Общее·количество·просмотров·страницы

Українська література 9 клас

                                  


Завдання на 13.04
Тема. Контрольна робота
Творчість Т. Г. Шевченка
І рівень (по 0,5 б.)
1. Перше видання «Кобзаря» було в
А) 1838 р.;        Б) 1840 р.;       В) 1843 р.
2. Шевченка викупили з кріпацтва в
А) 1837 р.;      Б) 1838 р.;     В) 1840 р.
3. Яка тема поезії «Думи мої, думи мої…»?
А) історичне минуле;     Б) сирітська доля;     В) роль поета в житті народу.
4.  «Катерина» за жанром
А) лірична поема;    Б) ліро-епічна поема;    В) ліро-епічна соціально-побутова поема.
5. Яка ознака не є ознакою ранніх балад Шевченка?
А) щирі людські почуття;    Б) заклик до боротьби;    В) тісний зв'язок з усною народною творчістю.
6. Установіть відповідність
Уривок                                                                                           Назва твору
А) за горами гори, хмарою повиті,                    1 «Сон»
Засіяні горем, кровію политі…                          2 «Заповіт»
Б) Кохайтеся, чорнобриві,                                  3 «Кавказ»
Та не з москалями…                                           4 «Ісая. Глава 35»
В) І мене в сімї великій,
В сім’ вольній, новій,
Не забудьте помянути
Незлим тихим словом.
Г) І спочинуть невольничі
Утомлені руки, і коліна одпочинуть,
Кайданами куті!
Д) Отак, ідучи попідтинню
З бенкету п’яний уночі,
Я міркував собі…
7. Серед названих творів усі є баладами, крім
А) «Тополя»;    Б) «Причинна»;    В) «Думка»;    Г) «Лілея».
8.  Шевченка було заарештовано:
А)  за написання поеми «Сон»;
Б)  за участь у Кирило-Мефодіївському товаристві;
В)  за написання поеми «Кавказ».
9.  Головна героїня поеми «Наймичка»:
А)  Марія;
Б)  Галина;
В)  Ганна.
10.  «Заповіт» було написано:
А)  1845 року;
Б)  1859 року;
В)  1867 року.
11.  Сатиричною є поема Шевченка:
А)  «Єретик»;
Б)  «Кавказ»;
В)   «Сон».
12.  «І мертвим, і живим...» за жанром:
А)  поема;
Б)  вірш;
В) послання.
ІІ рівень (по 2 б.)
1. На які періоди поділяється творчість Т. Г. Шевченка?
2. З’ясуйте, звідки взято рядки, який їх підтекст: 
…та й спитайте                                                                                        
Тоді себе: що ми?
                                                                                        
Чиї сини?..яких батьків?

3. Які проблеми порушив Шевченко в поемі «Сон»?

Увага!!!!Виконане завдання надсилати на електронну пошту kovalinka50@gmail.com тільки 14.04. з 18.00 до 20.00. Надсилайте, будь ласка, вордовський документ. Так легше виправляти помилки.

















 Завдання на 06.04.
Тема. Біблійні мотиви у творчості Т.Г.Шевченка.  Цикл «Давидові псалми»
1. Опрацювати поданий нижче матеріал, законспектувавши в робочих зошитах основні моменти

Мабуть, жодного поетичного рядка, жодного кроку в житті Шевченко не ступив без Бога. З Богом у душі – долав сумніви, з Богом у серці боровся, до Нього взивав, волав, пролинав ворогів,грозився «душу погубити» за справедливість, за Україну,за свій народ. Біблія – це альфа і омега його творчої сутності, духовної основи його творчих шукань. Не раз Шевченко у своїх творах висловлює  бажання жити за Божими законами, у щирій молитві звертається до Всевишнього:
                            Подай же нам, всещедрий Боже!

                            Отак цвісти, отак рости...
У багатьох творах Т. Шевченко звертається до Бога, апелює до нього.
1.Шевченко раз у раз у своїх творах згадує Христа, Марію, пророків, біблійних персонажів. 7 поем, в основі яких лежать біблійні сюжети («Марія», «Кавказ», «Неофіти»)
2.Шевченко переспівав 10 псалмів, написав кілька подражаній, 143 твори, у яких згадано Бога, 25 разів у «Кобзарі» згадано Матір Божу.
3. 600 разів у «Кобзарі» вжито слово Бог, у тому числі Ісус Христос та Господь.
4.У 150 творах поет вживає вислови «молитися», «Бога благати».
5. У 27 творах наявні довгі поетичні молитви (у деяких по кілька молитов)

 Духовна лірика Тараса Григоровича багата на жанри: послання, переспіви, «подражанія», молитви. Шевченко, хоч і бере за основу біблійні тексти, але виявляє творчу свободу, крізь релігійні символи осмислює життя України, свого народу, а то й власну долю. Про це свідчать його вірші.
Цикл  "Псалми Давидові”
Відомості з теорії літератури 
 Псалом — жанр духовної лірики, релігійна пісня, молитва, у якій висловлено різні релігійні почуття. Найбільше зібрання псалмів – книга Псалтир
Псалтир з давньоєврейської мови перекладається як «книга хвали». У Старому Заповіті 151 псалом. Псалтир називають книгою Давидових псалмів, однак йому належить лише більша частина вміщених у книзі пісень.
Давид — один з найвідоміших персонажів Біблії, другий цар давнього Ізраїлю, правнук Боаза та Рут. Давид був наймолодшим з вісьмох синів Єссея, народився у місті Вифлеємі бл. 1035 року до н. е. Увійшов у історію як Цар, автор псалмів. Царював 40 років (близько 1004 — 965 до н. е.): сім років і шість місяців був царем Юдеї (зі столицею в Хевроні), потім — царем об'єднаного царства Ізраїлю та Юдеї (зі столицею в Єрусалимі). Образ Давида є образом ідеального володаря, з роду якого (по чоловічій лінії), згідно з біблійним пророцтвам, вийде Месія, що повинно здійснитися згідно з єврейською традицією, і вже здійснилося, згідно з християнським Новим Завітом, де докладно описано походження Месії — Ісуса Христа від царя Давида.

Давид:
·     Пастух з Вифлеєма;
   Переможець богатиря Голіафа;
   Царський зброєносець;
   Чудовий поет;
   Цар Ізраїльсько-Іудейської держави (1012 – 972 р.до н.е.);
   Чоловік красуні Вірсавії;
   Батько Соломона
Історія написання псалмів Давидових Шевченком:  («Давидові псалми» створені 19 грудня 1845 р. у В’юнищах-селі Переяславського повіту Полтавської губернії, де письменник жив у Степана Никифоровича Самойлова. Цей цикл є першим з біблійних переспівів Шевченка, який він  вписав у рукописну книгу «Три літа» Десять псалмів у переспіві Шевченка — це ніби невеличкий Псалтир, що обіймає все багатство й розмаїття Книги псалмів».
Переспів — а) Вид перекладу: вільне передання художніх творів засобами іншої мови або ж вірш, написаний за мотивами іншого твору. б) Повторення давно написаного, відомого, набридлого.
Художня інтерпретація поетом псалмів Давидових: (Із псалмів Давидових Тарас Григорович взяв 10— ті, в яких деякі мотиви, образи, твердження були співзвучні з його суспільними переконаннями. Беручи з псалмів окремі деталі й вислови, додав свої, необхідні для повного вираження власних думок і настроїв. Шевченкові переспіви мають віршову форму, а псалми Давида писані ритмічною прозою).
2 Прослухати псалом №1

Робота з текстом-оригіналом і переспівом   
 Псалом № 1


1 псалом (переспів)
Блаженний муж на лукаву
Не вступає раду,
І не стане на путь злого,
І з лютим не сяде.
А в законі господньому
Серце його й воля
Навчається, і стане він -
Як на добрім полі
Над водою посажене
Древо зеленіє,
Плодом вкрите. Так і муж той
В добрі своїм спіє.
А лукавих, нечестивих
І слід пропадає, -
Як той попіл, над землею
Вітер розмахає,
І не встануть з праведними
Злії з домовини;
Діла добрих оновляться,
Діла злих загинуть.
1 псалом (Старий Заповіт - Біблія)
Блажен муж, що за радою несправедливих не ходить, і не стоїть на дорозі грішних, і не сидить на сидінні злоріків, та в Законі Господнім його насолода, і про Закон Його вдень та вночі він роздумує! І він буде, як дерево, над водним потоком посаджене, що родить свій плід своєдчасно, і що листя не в'яне його, і все, що він чинить, щаститься йому! Не так ті безбожні, вони як полова, що вітер її розвіває! Ось тому то не встоять безбожні на суді, ані грішники у зборі праведних, дорогу бо праведних знає Господь, а дорога безбожних загине!
Тема переспіву:
Ідея: 
3. Усно дати відповіді на запитання

- Чим пояснити впевненість письменника у тому, що «блаженний муж» не стане на шлях злочину?
- За яких умов герой поезії стане як «дерево зелене, вкрите плодами»?
- Який художній прийом у творі допомагає сприймати його ідейний зміст? 
- Чи можна вважати, що ліричний герой поезії веде праведнее життя? Як про це зазначено у творі?
- Яким чином на прикладі даної поезії зло буде переможене добром? 


Прочитати псалом

Між Царями-судіями
На раді великій
Став земних владик судити
Небесний владика.

- Доколі будете стяжати
І кров невинну розливать
Людей убогих? А багатим
Судом лукавим помагать?
Вдові убогій поможіте,
Не осудіте сироти
І виведіть із тісноти
На волю тихих, заступіте
Од рук неситих! - Не хотять
Познать, розбити тьму неволі, -
І всує господа глаголи,
І всує плачеться земля.
І царі, раби - однакові
Сини перед богом;
І ви вмрете, як і князь ваш
І ваш раб убогий.
Встань же, боже, суди землю
І судей лукавих!
На всім світі твоя правда,
І воля, і слава.



Тема:
Ідея: 
Основна думка:
üУсно дати відповідь
- Де відбуваються події твору? Чи правомірним є цей суд?
- У чому полягає відмінність повноважень небесного владики і земних?
-За що поважний суддя дорікає земним владикам? 
-Хто потребує допомоги і захисту Господа?
- Чому поет, характеризуючи земних владик, зазначає, що руки у них «неситі»?
- Яким чином Верховний суддя намагається ототожнити царів і рабів?
- Чим пояснити впевненість Т. Шевченка в тому, що суд божий — найсправедливіший?
- Про що свідчать останні рядки твору?
- Чи довіряєте ви судовим органам влади?
ü  Виразне читання тексту


Чи є що краще, лучше в світі,
Як укупі жити,
Братам добрим добро певне
Пожить, не ділити?
Яко миро добровонне
З голови честної
На бороду Аароню
Спадає росою
І на шитії омети
Ризи дорогої;
Або роси Єрмонськії
На святії гори
Високії Сіонськії
Спадають і творять
Добро тварям земнородним,
І землі, і людям, —
Отак братів благих своїх
Господь не забуде,
Воцариться в дому тихім,
В сім’ї тій великій,
І пошле їм добру долю
Од віка довіка.

ü Осмислення сприйняття змісту поезії
 Тема: роздуми поета над сутністю добра, взаєморозуміння, єдності.
Ідея: возвеличення братства, взаємопідтримки, щирої доброти.
Основна думка: «Отак братів благих своїх / Господь не забуде, / І пошле їм добру долю / Од віка до віка».
ü Відповіді на запитання (усно)
- Через що поет пропонує єдність життя укупі?
- Чому Т. Шевченко вважає, що братню доброту не можна поділяти?
- Як автор проголошує про святість доброти і її значимість для людей?
-Чим пояснити увагу Господа до «братів благих»?
- Про яку велику сім’ю говорить митець?
-Чому вчить даний псалом?
Домашнє завдання
Виразне читання поезій, вивчити теоретичний матеріал


Завдання на 09.04

Тема."Ісаія. Глава 35"
1. Опрацювати матеріал підручника стор.244-247
2.Виконати завдання № 1-12 (№1, 2, 3 8, 11 письмово)


 Завдання на 30.03


1.       Прочитати поему Т. Шевченка. «Наймичка».
2.       Опрацювати теоретичний матеріал підручника с.235-237
          

                                      Завдання на 01.04.2020
    
    Тема. Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання та після повернення із нього. Поезії «Доля», «Росли укупочці, зросли»
      1.Опрацювати поданий матеріал, законспектувавши в робочих зошитах

      
              «Невольнича поезія» (1847 — 1857). Так сам Шевченко назвав свої твори, писані під час перебування під слідством у казематі ІІІ відділу та на засланні.
      "В казематі"  У доробку Т. Шевченка з’являються твори політичної поезії, які, за тогочасними цензурними вимогами, не можна було друкувати в журналах та альманахах, тому поширювалися нелегально. Вони стали в Україні ХІХ ст. першими творам підпільної літератури. Ще й свободою не встиг натішитися, як попав у ще гіршу неволю. Гнітило й саме перебування в одиночній камері — не було з ким перекинутися словом, поділитися думками, полегшити душу. Свої думи–муки поет виливав у віршованих рядках… Шевченкові пощастило роздобути великий аркуш тонкого поштового паперу, склавши його увосьмеро, він написав на ньому тринадцять віршів. Тужним настроєм, природним у становищі ув’язненого поета, пройняті майже всі вірші, написані в казематі, хоч зміст їх різноманітний. 
         Цикл «В казематі» складається з 13 віршів, згодом поет додав до нього ще дві поезії. Для цих творів характерні мотиви розлуки, поневіряння на чужині, тяжкої жіночої долі, нерозділеного кохання, самотності, безнадії, смерті. Усі герої цих поезій глибоко нещасливі: одинока дівчина–сирота, згорьована дружина п’яниці, розлучена з милим наречена, покинута стара матір, каліка–солдат. Усі вони нарікають на лиху долю, гірке безталання. Особисті болісні переживання поета зливаються із стражданнями рідного народу. До цього циклу належать поезії «Не кидай матір!», «За байраком байрак», «Чого ти ходиш на могилу?», «Косар», «Н. Костомарову», «Мені однаково, чи буду…», «Ой три шляхи широкії»,  «Рано–вранці новобранці», «Ой одна я, одна», «Садок вишневий коло хати», «Не спалося,— а ніч, як море», «В неволі тяжко, хоч й волі…», «Чи ми ще зійдемося знову?». Перебуваючи в Орському укріпленні, Тарас Григорович переписав створені в казематі поезії в «Малу книжку», але першим, як заспівний, помістив новонаписаний вірш (вже в засланні) — «Згадайте, братіє моя…». Після звільнення з солдатської служби ці твори автор переніс у «Більшу книжку», об’єднав їх у цикл і дав заголовок «В казематі», під яким зазначив присвяту: «Моїм союзникам посвящаю».
            Творчість періоду заслання
      Перші три роки перебування Шевченка в Орському укріпленні були дуже плідними. Він не дав себе знищити як митця, не дозволив царським сатрапам задушити свій талант, спустошити душу. Нехтуючи «височайшею» забороною, поет складав вірші, мережачи ними «захалявні книжечки». Творчість цього періоду становить новий, вищий етап у розвитку поетичного генія Шевченка, опанування методом практичного реалізму, досконалістю художньої форми. Звичайно, зміцнілий талант, сформований світогляд, усвідомлені суспільні обов’язки митця перед народом, великий життєвий досвід були запорукою того, що поет міг би створити у кілька разів більше, ніж написав. Крім того, не всі твори збереглися. Деякі загубилися, інші Тарас Григорович змушений був знищити сам, бо, коли б їх знайшло начальство, поет зазнав би ще більших утисків та переслідувань. Можна здогадуватися, що знищені вірші мали особливо гостре антисамодержавне спрямування. І все ж за перші три роки заслання ним було написано більше, ніж за весь інший час. До нас дійшло понад сто творів, серед них дев’ять поем. Т. Шевченко розумів, що порушуючи царську заборону, він наражався на велику небезпеку, але почуття обов’язку перед народом викривати злочинність самодержавства і непоборна потреба виливати свої думи–муки у віршованих рядках, постійно творити були сильніші за страх перед карою. Вірші та поеми на історичну тематику («Заступила чорна хмара…», «У недільку святую», «Чернець», «Іржавець», «Швачка».
Розробляв Т. Шевченко і жанр філософської лірики («Один у одного питаєм…», «Буває, іноді старий…», «Дурні та гордії ми люди…», «О думи мої, о славо злая!», «Не для людей тієї слави…», «Ну що б, здавалося, слова…»). Багато віршів мають автобіографічний характер («Мені тринадцятий минало..», «І виріс я на чужині…», «І золотої й дорогої…», «Якби ви знали, паничі…», «Сонце заходить, гори чорніють…», «Самому чудно….», «А.О. Козачковському», ««То так і я тепер пишу…», «Готово! Парус розпустили», «Лічу в неволі дні і ночі…» тощо). З творів, написаних за сім років перебування поета в Новопетрівському укріпленні, збереглися лише вірш «Мій Боже милий, знову лихо!» і поема «Москалева криниця», це пояснюється тим, що, очевидно, Т. Шевченко після другого арешту й важкого покарання остерігався писати вірші. Ретельно виконуючи царські заборони, начальство приставило до поета спеціального наглядача, в обов’язки якого входило пильно стежити за тим, щоб він не мав ні олівців, ні паперу. Коли умови були сприятливіші, Тарас Григорович, можливо, й складав поезії, але не записував їх, і з часом вони забувалися.
2. Прочитати твір         «Доля» (9 лютого 1858, Нижній Новгород)
3. Переглянути відео

         4. Усно дайте відповіді на запитання
    
- Що ви розумієте під словом «доля»? Від яких чинників вона залежить?
- Як склалася доля самого поета, коли він осиротів?
- Чому, на думку поета, доля не лукавила з ним?
- Яких труднощів зазнав Тарас Григорович, залишившись сиротою?
- Чому навчання для хлопця було нестерпною мукою?

- Про яку славу мріяв поет? Що він заповідав нащадкам?
       5.   Прочитати твір   «Росли укупочці, зросли» (25 іюня 1860, С.-Петербург)
        6. Переглянути відео
        7.Усно поміркуйте
      - Про які періоди в житті людини розповідає поет?
-    - Яким чином дружні стосунки між молодятами стають серйозними?
-     - Від чого залежить щасливе подружнє життя?
- - Чому не кожна пара «доживала укупі до самої домовини»? Що є перешкодою для цього?
- - З яким проханням звертається поет до Бога?
- - Як повинні поводити себе члени родини, коли сім’я опиняється у скрутному становищі.
- - Про які життєві страждання зазначає поет у творі? 
- - Чим пояснити те, що поет прагне зберегти любов між людьми і у потойбічному світі?
- - Чому вважають: благополуччя в родині — міцність держави.
           8.  Вивчити вірш «Доля» напам'ять

Комментариев нет:

Отправить комментарий