, що на островах, де він живе, колись було дуже мало хижаків, від яких його рятували швидкі ноги у процесі еволюції види нелітаючих птахів з’явились і на інших островах коли на віддаленому острові в Індійському океані, де жив додо, з’явилися люди, вони почали полювати на нього тому ще в XVII столітті цього птаха було повністю винищено (З великої шкільної енциклопедії).

Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал (стор. 35), виконати подану нижче вправу

- Змоделювати речення, уставляючи потрібні за змістом інфінітиви з довідки. Виділити присудки, визначити їх вид.

1. Мовний етикет повинен повністю ... з конкретною ситуацією. 2. Невідповідність виразів етикету може ... комічну ситуацію. 3. Жестикулюючи, мовці повинні ... також рівні жестикуляції. 4. Етикетна атрибутика щоразу повинна ... із специфікою етикетної ситуації. 5. Кілька синонімічних одиниць можуть ... засобом передачі одного і того ж смислу. 6. Кожен мовець не створює щоразу нову формулу, а може ... однією із можливих для взаєморозуміння. 7. Прийшовши вперше на відвідини новонародженого, гість повинен ... своєрідний «антикомплімент»

Довідка: узгоджуватися, співвідноситися, слугувати, врахувати, скористатись, спричинити, виголосити.


12.10.2020
Записати в зошитах дату та тему уроку

Присудок. Простий і складений (іменний і дієслівний) присудок 

-         Прочитати та вивчити  теоретичний матеріал підручника

Присудок – головний член двоскладного речення, який означає дію, стан або ознаку предмета, названого підметом. Присудок відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він є? що він є? НАПРИКЛАД: Тихі сосни до ранку шумлять, мою тугу виказують вітру (Г.Чубач).

Підмет і присудок залежні один від одного. При цьому присудок є основним носієм граматичного значення всього речення.

За будовою присудки бувають прості й складені.








Простий присудок виражається особовим дієсловом у   формі дійсного, умовного чи наказового способу, а також неозначеною формою дієслова. НАПРИКЛАД: 1. Хай любов’ю нашою святиться чарівна криничка-крижаниця (П. Перебийніс). 2. Б’є осінь в бубон золотий холодними вітрами (В. Сосюра).

Присудок, виражений дієсловом у складеній формі майбутнього часу або фразеологізмом, також є простим. НАПРИКЛАД: А тепер будемо вечеряти всі разом (В. Собко). У цьому реченні присудок будемо вечеряти  простий, означає те саме, що й вечерятимемо.

Засоби вираження

Приклади

 

1.     Дієслова у будь-якому способі та часі

 

 

 

1. Весь ліс сту­гонів

 

2. Дієслова у скла­деній формі май­бутнього часу

 

2. А тепер буде­мо вечеряти

 

2.      В односклад­ному реченні без­особові

 дієслівні форми на -но, -то

 

3. Морозом вікна позамуровано

 

4. В односкладно­му реченні слово нема (немає)

 

4. Загадкам , немає кінця

 

5. Дієслово +порівняльний

сполучник

 

5. Сонце ніби залягло на дале­кій смужці лісу

- Записати речення, визначити граматичну основу, визначити вид присудка (простий чи складений)

Зверніть увагу! Присудок, виражений дієсловом складеної форми майбутнього часу, належить до простих. Наприклад: Будуть солодко віять минулим білі яблуні в нашім саду (В. Сосюра). Порівняйте: Солодко віятимуть минулим білі яблуні в нашім саду.

Білі акації будуть цвісти в місячні ночі жагучі; промінь морями заллє золотий річку, і верби, і кручі... (В. Сосюра). 2. Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені (В. Симоненко). 3. Усі, хто про безсмертя мріє, хай схиляться до споришу (М. Руденко). 4. Буду згадувать серця пожари, як на гору до неї я йшов (В. Сосюра). 5. І нехай пливе за роком рік, буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік (В. Симоненко). 6. Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою говорю! (В. Симоненко). 7. Будуть крани водою шуміти. Будуть клумби широкі цвісти (Г. Чубач).

Домашнє завдання: § 6 (вивчити стор. 34-35), вправа 70








24.09.2020
Записати в зошитах дату та тему уроку
Словосполучення.  Будова і види словосполучень за способами вираження головного слова

1.Опрацювати теоретичний матеріал підручника (параграф 3, сторінка 20-21)
2.Заповнити  таблицю.

Що таке словосполучення?

Яке сполучення слів не є словосполученням?

 

1.

2.

3.

4.

5.

3. Виконати завдання

ØЗаписати словосполучення у два стовпчики: у перший  прості, у другий  складні. 

Народне свято, стеблина рослини, козацька важка доля, готовий виконувати, дуже несподівані зміни, приїхати вчасно, перехопити цікаву ідею, низький на зріст, український до мозку кісток, дуже пізно зійшло, висока дівчина з валізою, нова сукня, доплисти швидко, продуктивно працювати.

Визначте вид  словосполучення за способом вираження головного слова.

   Таємничий ліс; гідний поваги; далеко від дому; зірвати ягоди; вирушати до лісу; цвіт вересу; створено курорти; дуже глибоко; молодші від інших; мінеральні води.

Зробити синтаксичний розбір речення, виписати 3 словосполучення, розібрати їх синтаксично( на сторінці 24 - схема синтаксичного розбору словосполучення)

Чарівну красу Карпатам надають безліч струмків і бурхливі гірські річки: Дністер, Тиса, Черемош.

Домашнє завдання
Параграф 3 (вивчити), вправа42






21.09.20
Записати дату та тему уроку

ОРФОГРАМИ В ЗНАЧУЩИХ ЧАСТИНАХ СЛОВА

1.Лінгвістичний диктант (письмово)

v Власні назви пишуться…

v Слово св..ято пишеться з апострофом чи без?

v Слово шіст..сот  пишеться із знаком м’якшення чи без?

v У слові ..хопити префікс з чи с?

v Слово жовто(гарячий) разом чи окремо?

v Слово синьо (жовтий) разом чи окремо?

v Святослав попереджував ворогів: «Іду на ви!»- випишіть пряму мову

v У словосполученні Київська Русь головне слово…

v Кий побудував - це речення чи словосполучення?

v У якому відмінку вживаємо звертання?

v Чим поєднуються частини складного речення?

v Висловлювання у діалозі – це…


Розподільний диктант.

Ø Записати речення в дві колонки: прості, складні

ØІз – за гаю сонце сходить і за гай заходить. (Т. Шевченко)

Сяє з неба сонце ясно, і цвіте калина красно. (Б. Грінченко)

Пахнуть хлібом слова, що мене їх навчила мати. (Д. Павличко)

Кажуть, мудрість приходить з роками . (Л. Дмитренко)

Пісня – душа народу. (Народна мудрість)

Пісня солодко ллється, а душа співця сміється. (Народна мудрість)


Ø Записати текст, відновивши орфографію та пунктуацію.

Київс…кий княз… (Я,я)рослав правив (Р,р)ус…кою з…млею довго та вдало. На (Р,р)усі та в інших з…млях його прозвали (М,м)мудрим. Парадним в…їздом до столиці (К,к)иївс…кої (Р,р)усі були (З,з)олоті (В,в)орота. Позолоч…на мід… вкр…вала їх стуки. Ворота л…це міста.До наших днів зб…р…глися лише рештки їхніх стін. У 1982 році первіс…ний вигляд історичної пам…ятки був відновл…ний.


Зробити синтаксичний розбір останнього речення

Домашнє завдання

Запишіть слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу - без подвоєння.

Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.

Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте вислів В. Сухомлинського.







Завдання на 26.05.2020


Тема. Тренувальні вправи
Запишіть речення, вставляючи в них по черзі подані в дужках частки. З'ясуйте, які відтінки вони вносять.

Ми поїдемо в суботу на екскурсію в Святогорський монастир.
(нечитількинавітьневжесаме)



Хід уроку
За допомогою часток утворіть форми умовного та наказового способів дієслів. Уведіть їх у речення. Поясніть, частки якого розряду за значенням необхідно використати
  • дякувати,
  • думати,
  • прикрасити,
  • зустріти.

Хід уроку

Складіть по два речення зі словами такякможеточнопростовсе такщоб в одному з речень ці слова виступали повнозначним словом, а в другому - часткою.





Запишіть речення. Випишіть частки та поясніть їх роль у реченні, визначте розряд за значенням

1. Ну, що б, здавалося, слова?
Запишіть речення
2. Он де зірка палає, мов промінь.
Запишіть речення
3. Що ж! Тільки той ненависті не знає, хто цілий вік нікого не любив.
Запишіть речення
4. Закучерявилися діброви весною золотою і похилилися гіллям аж ген над водою.
Запишіть речення
5. Та де б не був, у які б долини мене судьба не завела - палка любов до України у серці юному жила.
Запишіть речення



Хід уроку

Складіть усну зв'язну розповідь про частку як частину мови та поділ часток на розряди за значенням і вживанням.





Завдання на 28.05.2020

Тема. Вигук
1.Перегляньте відеоурок

2. Опрацюйте теоретичний матеріал (параграф 51)
3. Вправа 543
Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал

                              Завдання на 29.05.2020
Тема. Контрольна робота . Службові частини мови. Вигук


Прийменник. Сполучник. Частка. Вигук.

1. Морфологія  - це :
а) розділ мовознавства, який вивчає  звуки й букви;
б) розділ мовознавства, який вивчає  частини мови;
в) розділ мовознавства, який вивчає частини слова .
2. До службових частин мови належать:
а) прийменник, сполучник,  вигук;        б) дієслово, іменник, займенник;
в) прийменник, сполучник, частка;        г)дієслово, вигук, частка.
3. Сполучник – це службова частина мови, яка:
а) виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх;
б) вживається для з’єднання однорідних членів речення і частин складного  речення;
в) виражає залежність іменника, числівника та займенника від інших слів у словосполученні;
 г) вносить різні додаткові відтінки значення в речення.
4. Вкажіть рядок, у якому всі сполучники єднальні:
    а) також, не тільки, а, але;                        б) або, чи, то, хоч, чи…чи;
    в) і, й, та( в значенні і), ні..ні, як..так;       г)  ні..ні, не то…не то, або…або, і.
5.Вкажіть рядок, у якому всі сполучники підрядні:
    а) тим що, як тільки, але, що й;           б) як, мов, наче, мовбито;
    в) що, як, ніби, дарма що, або             г) ледве, тільки, як, щойно, після того як.
6. Частка – це службова частина мови, яка:
     а) виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх;
     б) вживається для з’єднання однорідних членів речення і частин складного речення;
     в) надає окремим словам, словосполученням, реченням додаткових смислових та емоційних відтінків у значенні;
     г) виражає залежність іменника, числівника та займенника від інших слів у словосполученні;

7. Вкажіть рядок, у якому частка ні з різними частинами мови пишеться окремо:
 а) ні\який, ні\кчемний, ні\до\чого;                б) ні\що; ні\дощ, ні\сніг; ні\з\ким;
 в) ні\вроку; ні\високий, ні\низький; г) ні\до\чого, ні\з\ким; ні\холодно, ні\тепло.
8.Прийменник – це службова частина мови, яка:
   а) вживається для з’єднання однорідних членів речення;
   б) вживається для з’єднання частин складного речення;
   в) виражає залежність іменника, числівника та займенника від інших слів у  словосполученні;
   г) виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх.
9. Правильно записані всі прийменники й сполучники у рядку:
а) немовби-то, із-під, тому що;             б) неначе б то, попід, з-поміж;       
в) нібито, із-за, незважаючи на те що; г) мов би, по-між, через те що.
10. Укажіть рядок, у якому всі частки із словами написано правильно:
а) сказав таки, не вивчив, аби де;   б) якби-то, недруг, абиколи;
в) таки вивчив, хтозна-звідки, де-коли; г) прийди бо, який-небудь, незнав.
11. Укажіть рядок, у якому прийменники вжито з родовим відмінком іменника:
а)прийти до кав’ярні, брат із сестрою, не прийти внаслідок хвороби;
б)запитав у майстра, відвідав хворого, став на заваді;
в)змагання з атлетики, витягти з води, замовкнути з переляку.
г) шафа із дзеркалом, іти з батьком, налити у склянку.
12. Укажіть рядок, у якому всі слова – вигуки:
а) ах, добрий вечір, тьху;    б) як, що немовби;
в) лише, ні, нехай;                г) агов, і, щоб.



Виконану роботу надсилати на електронну пошту kovalinka50@gmail.com 19.05.2020




Завдання на 19.05.2020
Тема.Частка як службова частина мови. Частки формотворчі та словотворчі
Перегляньте відео

Опрацюйте теоретичний матеріал (параграф 48)




*  -   Прочитати поезію, знайти частки, пояснити їх значення.
Ну, є ж про зраду там які статті?
Не всяка ж кара має буть незбожна.
Що ж це виходить? Зрадити в житті
Державу – злочин, а людину – можна?!

Таке нещастя хоч кого знеможе.
Це ж можна тут рішитися ума.
Любив же він Марусю, не дай боже!
Тепер сидить, місця на нім нема…
Ліна Костенко



*    Згрупуйте частки на формотворчі, заперечні, модальні:
Не, би(б), як, навіть, ні, хай, мов, годі, ані, нехай, таки, бодай, бо, но, то, от, таки, еге, атож, аби, ж.






- У реченнях вставте пропущені частки.
Веселі здалека палати
... ви терном поросли!
Хоч я вам кривди ... робив,
Та все між вами жив.
Мені ... страшно, як згадаю оту хатину край села.
Я жив ... двічі і помер ... двічі,  якби було нам два життя дано.
Завдання з елементами гри «Третій зайвий»
Випишіть зайву частку в групі. Визначте розряд за значенням.
Хай, нехай, ні. Саме, хай, якраз. Хай, не, ані. Навіть, ні, лишень. Уже, би, наче. Як, мов, нехай. Так, еге ж, годі.

Домашнє завдання. Вивчити теоретичний матеріал (параграф 48), виконати вправу 516.


Завдання на 21.05.2020

Тема. Правопис часток

Перегляньте відео



Опрацюйте теоретичний матеріал (параграф 49)



«Редактор»
Знайдіть та виправте помилки.


1. Полий цю яблуню - ад-же вона із яблучьками.
10
 2. Не хайже сад все світній встає там, де ридала мати на руїні.
11
3. Як були ми малиши і ще, як збирались йти на крайсвіту, ми любили вмиватись дощєм, що б скоріше рости і міцніти.12
4. Я хотіла-б людям для підмоги у кажду мить подати голос свій.
13
5. Я тільки-що друже була на Дніпрі, - твоя Україна квітує.14
6. Грім на вогненому списі злитів увись і вибухнув над ними, і хто-зна-де осипався у низ.
15

Розподільний диктант
А - частки, які пишуться через дефіс,16
Б - частки, які пишуться окремо.

  1. Сядь(бо),
  2. ходи(но),
  3. таки(читав),
  4. будь(хто),
  5. казна(що),
  6. хто(небудь),
  7. зрозумів(таки),
  8. все(таки),
  9. пиши(ж)(бо),
  10. все(ж)(таки),
  11. іди(ж)(но),
  12. яким(би)(то),
  13. коли(б)(то),
  14. так(от),
  15. тим(то),
  16. отакий(то),
  17. важкий(таки),
  18. як(от),
  19. нехай(складає),
  20. учився(б),
  21. почав(би),
  22. зробив(би).
  23. (як)найтихіше
  24. мов(би)(то)
Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал (параграф 49), виконати вправу 524 


Завдання на 22.05.2020



Тема. Правопис часток не і ні з різними частинами мови

Перегляньте відео



Опрацювати теоретичний матеріал ( параграф 50)
Виконати вправу 533
Домашнє завдання: вивчити параграф 50, виконати вправу 536




Завдання на 12.05.2020
Тема. Сполучники підрядності

1. Пригадаймо!
Мовознавча вікторина
1. Які граматичні ознаки властиві сполучнику як службовій частині мови?
2. Який сурядний сполучник може вживатися і як єднальний, і як протиставний? Свою відповідь проілюструвати прикладами.
3. Назвати синонімічні сполучники до сполучника а. Схарактеризувати їх за будовою.
4. Які сурядні сполучники виражають поєднання або приєднання? Чи є серед цієї групи сполучників парні?
5. За яких умов перед сполучником і вживається кома? Правила проілюструвати власними прикладами.
6. Назвати правила чергування сполучників і — й.

·        Дослідження-трансформація (на основі синонімії)
Прочитати народні вислови. Записати, доцільно замінюючи сполучник та синонімічними (а, проте, зате, але, і, й).
1) Аби день переднювати та ніч переночувати.
2) Багато трудився, та шани не добився.
3) Багато трави, та вся пішла у висушку.
4) Високо літав, та низько сів.
5) Усе починає, та нічого не кінчає.
6) Зачепився за пень та простояв цілий день.
7) Індик думав, та у борщ попав. 8) Погнав пасти телят, та пригнав гусят (Нар. творчість).
Дослідити, які смислові відношення виражає сполучник та в кожному реченні.

2. Перегляньте відео, виконуючи всі завдання, що пропонуються в ньому


Домашнє завдання
1. Повторити теоретичний матеріал (параграф 46)

2. Виконати вправу 492


Завдання на 14.05.2020

Тема. Написання сполучників разом та окремо. Розрізнення сполучників і однозвучних слів. Синонімічні й антонімічні  сполучники

 1.Перегляньте відео, виконуючи всі завдання, що пропонуються в ньому

Опрацюйте параграф 47
Виконайте вправи

Розподілити сполучники за будовою. Виписати до першої колонки прості сполучники, до другої — складні, до третьої — складені.
Мов, якби, бо, через те що, після того як, що, щоб, аби, зате, але, незважаючи на те що, хоча, проте, для того щоб, як, ніби, якщо, у зв’язку з тим що, наче, як тільки, нібито, коли, коли б, та, так що, начебто.
Записати слова, розкриваючи дужки. Пояснити їх правопис.
(Не)мов(би), а(би), що(б), все(таки), (через)те(що), ні(би), (з)по(між), дарма(що), (за)те, як(що), (незважаючи)на(те)що, так(що), із(за), (мов)би(то), як(би), (про)те, хто(небудь), тому(що), (для)того(щоб), (ні)як, що(й). 
Домашнє завдання : Завдання необхідно виконати до  15 травня 13:00 

Код доступу 169748 join.naurok.ua

  Урок 15.05.2020
Тема. Контрольна робота за ІІ семестр

Робота розпочнеться о 14.00. Класний керівник повідомить код доступу за 5 хвилин до початку роботи


Завдання на 05.05.20
Тема. Тренувальні вправи

Пригадаймо!

1.Пригадайте написання не з дієприкметниками. Запишіть
Не/прогріта сонцем земля, не/посохле на вітрі бадилля, не/скопані ділянки, не/посіяна батьком трава, не/виконане завдання, не/виконане учнем завдання, завдання не/виконане.

2.Пригадайте написання поданих прислівників. Запишіть
 Раз/у/раз, в/основному, на/жаль, до/речі, де/коли, аби/як, кінець/кінцем, рік/у/рік, с/під/лоба.

3.Зробіть фонетичний запис слова вічність.

4.Відредагуйте речення.
  Із-за хвороби вона пропустила пару уроків по українській мові.
  Уроку по математиці не було.
  По всім питанням ти дав вірну відповідь.

5.Розставте розділові знаки, зробіть синтаксичний розбір речення.

  Поїзд мчав майже не зупиняючись на станціях врізаючись у білі глибини безкраїх березових гаїв.

Увага!!!! Надсилати на електронну пошту kovalinka50@gmail.com тільки завдання за 05.05.20  
Завдання на 07.05.2020


Тема.Сполучник як службова частина мови. Види сполучників за будовою, походженням


1.Записати речення, визначити до якої частини мови належить кожне слово
Феї перелітають з квітки на квітку, насолоджуючись життям, і, здається, що вони не здатні постояти за себе. Насправді ж, феї - хоробрі створіння, які можуть нагнати страху на ворогів.
- Які службові частини мови ви знайшли?
- Що ми називаємо прийменником?
- Поясніть, що означає слово «сполучник» (с/по/лук/а, с/по/луч/а/ти, сполучений, сполучити, с/по/луч/н/ик)?
2. Робота з підручником (параграф 45)
3. Виконання завдань
Розподіліть сполучники на групи за будовою.
Але, або, зате, що, проте, щоб, і, якби, й, якщо, незважаючи на те що, бо, тому що, чи, а, для того щоб, та, ніби, через те що, задля того щоб, тоді як, ані, хоч, не тільки ... а й, після того як, а також, однак, мов, наче, ніби, нібито, дарма що, завдяки тому що.
Запишіть прислів'я, вставляючи потрібні сполучники.
1. Батьківщина... свобода — найсвятіше... найдорожче на землі. 2. Людина без батьківщини, ... птах без пісні. 3. Хліб їдять скрізь, ... на батьківщині він найсмачніший. 4. Всюди добре, ... дома наймиліше. 5. У чужій стороні не так світить ... сонце. 6. Не все те золото, ... блищить.
Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал (параграф 45), вправа 480 (письмово)


Завдання на 08.05.2020
Тема. Сполучники сурядності та підрядності
1. Переглянути відео, виконуючи завдання, запропоновані в ньому




2. Опрацювати теоретичний матеріал підручника (параграф 46)

3. Виконати вправу 482.









Перевір себе


Домашнє завдання: вивчити групи сполучників сурядності
напам'ять, перечитати поданий нижче матеріал та виконати вправу.


Сполучник і вживається, щоб уникнути збігу приголосних, важких для вимови:
1) після приголосного перед словом з початковим приголосним звуком (Інтер’єр Успенського собору просторий і світлий);
2) після паузи, що на письмі позначається крапкою, комою, крапкою з комою, двокрапкою, перед словом з початковим приголосним звуком (Собор стоїть на Почаївській горі, і видно його з далеких місць Тернополя);
3) на початку речення (І до наших днів збереглися розписи Успенського собору);
4) при зіставленні понять (дні і ночі; батьки і діти);
5) перед словом, що починається на й, є, ї, ю, я (Почаївська лавра і її споруди становлять значний інтерес з технічної точки зору).
Сполучник й уживається, щоб уникнути збігу голосних:
1) між голосними (Зовнішній вигляд собору запам’ятовується чуттєвою насиченістю декору й орнаментальністю);
2) після голосного перед приголосним (Архітектура Успенського собору вражає своєю величністю й монументальністю).




 Записати речення, уставляючи пропущені розділові знаки і замість крапок варіанти сполучника і (й). Свій вибір обґрунтувати.

1) До 1800 року у «Софіївці» було створено штучні скелі… гроти.
2) Міфологічні герої… сюжети мають між собою часові… територіальні зв’язки.
3) Багато умільців займалися художньою обробкою каміння, виготовляли гранітні столи… вази, лави… п’єдестали, колони… сходи.
4) Від входу в парк углиб комплексу веде головна алея, обсаджена каштанами… тополями.
5) Територія між Нижнім… Верхнім ставами наймальовничіша… має багато художньо виконаних споруд.
6) Основна композиція парку складається з водної системи — озер, водоспадів… цілої мережі каналів.
7) «Софіївку» називають храмом природи, поемою з каменю, води, землі, архітектурних споруд… скульптур (За О. Се-даком).





Завдання на 30.04.2020

Тема. Написання похідних прийменників разом, окремо та через дефіс
Перегляньте відеоурок



Опрацюйте теоретичний матеріал ( параграф 43)
Виконайте подані завдання
1.Розкриваючи дужки, пояснити написання прийменників. З трьома прийменниками скласти речення.
   З(за), з(над), з(поза), із(за), за(для), по(за), по(серед), з(поміж), з(понад), про(між), з(проміж), по(над), з(під), по(між), зі(мною), у(нього), зі(сходу), із(над).

2.Списати речення, розкриваючи дужки.
  (На)дворі була ще весна, і висока трава (в, у)степу була вже готова під косу.
  (При)поясі у вершників були шаблі, а в руках луки (із)стрілами.
   Хати без дахів (с)купчені, (при)ліплені одна(до)одної, одна(над)другою.
  Дивись, з(над) Дніпра (зі)брались кревні, привітали край мій древній.

3.Гра „Редактор”
 Два рази в тиждень; їхати по вулиці; сталося із-за необережності; перетворитися в пар; стояти у входу; прийти в час ночі; турбуватися о мамі.
 Домашнє завдання :
Вправа 451


Увага!!!!Виконану  роботу надсилати на електронну пошту kovalinka50@gmail.com  04.05.2020 з 14.00 до 16.00. 












Завдання на 28.04.2020
Тема.Види прийменників за будовою. Непохідні й похідні прийменники

 1. Переглянути відео





Дослідження-зіставлення
  Порівняйте і доведіть, що в одній колонці виділені слова — прислівники, у другій — прийменники.
Наукова довідка: прийменники в мові не завжди були службови­ми словами. Про це свідчать слова, які в сучасній мові можуть бути іменниками і прийменниками.

  Якими частинами мови висту­пають у наведених реченнях омонімічні слова?
Очікувані обґрунтування:
1. У першому реченні виділене слово відповідає на запитання що? — коло. У другому реченні виділене слово входить до складу запитання коло чого? — коло річки.
2. У першому реченні виділене слово має лексичне значення; у дру­гому — служить для зв’язку слів;
3. У першому реченні виділене слово виступає членом речення (присудок); у другому реченні виділене слово можна замінити прийменником-синонімом біля.
Висновок: у першому реченні слово коло — іменник, у другому — прийменник

  Розгляньте таблицю і розкажіть, що нового ви дізналися:
Похідні
Не утворені від якихось частин мови (їх часто плутають із префіксами)
Утворені від інших частин мови
Утворені сполученням непохідних приймен­ників
в, від, над, до, на, без,
крім, при, за
Навколо, вздовж, край, осторонь, за­ради
по+за (поза), за+для (задля) по+під (попід), з+по+серед (з‑посеред)
Творче завдання
  Складіть по два речення до кожного слова, щоб в одному ви­падку запропоноване слово в реченні було прийменником, а в ін­шому прислівником чи іменником.
Довкола, напередодні; круг, протягом.
Зразок. Довкола лісу для диких тварин були встановлені годів­ниці (довкола —прийменник). Довкола пес Тімка побачив знайому місцевість (довкола — прислівник).

Складні
Складені
Непохідні та похідні,
що мають одну основу
Утворюються з кіль­кох частин і пишуться
разом або через дефіс
Утворюються з кіль­кох частин і пишуться окремо
Від, при, за, кругом, на, шляхом, біля, перед, в
Попід, задля, з‑посеред, із-за, заради, поміж, з‑за
Під час, відповідно до, згідно з, на відміну від
Розподільний диктант
  Запишіть сполучення слів з прийменниками у два стовпчики: у перший — із похідними прийменниками, у другий — із непо­хідними. Визначте, від яких частин мови утворилися похідні прийменники.
Наді мною, коло лісу, з‑поміж людей, з гори, протягом року, по­над лісами, згідно з наказом, о сьомій годині, незалежно від погоди, край дороги, біля столу, на дошці, під землею, без нас.
Заповнення таблиці 
Непохідні прийменники
Похідні прийменники











Завдання на 21.04.2020


Тема. НАПИСАННЯ ПРИСЛІВНИКОВИХ СПОЛУЧЕНЬ ТИПУ раз у раз, з дня на день 



Проблемне питання
— Як відрізнити прислівники від прислівникових сполучень? Чи завжди це 
можна зробити без контексту?


1. Опрацюйте поданий нижче матеріал
Окремо пишуться:
а) прислівникові сполуки, що складаються з прийменника та іменника, але в яких іменник звичайно зберігає своє конкретне лексичне значення й граматичну форму, особливо коли між прийменником і керованим ним іменником можливе означення до цього іменника (прикметник, займенник, числівник): без відома, без жалю, без кінця, без кінця-краю, без краю, без ладу, без ліку, без мети, без наміру, без пуття, без сліду, без смаку, без сумніву, без угаву, без упину, без черги, в затишку, в міру, в нагороду, в ногу, в обмін, в обріз, в позику, в цілості, до біса, до вподоби, до гурту, до діла, до загину, до запитання, до краю, до крихти, до ладу, до лиха, до лиця, до міри, до ноги, до обіду, до останку, до пари, до пня, до побачення, до пори, до пуття, до речі, до решти, до сих пір, до смаку, до смерті, до снаги, до сьогодні, за години, за дня, за кордон, за кордоном, за рахунок, за світла, з болю, з-за кордону, з краю в край, з переляку, з радості, з розгону, на бігу, на біс, на вагу, на весну (але навесні), на вибір, на видноті, на відчай, на відмінно, на віку, на гамуз, на голову, на диво, на дозвіллі, на жаль, на зло, на зразок, на льоту, на мить, на ніщо, на око, на поруки, на прощання, на радість, на радощах, на руку, на самоті, на світанку, на скаку, на славу, на слово, на сміх, на совість, на сором, на ходу, на шкоду, на щастя, над силу, не з руки, ні на гріш, під боком, під гору, під силу, по закону, по змозі, по знаку, по можливості, по правді, по силі, по совісті, по сусідству, по суті, по черзі,по щирості, у вигляді, уві сні, у поміч, у стократ, через силу, як слід, як треба;
б) словосполуки, що мають значення прислівників і складаються з двох іменників (зрідка — числівників) та одного або двох прийменників: від ранку до вечора, день у день, з боку на бік, з дня на день, один в один, раз у раз, рік у рік, час від часу;
в) словосполуки, які в реченні виконують функції прислівника та складаються з узгоджуваного прийменника (числівника, займенника) й дальшого іменника: другого дня, таким чином, темної ночі, тим разом, тим часом і т. ін.;
г) прислівники, утворені сполученням прийменника з повним прикметником чоловічого (середнього) роду: в основному, в цілому;
д) прислівники, утворені сполученням прийменника по зі збірним числівником: по двоє, по троє, по четверо тощо.

  Робота з підручником

Ø Опрацювання теоретичного матеріалу поданого у §49

 Розподільний диктант

Ø  Записати прислівники, розподіливши їх у дві колонки: 1. Разом; 2. Через дефіс.

(Без)відома, (без)перестанку, (без)сумніву, (без)кінця(і)краю, (в)до(світа), (в)затишку, (від)тепер, (від)усюди, (во)віки, (в)решті(решт), вряди(годи), (все)одно, всього(на)всього, (в)три(дорога), (в)цілому, (в)шосте, ген(ген), давним(давно), (де)далі, день(за)днем, день(у)день, десь(то), (до)відома, (до)завтра, (до)ладу, (до)не(схочу), (до)нині, (до)ранку, (з)боку, (з)боку(на)бік, звіку(зроду), (зо)зла, (з)середини.

Ø  Поміркувати, чому прислівники, що пишуться окремо, називають прислівниковими сполученнями.

Виконати вправи 418, 419

Завдання на 23.04.2020

Тема.   Контрольна робота
 Контрольна робота
Прислівник
Початковий рівень (кожна відповідь 0.5 б.)
1.Усі слова є прислівниками у рядку:
А. впевнено, прекрасно, котрийсь;
Б. ліньки, попередньо, використано;
В. пошепки, інколи, сам на сам;
Г. раз у раз, обидва, мирно.
2. Прислівник – це..
А. незмінна  особлива форма дієслова;
Б. самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета;
В. незмінна самостійна частина мови;
Г. службова частина мови.
3. Прислівники поділяються на такі розряди:
А. якісні, відносні, присвійні;
Б. якісно-означальні, обставинні;
В. похідні та непохідні;
Г. безособові, неозначені, означено-особові.
4. Прислівник напам’ять до розряду:
А. способу дії;
Б. місця;
В. причини;
Г. якісно-означальні.
5. Помилку в написанні прислівника допущено в рядку:
А. віч-на-віч;
Б.  сам-на-сам;
В. вгорі;
Г. як-небудь.
6. Прислівник мимоволі  утворено способом:
А. префіксально-суфіксальним;
Б. основоскладання;
В. безафіксним;
Г. суфіксальним.
Середній рівень
7. Установити відповідність між прислівниками та їх розрядами за значенням (за кожну правильну відповідь 0, 25б.)
1. чемно                         А. причини
2. навприсядки             Б. часу
3. післязавтра               В. способу дії
4. згарячу                      Г. міри й ступеня дії
5. трохи                        Д. якісно-означальні
8. Установити відповідність між прислівником та способом його творення

(за кожну правильну відповідь 0, 25б.)


1. сильно                     А. основоскладання
2. праворуч                 Б. префіксально- суфіксальний
3. весною                    В. суфіксальний
4. зліва                        Г. перехід однієї частини мови в іншу
Достатній рівень
9.     Скласти речення зі словами по-старому і по старому (1 бал)

10. Записати слова, знявши риску.  (2 бали)
В/гору, сам/на/сам, любо/дорого,  раз/у/раз, на/весні, пліч/о/пліч, само/вільно, власно/руч, де/небудь,  (с) першу,  (ані) скільки, (без) вісти(по) моєму, (що) (як) найбільше, (будь) коли.

11.  Установити відповідність між прислівниками та ступенями порівняння (1бал)
А Найбільш весело.
1 Вищий ступінь порівняння (проста форма).
Б Веселіше.
2 Вищий ступінь порівняння (складена форма).
В Більш весело.
3 Найвищий ступінь порівняння (проста форма).
Г Найвеселіше.
4 Найвищий ступінь порівняння (складена форма).

12.Зробіть синтаксичний розбір речення (2бали)
Влітку озеро здалеку манить прохолодою.

Увага!!!!Виконану контрольну роботу надсилати на електронну пошту kovalinka50@gmail.com  24.04.2020 з 14.00 до 16.00. 



Завдання на 24.04.2020


Тема. Прийменник як службова частина мови
1. Пригадайте!

2. Перегляньте відео


3. Опрацюйте теоретичний матеріал (параграф 42)
4.Виконайте вправи 440, 443.







Завдання на 14.04.

Тема. Правопис прислівників
1. Перегляньте відео






2. Опрацюйте параграф 39.
3. Виконуємо завдання в зошитах
  • До поданих сполучень слів дібрати з довідки прислівники-синоніми.

   На босу ногу; ненароком; по дорозі; дедалі; з власної волі; справа;  зліва; проти волі.
Довідка: ліворуч, праворуч, мимохідь, мимохіть, босоніж, чимраз, самохіть, силоміць. ЗАПАМ'ЯТАЙ ПРАВОПИС ЗАПИСАНИХ ПРИСЛІВНИКІВ!



  • Запиши одним словом.

Скільки и сили; на живу нитку; правду кажучи; жодною мірою; де припало.
Довідка: що/сили, ані/як, що/правда, аби/як, аби/де.

  • Закінчи подані речення.

Удень тепло...                                  У день народження...
Вивчив напамять...                         Покладатися на память
Підняли догори...                             Підійти до гори...
Сказав удруге...                                Глянув у друге...
Нашвидку поснідав...                      На швидку їзду...

  • Прочитай, випиши виділені прислівники, запам'ятай їх правопис

 „Ода шкільному портфелю”

Шкільний портфель! Який він завтовшки,
Завбільшки, завширшки, завглибшки, завдовжки!
Навряд чи вчитель знає, як вдосвіта важко
Цю гору на собі тягнути навсправжки.
Якби експонатом портфель став музейним,
Писали б про нього тоді навперейми.
Тоді б вчителі не дивились спідлоба,
Що зошит навмисне залишили вдома.
Вони, навпаки, пожаліли б одразу,
А, може , й семестр закінчили б завчасу.
Навприсядки всі танцювали б навколо,
Портфель школярі не носили б до школи.


4. Вправа 391 (усно), вправа 400 (письмово)


Завдання на 16.04.


Тема. Правопис прислівників

- Користуючись алгоритмом, розподіли прислівники за написанням.

1.Чи є у прислівникові префікс по – і суфікс – и, - е, - ому, -ему(єму)

               ТАК – дефіс                                           НІ –

2.Чи є префікс казна-, хтозна-, будь-; суфікс  - небудь ?

               ТАК – дефіс                                             НІ –
3.Чи є частки бо, но, от, таки?


              ТАК – дефіс                                             НІ –
4.Чи повторюються однакові або подібні основи ?
             ТАК – дефіс
   Скільки/сь, аби/де, де/коли, будь/коли, казна/де, все/таки, ні/де, як/небудь, по/моєму, казна/як, ледве/ледве, всього/на/всього, по/вовчи, хоч/не/хоч.

Перевір  себе! Скількись, абиде, деколи, ніде.
Будь-коли, казна-де, все-таки, як-небудь, по-моєму, казна-як, ледве-ледве, всього-на-всього, по-вовчи, хоч-не-хоч.



Самостійна робота

- Утворіть прислівники від поданих слів.
   По, третій; по, ваш; казна, як; плавно, плавно; як, не, як; коли, не, коли; мало, помалу.
- Запишіть подані речення, знімаючи риски.

1. Хрущі гули в тополях,і було тихо/тихо, як буває тільки над/вечір, коли замовкнуть звуки дня (Л. Т.). 2. Ой три шляхи широкі до/купи зійшлися (Т. Ш.). 3. Темрява раз/у/раз змінювалась блакитними потужними спалахами, що охоплювали на мить собою все (О. Г.). 4.Вокзальна будівля, видима з /усіх/усюдів, красувалася на своєму місці.5.Веселі води, що перед годиною були ще снігом, бігли до/долу по рівчаках, з камінця на камінчик (М. Коц.). 6. Данило став на/в/колішки, хотів заглянути в казанок, заплющився і так на/в/заплюшки мішав щербатою дерев’яною ложкою запашну юшку (Гр. Т.). 7. Сніг іде,і морозик цвіте по/своєму (М. Вінгр.). 8.Романівський повернувся і віч/на/віч зустрівся з Сашком Золотаренком (В. Чем.) 9. За лісом широкі поля по/волі й лагідно спускалися у/низ (М. Коц.).10. Мов хто випускав по/одному жовтих птахів,і летіли вони один/по/одному понад хатами на ліс (А. Гол.). 11. У/ночі повернувся батько із зборів до/дому (О. Донч.). 12.Над річкою і лісом засинювалось небо: з/далеку/предалеку, погуркуючи та поблискуючи, накочувалася гроза (Гр. Т.). 13. І руки матері тремтячі на/зустріч тягнуться мені. 14. Іду на/зустріч з дівчиною.
Увага!!!!Виконані завдання самостійної роботи надсилати на електронну пошту kovalinka50@gmail.com тільки 17.04. з 14.00 до 16.00. Роботу бажано надсилати у вордовському документі.


 Завдання на 17.04.


Тема. Тренувальні вправи


       1.Перекладіть подані словосполучення українською мовою ,поясніть написання прислівників.
Забыть спросонок,споткнуться сослепу,остановиться поодаль,ежегодно приезжать,невольно вскрикнуть,говорить наугад,выходить днем,сделать назло,еженедельно приходить,повторить второй раз.
2.Замініть словосполучення прислівниками.
Кожного понеділка,кожного разу, з далеких країв,в усіх місцях,польською мовою,три рази,всупереч чому-небудь,з певним наміром,не зовсім прокинувшись,не розміркувавши.
3.Прочитайте словосполучення . Запишіть правильно, знімаючи риску
У/ горі літав лелека,вийти на/зустріч відвідувачам ,у/горі Ельбрус знайшли корисні копалини,закололо в/середині,почути в/перше,у/середині підручника,зібратися в/купі,прийшли на/ зустріч з кандидатом.
4.Запишіть прислівники ,знімаючи риску.
По/польськи,на/вхрест,з/середини,по/дитячому,час/від/часу, до/смаку,такий/сякий,хтозна/куди,по/київськи,у/ночі,куди/небудь,що/тижня, сила/силенна,все/одно,коли/небудь,будь/де,рано/вранці,ані/трохи, на/вшпиньки.
5.Вставте в подані прислівники пропущені н або нн.
Шале (н,нн)о,ображе(нн)о,гума(нн)о,багря(нн)о, приєм(н, нн)о, безпереч(н, нн)о, потріб(н, нн)о, соняч(н, нн)о, невблага(н, нн)о, непримире(н, нн)о, страше(н, нн)о, без підстав(н, нн)о, сором(н, нн)о, нужде(н, нн)о, несказа(н, нн)о.

Домашнє завдання активне
Завдання необхідно виконати до  21 квітня 22:00 ред.
Код доступу 142737
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
















Завдання для 7- Б класу на 07.04. 2020


Тема. Не та ні з прислівниками
1 Переглянути відео

2. Опрацювати теоретичний матеріал (параграф 36)
3. Виконати вправи 371, 373 в зошиті.

Завдання виконуємо до 09.04.20
Завдання для 7- Б класу на 09.04. 2020
Тема. И, і в кінці прислівників
1.Пригадаймо!
1. Тести.
1. Прислівник – це:
а) особлива форма дієслова;
б) змінна самостійна частина мови;
в) незмінна самостійна частина мови.
2. Прислівник виражає:
а) ознаку предмета за дією;
б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі;
в) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета.
3. За допомогою слів значно, багато, куди, ще, трохи, утворюється:
а) проста форма найвищого ступеня порівняння прислівників;
б) проста форма вищого ступеня;
в) складена форма вищого ступеня.
4. У прислівниках –нн- пишеться:
а) доречно, дивовижно, передчасно;
б) ненастно, безупинно, щоденно;
в) шалено, довгождано, довгоочікувано.
5. У якому правильно названо морфологічні ознаки прислівника?
а) рід, число, відмінок;
б) незмінність, час, вид;
в) незмінність.
6. Якими другорядними членами речення можуть виступати прислівники?
а) означенням і додатком;
б) обставиною і додатком;
в) обставиною і означенням.
Відремонтуй слова
-н-, -нн-
Старан..о, піднесен..о, голосн..о, відмін..о, щоден..о, задушевн..о, навман..я, попідтин..ю, впевне..о, спросон..я, страшне..о, позмін..о, без вин..о, сумн..о
2. Переглянути відео



3. Опрацювати параграф 37.

4. Виконати вправи 382 та 383 у зошитах



Завдання на 10.04.


Тема.Правопис прислівників на -о, -е, утворених від прикметників і дієприкметників
1. Опрацювати параграф 38
2.Виконати вправи 386 та 387 у зошитах

                                      


Завдання на 31.03. 2020
Тема. Творення прислівників
1.Параграф 34 вивчити
2. Вправа 350 (письмово)

Завдання виконуємо до 02.04.20
Завдання на 02.04.2020
Тема. Н та НН у прислівниках
1. Переглянути відео
2. Опрацювати теоретичний матеріал (параграф 35)
3. Виконати вправу 362 ( у зошитах)
Завдання виконуємо до 03.04.20

Завдання на 03.04.
Тема. Тренувальні вправи
1.Тестові завдання "Н та нн у прислівниках"  необхідно виконати до  06 квітня 15:00
Код доступу 960016, відкривши посилання join.naurok.ua
2. Тренувальні вправи виконуємо в зошитах за посиланням
Завдання виконуємо до 06.04.20

Комментариев нет:

Отправить комментарий