Общее·количество·просмотров·страницы

Українська мова 6 В клас

12.11.20

ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО НАПИСАННЯ КОНТРОЛЬНОГО ПЕРЕКАЗУ ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ РОЗДУМУ

1. Виконати вправу 566 на сторінці 247.

  1.1. Прочитати текст.

  1.2 Записати сформульовані тему та основну думку

   1.3. Пояснити значення виразів (стор.248 №2)

  1.4. Дати відповіді на запитання (стор.248 №3)

   1.5. Скласти та записати складний план тексту.

  1.6. Усно перекажіть текст за складеним планом






10.11.20   

Тема. Урок мовленнєвого розвитку №6. Складний план прослуханого або прочитаного тексту; простий план власного висловлення. Будова елементарного роздуму

1.     Записати в зошиті число та тему уроку.

2.     Творче спостереження з елементами аналізу

Прочитати учнівський твір. Визначити, що відображає заголовок — тему чи основну думку. Які, на ваш погляд, джерела використовував учень для написання твору?

УЛЮБЛЕНИЙ КУТОЧОК УКРАЇНИ

Найулюбленішим місцем відпочинку став дендропарк «Софіївка», який розташовуваний в місті Умань Черкаської області. Це один із шедеврів садово-паркового мистецтва. Його називають перлиною України.

На жаль, не збереглися імена тих, хто своїми руками створив «Софіївку». Лише нещодавно вдалося виявити прізвища трьох будівничих. Це кріпосні селяни — Іван Вдовиченко, Ілля Вдовиченко і Корній Кузьменко.

Парк названий іменем Софії Вітт, якій зробив весільний подарунок магнат Станіслав Потоцький.

Створення парку розпочалося восени 1796 року. Були виконані ставки, із величезних кам’яних брил споруджені гроти, видові майданчики над Нижнім ставком, Великий водоспад. Не залишає байдужою увагу кожного відвідувача парку канал, прокладений під землею від Солодкого моря. Він символізує міфічну річку Стікс, якою Хорон перевозить душі померлих у підземне царство Аїда. На березі Нижнього ставка неподалік від Великого фонтана височить так звана Левкарська скеля.

Якщо зібрати до купи всі міфи, з якими пов’язані основні споруди та скульптури парку, вони стануть своєрідними ілюстраціями до творів Гомера «Іліада» і «Одіссея» в образах паркового мистецтва.

Уманський парк чудовий в усі пори року. Він є своєрідною зоною відпочинку (З твору учениці).

До кожного абзацу дібрати і записати кілька питань у зошит. Чи можна їх уважати пунктами плану?

Уважно прочитай пояснення

Складання плану готового тексту — це один із найнеобхідніших компонентів роботи над текстом. Складний план допомагає передати зміст тексту повніше.

Складний план має три частини.

Вступ — передісторія розповіді, що розвивається в основній частині. Вступ має підготувати до сприймання викладу. Тут доцільно розповісти про історичні події зображуваних в основній частині подій; життєву основу конфлікту, що буде розв’язаний; факти з біографії письменника, які глибоко розкривають перипетії твору тощо.

Основна частина — сформульована у вигляді заголовка теза, яку треба довести. Вона розчленовується на кілька пунктів, які, у свою чергу, можуть поділятися на підпункти, що деталізують думку.

Висновок — підсумок написаного, що випливає з основної частини. Тут доречно наголосити на значенні художнього твору чи образу, висловити своє ставлення до зображуваних подій.

Основними джерелами матеріалу для твору є художня, наукова, науково-популярна література, періодичні видання, випадки з життя.

3.     Записати схему простого і складного плану з презентації в зошит. (слайд 1)

4.   Опрацювання пам’ятки добору й систематизації матеріалу до твору

ЯК ДОБИРАТИ Й СИСТЕМАТИЗУВАТИ МАТЕРІАЛ ДО ТВОРУ

1. Вдумайтесь у зміст теми, зрозумійте її сутність і мету.

2. Доберіть тексти тематично співзвучних художніх творів, публіцистичних або наукових статей.

3. Виділіть і перечитайте окремі місця дібраних джерел. Оформіть тезаурус: афористичні вислови, цікаві думки, описи тощо.

4. Виберіть із тезаурусу ті думки, які справді таки підтверджуватимуть (розвиватимуть, уточнюватимуть чи пояснюватимуть) висловлену думку.

► Подумати і дати відповіді на питання усно:

1. Чи потрібен простий план при складанні зв’язного висловлювання?

2. Чому саме треба складати плани?

Коментар учителя. План мусить спрямувати не лише зміст письмової роботи, а й її композицію. Він надає творові чіткості, стрункості, повноти і довершеності, є контурним твором.

5.     Записати план роздуму в зошит (слайд 4)

6. Домашнє завдання

Скласти  простий план для роздуму “Чи потрібно виконувати домашні завдання?” (слайд 5)

Виконане завдання надіслати в класрум до 12.11.20


06.11.20

 

Доречне вживання вивчених пластів лексики у власному мовленні; визначення ролі їх у текстів різних стилів

-         Лексичний диктант (повторення вивчених понять). Запишіть термін до поданого визначення

1.     Який розділ науки про мову ми вивчаємо?

2.     Усі слова, що вживаються в мовленні і становлять її словниковий склад, називаються …

3.     Це те, що означає слово, це його зміст, закріплений досвідом народу …

4.     Лексичне значення слова пояснюють у словниках …

5.     Слова різні за написанням, але близькі за значенням …

6.     Слова протилежні за значенням

 

Гадаю, всі ви знайомі з відомим російським дитячим письменником К.І.Чуковським? У своїй книзі «Від двох до п’яти » письменник описує такий випадок: «Якось малюк почув, що бабуся, яка завітала до них в гості «з’їла собаку» в якійсь справі, дитина швидко заховала від цієї бабці своє улюблене щеня».

Дитина не знала, що означає словосполучення «собаку з’їсти».

- Подумайте, як розтлумачити цей вираз, про що насправді йшлося, пригадайте, як називаються такі вирази?

    -  Прочитайте текст. Визначте його тип і стиль мовлення. Чим цікавий цей текст? Випишіть фразеологізми та з’ясуйте їх лексичне значення за фразеологічним  або тлумачним словником. Поясніть роль фразеологізмів у поданому тексті.

 

Водою не розлити

     Ми з Дмитром товаришуємо з першого класу. Однолітки кажуть, що нас навіть водою не розіллєш. І хоча з Дмитром інколи каші не звариш, але я на це не зважаю.

     Ось минулої суботи ми домовилися піти вудити рибу. Я і черв’яків накопав , і вудочки приготував, а товариш навіть за холодну воду не брався.    О восьмій ранку ми мали зустрітися біля криниці, щоб іти на річку разом, але Дмитро з’явився аж через півгодини . Я лише розвів руками.

     Риболовля виявилася вдалою, ми спіймали багато карасів. Після обіду почали насуватися дощові хмари, і ми, взявши ноги в руки, змушені були тікати додому. Злива наступала нам на п’яти, ми сильно промокли і змерзли так, що зуб на зуб не попадав. Але все одно були задоволені від вдало проведеного вихідного дня.

 

-         Визначити в реченнях фразеологізми. Розкрити  лексичне значення кожного, вказати походження, у разі потреби скориставшись словником. Визначте синтаксичну роль кожного фразеологізма

 

1.Брехня потрапляє в Лету, а правда живе у віках. (Б.Мозолевський). 2.Давно вже не течуть молочні ріки для мене в киселевих берегах.  (І.Муратов). 3Чи можете утямки взяти ви, що горя мав я вище голови? (М.Зеров). 4. Я живу і не боюся смерті, і мене на порошок не стерти, не зігнути в райдугу-дугу.  (Д.Кремінь)

 

Для довідок. Потрапити (впасти) в Лету – бути забутим. Молочні ріки в киселевих берегах – символ добробуту й благополуччя. Качатися від сміху – нестримно реготати. Брати (узяти) втямки -  усвідомити, збагнути. Вище голови – багато. Стерти на порошок - знищити, розбити вщент. Зігнути в дугу - суворістю, утисками примусити скоритися.

 

* В історію якої країни сягає корінням кожен із фразеологізмів? Витлумачити значення кожного. Чи можна вважати їх застарілими? Чому?9усно)

 

       Загибель Помпеї. Зі щитом чи на щиті. Запросити варягів. Іду на ви. Скинути ідола у Дніпро. Закрутити веремія. Козак Мамай. З відкритим заборолом. Зустріч за круглим столом. Хрестовий похід. Великий інквізитор. Отримати індульгенцію. Полювання на відьом. Варфоломіївська ніч. Залізна маска. Ричард Левине серце.  Король помер – хай живе король! Після нас хоч потоп. Наполеонівські плани.

 

*Завдання тестового характеру.

Установити відповідність між крилатими виразами літературного походження та назвами творів-першоджерел.

 

 

А Є ще порох у порохівницях!

Б Реве та стогне Дніпр широкий.

В Красен Дніпро ясної погоди.

Г Напитися шоломом Дону.

Д Блаженні вбогі духом.

 

 

1 Біблія.

2 Слово о полку Ігоревім.

3 Повість М.Гоголя “Страшна помста”.

4 Поезія Лесі Українки “Досвітні огні”.

5 Повість М.Гоголя “Тарас Бульба”

6 Балада Т.Шевченка “Причинна”.

 

Відповіді. А-5; Б-6; В-3; Г-2; Д-1.

становити, з якої байки (притчі, казки, оповідання) якого автора походить кожне з поданих прислів’їв (приказок). Які з покладених в основу цих творів сюжетів є мандрівними? З двома-трьома фразеологізмами класти речення.

 

        Охрімова свита; ведмежа послуга; шапка-бирка, зверху дірка; біля розбитих ночов;  а віз і нині там.

 

*Які людські риси увиразнюються порівнянням із нижче названими літературними персонажами? З якого твору якого автора кожен із них походить?(усно)

 

      Дон Жуан, Дон Кіхот, Робінзон Крузо, Попелюшка, Конотопська відьма; Кіт у чоботях; Царівна Несміяна; Отелло, Гамлет, Монтеккі й Капулетті, Капітан Немо, Мефістофель, Шерлок Холмс.

 

Домашня робота: повторити вивчене, виконати подану нижче вправу

 

* Вибірковий диктант. Виписати імена, що уособлюють людські фізичні якості, моральні чесноти або вади. Назвати ці ознаки/якості.  Що вам відомо про цих біблійних, міфологічних, історичних  осіб чи персонажів світової літератури?

 

   1. Світом правлять іще геростати, але рухають світ творці. (Н.Гуменюк). 2. Чом топлять правду Каїни нові не в синім морі, а в людській крові? (Г.Чубач). 3. Гамлети, Дон Жуани  й  Тартюфи були в минулому, але вони є й сьогодні. (М.Хвильовий). 4. А я припаду до землі, як Антей. Я вас не боюсь, паперові Геракли! (Д.Кремінь). 5. Скоро стане ясно, хто  голий король, а хто стійкий олов’яний солдатик. (В.Горбулін). 6. Ти пропонуєш зайнятися приватним розслідуванням? Теж мені Еркюль Пуаро з Оболоні! (І.Аврамов). .7. Гей, нові Колумби й Магеллани! Напнемо вітрила наших мрій! (В.Симоненко.)

 

03.11.20

Записати дату та тему уроку

ДЖЕРЕЛА ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ, ЇХ РІЗНОВИДИ

ПРИГАДАЙТЕ!

-Подумайте і скажіть, чи можна передати значення фразеологічного звороту одним словом?

-За смислом фразеологічний зворот часто дорівнює одному слову.

-Чи можна сполучення слів у фразеологізмі поширювати або замінити окремі слова, не порушивши при цьому смислу звороту?

-Фразеологізм - стійке, нероздільне сполучення слів

   Дайте визначення фразеологізму.

   Як називається розділ мовознавства, що вивчає фразеологізми?

   Де можна знайти значення фразеологізмів?

 



Наша мова своїми коренями сягає давнини і багато що в ній непізнаного. Вона розмаїта і багата на образи, вислови, епітети, синоніми.

- Чи задумувались ви, звідки до нас прийшли фразеологізми? Як і чому вони виникли? 


Робота з підручником (§16, стор. 59)




- Переписати, вибравши з дужок слово, що утворює з поданим фразеологізм. Розкрити значення записаних фразеологізмів, визначити їх джерело, знайти фразеологізми-синоніми. За потреби звернутися до фразеологічного словника.

         Спалити (дрова, листи, кораблі); гнути (гілку, кирпу, деревце); дати (відповідь, милостиню, слово); дерти (носа, пір′я, папір); коптити (м’ясо, небо, ковбасу), наламати (дров, трісок, парканів); винаходити (двигун, велосипед, ракету).

         Для перевірки. Спалити кораблі – знищити можливість для відступу. Гнути кирпу – зазнаватися, чванитисяДати слово – пообіцятиДерти носа – зазнаватися, чванитися. Коптити небо – жити  бездіяльно, безцільно, без користі для інших. Наламати дров – вчинити щось необдумано. Винаходити велосипед – займатися пошуками того, що вже давно відоме.

З якої професії?

-         Назвіть, з якої професії прийшов у життя поданий фразеологічний зворот.

 

   Не святі горшки ліплять. Куй залізо поки гаряче. Міряти на свій аршин. Брати в лещата. Створити зелену вулицю. Влучити в ціль. Намилити шию. Підносити на щит. Під одну гребінку. Залишити поле бою. Видавати на-гора. Не нюхати пороху. Грати першу скрипку. На два фронти. Підвищувати тон. Брати на буксир. Вставляти палки в колеса. Пливти за течією. Прясти тонку. На всіх парах. Розмотати клубок. Кинути якір. Як нитка за голкою. Викинути за борт. Білими нитками шито.

 

Відповіді: 1) з мови гончарів, 2) крамарів, 3) залізничників, 4) перукарів, 5) шахтарів, 6) музикантів, 7) стельмахів, 8) ткачів, 9) кравців, 10) ковалів, 11) з військової справи, 12) з мови моряків.

Диктант-конструювання.

  -  Подані речення потрібно закінчити фразеологізмами.

1). Місто він своє знає як... 2). Нові будинки ростуть як... 3). Крутиться зранку до вечора як... 4). Схожі ми з сестрою як... 5). Що йому не кажи, йому все як... 6). Приїзд давніх друзів був як... 7). Дощу цієї весни було мало як... 8). Після хорошої зарядки сон як... 9). Коли ми піднялися на гору, село було видно як... 10). Дізнавшись, що починається футбол, Сашка як... 11). Навколо була пітьма хоч... 12). Працювали діти в саду не на... 13). Хлопці все літо жили... 14). Річку нашу можна перейти убрід, води в ній... 15). Будинок нашої бабусі знаходиться від нас за... 16). Вони в таборі живуть як... 17). Сашкові був потрібний цей велосипед як... 18). Батько так розтлумачив, що я пам'ятатиму до... 19). Настільки цікаво розповідав дідусь небилиці, що я сприймав їх... 20). Надворі завивала хуртовина, ніхто з хати не хотів і...

 Довідка: свої п'ять пальців, гриби після дощу, муха в окропі, дві краплі води, з гуски вода, сніг на голову, кіт наплакав, рукою зняло, на долоні, вітром здуло, в око стрель, страх, а на совість, душа в пушу; курці по коліна; два кроки; у Бога за пазухою; п'яте колесо до воза; нових віників; за чисту монету; носа показувати.

 

Домашня робота: §16 (вивчити), вправа 132.





30.10.20

1.     Взяти участь в олімпіаді за посиланням

https://vseosvita.ua/olympiad

Результати надіслати на електронну пошту

kovalinka50@gmail.com 

2.     Записати дату та тему уроку

ПОНЯТТЯ ПРО ФРАЗЕОЛОГІЗМ, ЙОГО ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ. ФРАЗЕОЛОГІЗМИ В РОЛІ ЧЛЕНІВ РЕЧЕНЬ

3.     Виконати завдання

Порівняльна робота

-         Прочитайте вирази. У якій із колонок подано словосполучення, які за значенням дорівнюють одному слову? Поясніть значення таких словосполучень.

                    Бити м'яч

Бити байдики

       Братися за ручку дверей

          Братися за розум

                      Пекти пиріг

Пекти раків

Отже, у другій колонці словосполучення, що за значенням дорівнюють одному слову. Чи можна в цих сполуках слів змінити хоча б одне слово, щоб не втратити їхнє значення?

Записати в зошитах визначення та вивчити їх      

Фразеологіярозділ мовознавчої науки, який вивчає фразеологізми.

Фразеологізм – стійке сполучення слів, яке за значенням  дорівнює одному слову. Наприклад, розбити глек – посваритися, за царя Гороха – давно.

 

-         Як ви думаєте, з якою метою використовують фразеологізми в мовленні? (Фразеологізми роблять мовлення виразним, образним, емоційним)

-         У яких стилях мовленнях уживання стійких словосполук буде доречним, а в яких ні? (Фразеологізми вживають у розмовному та художньому стилях мовлення)

 

-         З кожної групи словосполучень випишіть фразеологізм. Виберіть із довідки значення виписаних фразеологізмів. З перших літер лексичних значень прочитайте слово.

1.                 Макітра розуму; глек розуму; тарілка розуму.

2.                 Замилювати боки; замилювати очі; замилювати спину.

3.                 Проковтнути горох; проковтнути язик; проковтнути слину.

4.                 Ні світ ні полудень; ні світ ні зоря; ні світ ні тьма.

5.                 Як кіт наплакав; як дощ наплакав; як горобець наплакав.

Довідка. Мало; удосвіта; розумний; замовкнути; обманювати.

Фразеологічний словник, його структура

Ужченко В. Д., Ужченко Д. В. Фразеологічний словник української мови. – К. : Освіта, 1998. – 224 с.

Будова словника. Дбаючи про раціональний спосіб розміщення виразів та зручність користування словником, автори відмовились від алфавітного принципу подачі фразеологізмів. Окремі фразеологізми групуються навколо стрижневого (заголовного, опорного) слова-компонента, яким звичайно виступає іменник.

На сполох бити в ролі прис.— 1. викликати три­вогу, звертаючи увагу на що-небудь.

Там, на горі, поховано співця (Коцюбинського), Що від Тараса добру кобзу має. Гримить гора, співає без кінця, На сполох б'є і земляків скликає (Нагнибіда, Вибране, 1957, стор. 209);

2. сповіщати, б'ючи у дзвони, про горе, нещастя.

І в дзвоні тому завжди вчувалася людям якась три­вога. Отак і на сполох б'ють, на пожежу, тільки частіше; і на похорон так — тільки повільніше (Цюпа, Назустріч долі, 1958, стор. 20—21) 

-         Записати речення, пояснити орфограми та пунктограми; підкреслити фразеологізми, пояснити їхнє значення.

Я дав у класі хропака, аж тут учитель виклика! 

Ой гляди, дівчино, перепаде тобі на бублики! 

Тато намагався помирити мене з братом: «Що це ви розбили глека? Так до бійки недалеко!». 


Дібрати до поданих фразеологізмів синонімічні (усно)

1.     Як п’яте колесо до воза.

А. Не за морями.

2.     Море по коліна.

Б. Хоч трава не рости.

3.     Кури не клюють.

В. Згущувати фарби.

4.     Робити з мухи слона.

Г. Як торішній сніг.

5.     Рукою подати.

Д. Хоч греблю гати.

-         Дібрати до поданих фразеологізмів антонімічні (усно).

 

1.     За тридев’ять земель.

А. Не заманити й калачем.

2.     Не викурити ладаном.

Б. Під самим носом.

3.     Не видавиш слова.

В. За гаряче й студене хапатися.

4.     Ні до холодної води не братися.

Г. Язик без кісток.

5.     Грати першу скрипку.

Д. Пасти задніх.


Домашнє завдання:
§15 (вивчити), вправа 130



28.10.20 

Контрольна робота

27.10.20

ЛЕКСИКОЛОГІЯ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Вправа «Так-ні».

1.     Лексикологія вивчає правильну вимову слів

2.     За походженням слова бувають власне українські та запозичені

3.     Значення запозиченого слова ми можемо знайти в словнику іншомовних слів

4.     До пасивної лексики належать тільки застарілі сова

5.     Неологізми – це нові слова, які щойно з’явились у мові

6.     Загальновживані слова – це слова, які зрозумілі всім мовцям незалежно від віку, статі, професії

7.     Діалектні слова – це слова, які вживають люди певної професії

8.     Просторіччя – це перекручені, спотворені слова української мови

9.     Офіційно-ділова лексика використовується в діловому спілкуванні

10. Фразеологія вивчає будову словосполучень і речень

11. Фразеологізм – стійке, неподільне словосполучення, яке можна замінити синонімом

12. Значення фразеологізму можна знайти у тлумачному словнику

13. Прислів’я, приказки, крилаті вислови належать до фразеологізмів

-      До застарілих слів дібрати відповідні загальновживані слова. З двома застарілими словами (на вибір) скласти речення.

Ліпота, стезя, перст, чоло, десниця, рамена, глаголити, вуста.

Для довідок. Краса, шлях, палець, лоб, правиця, плечі, говорити, губи.

-      До діалектних слів дібрати відповідні загальновживані слова.

Легінь, когут, бузько, ґазда, гуторити, пательня, файний, квасець.

Для довідок. Парубок, лелека, говорити, півень, сковорода, щавель, гарний, господар.

-      Замініть виділені в реченнях слова власне україн­ськими.

За потребою користуйтеся довідкою.

1.     Дівчинка хвалилася новим голубим платтям.

2.     Він не хотів гратися з дітьми, бо ті насміхалися з його веснянок.

3.     Донька десь затрималася, і мати почала тривожитися.

4.     За горизонтом верби і то­полі.

Слова для довідкиБавитися, баритися, бентежити, виднокіл, ластовиння, хизуватися.

·         До якої групи за походженням належать ці слова?

·         У який період формується ця група лексики?

-      Назвіть одним словом, запишіть .

1.     Наука про землю

2.     Інша назва усної народної творчості

3.     Група людей, які оцінюють різноманітні конкурси, турніри

4.     Частина слова, що стоїть перед коренем і слугує для творення слів

5.     Копіювальний пристрій

6.     Найпопулярніша пісня сезону

7.     Наука, що вивчає історію гербів

-      Установіть відповідність між групами та прикладами стилістично забарвленої лексики.

Приклад

Група лексики

канхвета, діжурний, канєшно, укусний

А діалектні слова

діагноз, рецепт, ліки, хвороба

Б загальновживана лексика

підмет, косинус, меридіан, цитоплазма

В просторічні слова

файний, бараболя, когут, легінь

Г професіоналізми

протокол, угода, розпорядження, заява

Ґ слова-терміни

вода, рука, зелений, брат

Д офіційно-ділова лексика

-      Послухайте гумористичну розповідь про Петю Мимовуха, знайдіть фразеологізми, з’ясуйте їхнє значення. Випишіть третє речення, виконайте його синтаксичний розбір.

Як у першій чверті Петя Мимовух цілі дні ловив старанно в класі мух. У другій чверті й мух не стало. Не зівав, цілу чверть ловив наш Петя ґав. У третій майже й на уроки не ходив, бо на вулиці він витрішки ловив. А в четвертій він потилицю вже чуха, жде він іспитів, неначе віл обуха (Д.Білоус).

- До вказаних давніх назв професій доберіть (усно) сучасні відповідники.

Бортник – (пасічник, бджоляр)

зодчий – (архітектор, художник-будівельник)

знахар – (цілитель, народний лікар)

бровар – (пивовар)

кушнір –  (фахівець, що вичиняє хутро із шкури та шиє хутряні вироби)

машталір – (конюх, кучер)

лимар – (спеціаліст з кінської упряжі)

гутник – (ремісник, що виготовляє скляні вироби)

стадник – (пастух стад)

стельмах (спеціаліст з виготовлення коліс, возів, саней)

- А ким ви хочете бути в майбутньому?

 

Домашнє завдання:

 

Повторити матеріал §8 – §17, виконати вправу 145, вправу 146, підготуватись до контрольної роботи.

 












08.10.20.
Повторення вивченого про текст, його основні ознаки. Особливості побудови висловлювання-роздуму. Роздум «Чому я мрію стати...» з використанням неологізмів (усно)


Текст — цілісне висловлювання, зв’язаний виклад певного змісту. Може складатися з одного речення (наприклад: Обов’язок кожного — берегти й охороняти природу) або певної кількості речень, пов’язаних як змістом, так і мовними засобами. 
О з н а к и т е к с т у. 
1) Наявність теми й основної думки, висвітленню яких підпорядковані всі складові частини висловлювання. 
 2) Зв’язок між реченнями в межах усього тексту або окремих його частин. 
3) Зв’язок між частинами тексту (підтемами). 
4) Послідовність і завершеність викладу. 
 Самостійна робота
Спираючись на вищевказані ознаки, доведіть, що перед вами текст. Доберіть заголовок, який би відображав головну думку висловлювання. Складіть простий план. 
Велична і невмируща слава Хортиці. Це тут у важкі роки лихоліття, коли українську землю, немов ті хижі чорні круки і вовки-сіроманці, терзали татарські орди кримських ханів і польська шляхта, зародилася, розрослася в могутню бойову силу козацька вольниця — Запорозька Січ. Звідти мужні козаки-запорожці давали відсіч загарбникам. Скільки подвигів, скільки прекрасних могутніх велетнів народила вона за свої сторіччя! Богдан Хмельницький, Іван Сірко, Петро Сагайдачний, Максим Кривоніс, Іван Богун... А скільки ще їх, безіменних героїв-лицарів, примушували здригатися татарських ханів. Спопеляли фортеці яничар, громили добірні полки шляхетських загарбників. (За А. Кащенком.)

Твір-роздум — це зв’язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).

Роздум складається з трьох частин:

1)    Теза — частина, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).

2)    Докази — аргументуюча, пояснювальна частина.

3)    Висновок, що, як правило, збігається з думкою, висловленою на початку тексту.


Пам’ятка «Як працювати над твором-роздумом»

1)                  Продумайте тему та основну думку роздуму.

2)                  Коротко і чітко сформулюйте основні тези роздуму.

3)                  Доберіть переконливі докази (факти із життя, власних спостережень, літератури тощо).

4)                  Зробіть відповідні висновки.

5)                  Уживайте для зв’язку частин роздуму такі слова: бо, че­рез те що, тому що, отже, таким чином та ін.

Завдання: прочитати зразок учнівського твору. Виділити в ньому всі структурні елементи. Довести, що це роздум.

Чому з усіх пір року я люблю літо

 Говорять, у природи немає поганої погоди. Але з усіх пір року я найбільше люблю літо. Чому? А ось слухайте.

По-перше, з першого літнього дня починаються найдовші кані­кули. Цілі три місяці не треба ходити до школи та вчити уроки.

По-друге, у цей час тато з мамою йдуть у відпустку: ми має­мо змогу увесь час бути разом.

По-третє, влітку можна поїхати до моря, порибалити на річці чи озері, скупатися, погрітися на сонечку. А ще влітку достигають овочі, фрукти та ягоди. Все цвіте та зеленіє.

Зрештою, нам не треба носити важкий і незручний одяг, можна дати тілу відпочинок.

Отож, я вважаю літо найкращою порою року і найбільше його люблю.

Домашнє завдання: скласти усний твір-роздум "Чому я мрію стати..."


06.10.20.
Запам'ятайте!

У загальних назвах іншомовного походження приголосні здебільшого не подвоюємо: абат, акумулятор

За традицією з подвоєнням пишемо загальні назви:алло, аннали, бонна, білль, брутто, булла, ванна, вілла, донна, мадонна, манна, мулла, мокко, мірра, канна, панно, пенні, тонна, дурра, мірра та слово Аллах.

У разі збігу в загальних назвах однакових приголосних префікса й кореня подвоєння звичайно зберігаємо: імміграція, сюрреалізм, котрреволюція.

Подвоєння приголосних переважно зберігаємо у власних назвах: Марокко, Голландія та похідних загальних: марокканці, голландець.

На місці крапок уставте, де потрібно, літери. Поясніть правила подвоєння літер у словах іншомовного походження.

Ас..ортимент, мас..а, індивіду..м, кас..а, нет..о, аб..ревіатура, інтел..ігент, сум..а, тер..иторіальний, ак..редитація, сюр..еалізм, тон..а, дис..ертація, ім..ігрант, іл..юзія, іл..юстративний, ваку..м, хоб..і, шил..інг, ін..оваційний, кор..упція, колон..а, контр..еволюційний, ан..отація, рал..і, гіп..ократівський, груп..а, ал..ея, барок..о, інтермец..о, конгрес.., ван..а, мас..аж, новел..а, бал..он, кол..екція, віл..а, ім..унітет, еф..ективний, ком..унікація, кор..ектор, ас..амблея, оп..онент, Ренес..анс, Ген..адій, Рим..а, Ізабел..а, Іп..олит.


Активна і пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми, історизми), неологізми

Опрацюй поданий нижче матеріал

- З плином часу деякі речі виходять з ужитку, тому зникають і слова, які їх позначають (наприклад, вельможа, князь, кольчуга). Такі слова називаються застарілими і вони становлять пасивну лексику людини. До застарілих слів відносять архаїзми та історизми

Словничок незрозумілих слів :

Активний - енергійний, діяльний , завзятий.

Пасивний – бездіяльний. 

І навпаки - із розвитком науки, техніки, мистецтва з’являються нові слова,предмети, явища, які вимагають відповідних назв( скажімо, ком’ютер, плеєр, дискета,смс.) Таким чином виникають нові слова – неологізми, які згодом стають загальновживаними.

До активної лексики сучасної української мови належать загальноукраїнські слова, які ми постійно вживаємо: земля, світло, вільний, білий, п’ять, писати, завтра, тут.

До пасивної лексики мови належать слова, які рідко вживаються. Сюди належать усі застарілі слова і нові слова, які недавно виникли і ще не ввійшли до загальнолітературного вжитку, а також слова спеціального призначення: діалекти, професійна лексика тощо .

Часто можна зустріти людей на прізвище Бондар, Стельмах, Мірошник, але багато хто не може пояснити, що вони означають:


Бондар — ремісник, що виробляє дерев’яні ложки та відра, діжки.
Стельмах — ремісник, що робить сани, вози, колеса.
Мірошник — власник млина, або той, хто працює в млині.
Гутник — майстер на скляному заводі.

 
Як бачимо, усі ці слова — 
назва професій, яких уже немає, залишилися тільки поодинокі майстри, які показують нам своє вміння.

Слова, які вийшли з нашого вжитку і позначають явища з минулого, називаються історизмами.

Слова «гайник, лицедій, тинькар, постригач» для нас також є незрозумілими, але на сьогодні ці професії залишилися, вони взяли собі за назву синонімічний аналоглісник, актор, штукатур, перукар.

Слова, що замінили сінонімічною назвою, називаються архаїзмами.

Зверни увагу!

Історизми і архаїзми часто плутають, тому запам’ятаймо:
Історизми — це явища або предмети, що зникли.
Архаїзми — це явища або предмети, що замінили іншими синонімами.

Чому так сталося, що деякі слова зникли з нашої мови, а деякі ми замінили? 

Наш світ постійно змінюється, а разом з ним змінюється і словниковий склад мови.

Він весь час перебуває в русі: зникають слова, які ми не вживаємо, але натомість з’являються нові слова, адже виникає потреба називати нові предмети, явища, поняття:

екофорум, комп’ютер, модельєр, марафон, стиліст, прес-секретар, телефакс. 

Деякі слова втрачають своє попереднє значення і набувають нового

Приклад: Планшет:  застаріле значення — дошка, на яку наклеєно креслярський папір; сучасне значення — підвид сучасного комп’ютера.

  Троль: у скандинавському фольклорі — потворний карлик, гігант чи демон; у сучасному світі набуло значення — той, хто розміщує брутальні повідомлення в мережі Інтернет.

Слова, що є новими у мові називаються неологізмами, вони позначають нові поняття і предмети.

Зверни увагу!

Не варто вживати в українській мові неологізми, запозичені з інших мов, якщо в мові є прямі відповідники усталеного традиційного значення, це допоможе уникнути небажаних помилок.

 Приклад:

домінувати — переважати
ексклюзивний — виключний
креативний – творчий
шоп, бутик, маркет – крамниця

Не можна використовувати в одному тексті іншомовне слово і його український відповідник.

Багато слів, звичних для нас, свого часу були неологізмами:
У 18 столітті – рудник, маятник – це неологізми.
У 19 столітті ці слова є загальновживаними.
У 20 столітті вони є історизмами.

 

 Розподіліть слова на 2 колонки - застарілі слова та неологізми.

Хейтер, кольчуга, щит, твіт, меч, тролінг, дискета, веретено, кеш, серп, шолом, емодзі.

Поясни значення неологізмів

Добери синонім до архаізмів

 

 Запам'ятай!

 Домашнє завдання: параграф 10 (стор.39-40 вивчити), вправа 88(усно), вправа 91 (письмово)

 


 

 

 

 

 

 

 

 





18.09.2020
У зошитах записати дату, тему уроку.  

Пряма мова та діалог

Пригадайте, що таке пряма мова
ПРЯМА МОВА

Виражає
Супроводжується
Утворює
Стоїть
чуже мовлення передане дослівно, без змін
словами автора, які вказують, кому вона належить;
разом зі словами автора речення з прямою мовою;
після слів автора, перед ними
Інтонація

Пунктуація
Пряма мова вимовляється
як розповідне, питальне, спонукальне чи окличне речення;
Слова автора вимовляються тільки з розповідною інтонацією.
1. А: «П!(?)”.
2. «П», - а.
3. «П?» - а.
4. «П!» - а.

* Прочитати речення, правильно їх інтонуючи. У кожному з речень вказати пряму мову і слова автора. З’ясувати, якій із поданих у таблиці схем речення з прямою мовою відповідає кожне з  речень( усно)
Кричу я: «Зливо, йди в степи! Тобі ми дуже раді!» (Л.Компанієць.) Ходить вітер і пита з болем: «Де поділо ти жита, поле?» (В.Сосюра.)  І кажу листочкам я журливим: «Годі, годі вже  сумних розмов!» Змерзлим груддям скрізь і всюди вкрилось поле і шляхи. «Це вже грудень!» – кажуть люди і вдягають кожухи. (Н.Забіла.)

* Прочитати народні прислівя, вказати в кожному слова автора та пряму мову. Усно перебудувати речення так, щоб пряма мова стояла перед словами автора. Прочитати обидва варіанти, правильно їх інтонуючи.

Казав Наум: «Бери на ум!»  І сова каже: «Мої діти найкращі!» Хрін каже: «Я з мясом добрий!» А мясо говорить: «Я і без хріну смачне!» «Дам пшона», - казала кума, а в неї в самої нема. Казав пан: «Кожух дам», і слово його тепле.
Народна творчість.

* Письмово перебудувати подані речення на речення з прямою мовою та словами автора.
 Наприклад: Хтось мухам набрехав, що на чужині краще жити…
Хтось мухам набрехав: "На чужині краще жити…"
        Прилетіла муха жвава і сказала, що вона  лева бачила і сили в світі більшої не зна. (Б.Грінченко.) Хвалився кіт, що він убрід Дніпро перебреде. Та як пішов – і не прийшов, нема кота ніде. (П.Воронько.)

Орфографічна пятихвилинка

  - Вставте префікси с-, з-, роз-, без-, при-, прі-, пре-.

…планувати, …журний, …великий, …сердечність, …шити, …ядерний, …ятрити, …весело, …гаснути, …яснити, …забути, …ціпити, …жовклий, …мерзнути, …клеїти.


Домашнє завдання:
Вивчити теоретичний матеріал (параграф5 , стор.17-19)
Виконайте вправу 43 (усно), 46 (письмово)








17.09.2020
У зошитах записати дату, тему уроку.  
СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ



-         Запишіть  речення, визначте в них граматичні основи.


Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, вирушать з тобою приспані тривоги.  
Пусти мене, мій батеньку, на гори. 
Скрізь добре, а вдома найкраще. 
Благословенним і чарівним вважається той край, де барвінок росте. 

РЕЧЕННЯ, У ЯКОМУ ДВІ АБО БІЛЬШЕ ГРАМАТИЧНІ ОСНОВИ, НАЗИВАЄТЬСЯ СКЛАДНИМ.

Опрацюйте теоретичний матеріал на сторінці 15

- Спишіть, розставляючи розділові знаки. Визначте граматичну основу речень.


Ще сніг кругом ще голі віти в дуба і не курличуть в небі журавлі. (В. Сосюра
Минають дні минає літо настала осінь. (Т. Шевченко
Сонце гріє вітер віє з поля на долину; над водою гне з вербою червону калину. (Т. Шевченко
Не жди сподіваної волі: вона заснула. (Т. Шевченко
Літо дбає а зима поїдає. (Нар. творч.) 

Домашнє завдання: вправа 35







15.09.2020
У зошитах записати дату, тему уроку.  

ПОВТОРЕННЯ ВІДОМОСТЕЙ ПРО СТИЛІ МОВЛЕННЯ. ПОНЯТТЯ ПРО ОФІЦІЙНО-ДІЛОВИЙ СТИЛЬ  


     Наше мовлення має бути правильним не тільки з орфоепічного, лексичного і граматичного боку, але й із стилістичного. Тому формування стилістичних навичок є важливим для розвитку культури мовлення.

-         Який розділ науки про мову вивчають функційні стилі?
-         Які стилі мовлення вам відомі? Назвіть їх.
-         Чи впливає мовленнєва ситуація на вибір стилю мовлення?
3

Опрацювати теоретичний матеріал, поданий нижче, та на  на сторінці 234


Роль офіційно-ділового стилю – забезпечення ділового спілкування між державами, установами, організаціями, членами суспільства. Стиль обслуговує законодавство, адміністративно-господарську діяльність та інші ділянки життя суспільства, пов’язані з діловодством, звітністю та документацією. У писемній формі діловий стиль використовується при оформленні документів. В усній формі він виявляється під час проведення зборів, нарад, засідань.
Для ділового стилю характерні такі ознаки:
-         вживання готових усталених форм та мовних зворотів;
-         точність, ясність, логічність та стислість у викладенні думок;
-         вживання слів тільки у прямому значенні;
-         спеціальна термінологія;
-         відсутність індивідуальної манери викладу та емоційно забарвленої лексики.
1     Прочитати.  Усно довести, що вжито офіційно-діловий стиль. Назвати основні ознаки стилю.
Стаття 68. Кожен зобов’язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Незнання законів не звільнює від юридичної відповідальності. (З Конституції України).
2
З-поміж поданих словосполучень виписати в зошити словосполучення, які характерні офіційно-діловому стилю.

Площа трикутника, родина осокові, економічні реформи,

передвиборча боротьба, депутатський корпус, слово надається,

відповідальність покласти на…, питома вага, порядок денний,

 конституційні рамки, заслухати звіт, ведення протоколу 
доручити.


3  
                                          Види ділових паперів:
Алфавітний список, оголошення, запрошення, лист, адреса, заява, телеграма, протокол, доручення, розписка, анкета, автобіографія, характеристика, наказ, інструкція, щоденник, довідка, свідоцтво, диплом, атестат, календарний план роботи.
                                                                                                                                         
               За поданим зразком скласти діловий папір (вправа 542) та записати в зошити



Оголошення
   У понеділок, 21 вересня 2020, в актовій залі школи відбудеться відкриття виставки робіт вихованців художньої студії. Початок о 15 годині. Запрошуються всі, хто бажає.
                                                                                                Рада школи













Завдання на 25.05.2020
Тема.Усний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму

ü Які ви знаєте типи мовлення? (розповідь, опис, роздум)
ü Про що йдеться у роздумі? (про причинно-наслідкові зв’язки між явищами, діями, ознаками)
ü Яке питання можна поставити до роздуму? (чому?)
ü Яких видів буває роздум? (розгорнутий і стягнений)

ü Із яких частин складається розгорнутий роздум? (з трьох частин: теза, докази, висновок)



Ø Що таке символ?

Ø Які види символів ви знаєте? 

Калина – символ України, символ краси, дівочої вроди
Верба – символ України, символ весни, пробудження природи
Тополя – символ дівочої краси, вроди, стрункого стану
Дуб – символ міцності, сили, здоров’я
Барвінок – вічнозелений символ здоров’я, життя, достатку, весілля 
Васильки – символ святості, чистоти, приязності 
Волошки – символ чистоти, сором’язливості
Горох – символ сліз
Хміль – символ розуму, мудрості 
Мак – символ краси й ошатності, але й скороминущості
Мята - символ дівочої краси. 
Папороть - рослина, що ніколи не цвіте, 7 липня на коротку мить з’являється вогняна квітка. Той, кому вдається зірвати її, отримує чарівну силу, яка дає змогу знаходити заховані скарби, дізнаватися про долю людей, зцілювати хворих, розуміти мову звірів і птахів.
Полин – оберіг від русалок
Рута – символізує розлуку з милим, самоту     
Часник - оберіг від злих сил має цілющі властивості
Гарбуз – символ відмови дівчини старостам
 Прочитайте текст
 Могутній патріарх лісів
У багатьох українських народних піснях дуб постає як символ незламної сили, могутності та непереможного довголіття. Чому?
А ось послухайте.
Дуби й дійсно живуть надзвичайно довго. Серед них є справжні патріархи, дуби-довгожителі, яким буває понад тисячу років!
Ще в силу давнину люди поклонялися дубові, вірячи в його чудодійну силу. Слов’яни вважали дуб священним деревом. Під цими велетнями вони приносили жертви богам, справляли релігійні обряди. Предки наші навіть грізного бога Перуна вирізьблювали з дубових колод.
Знайдено незаперечні докази того, що люди ще понад п’ять тисяч років тому розтирали жолуді на борошно і випікали з нього хліб.
Обожнювання дуба, очевидно, зумовлено його довговічністю, надзвичайною міцністю деревини. Так, славнозвісний Хортицький дуб прожив майже дві тисячі років, а на Рівненщині нині росте тисячотрьохсотлітній красень.
Традиційно на відзнаку народження хлопчика садили молоденький дубок.
Шанують дуб і в наші дні. Насаджуються молоді діброви, гаї. Старі дуби охороняються законом як найцінніші пам’ятники природи.
(145 сл.)                                                                (За С. Івченком)
Словникова робота

Ø Діброва, и, ж. Листяний ліс на родючих грунтах, у якому переважає дуб, дубняк і дубник.
Ø Довголіття, я, с. Тривале життя.
Ø Дуб, а, ч. 1. Багаторічне листяне дерево з міцною деревиною та плодами – жолудями; дубець, дубок, дубище, дубчик, дубчак.
Ø Гай, гаю, ч. невеликий, переважно листяний ліс, лісок, лісочок, байрак (у балці), гайок.
Ø Патріарх, а, ч. 1. Глава роду за родового ладу; голова. 2. Перен. Найстарша, найбільш поважна людина в якому-небудь колективі.
Ø Священний. 3. Який глибоко шанують; дорогий; заповітний.
Ø Символ, у, ч. 1. Умовне позначення якогось предмета, поняттят або явища, розпізнавальний знак.

Дібрати епітети до слова дуб.
Височенний, широченний, розлогий, сильний, міцний, могутній, старезний, довголітній, велетенський.
     Бесіда за змістом тексту.
Ø До якого стилю мовлення належить поданий текст?
Ø Доведіть, що текст містить елементи роздуму.

Орієнтовний план переказу
1)    Дуб – символ незламності, могутності та довголіття.
2)    Дуби-довгожителі.
3)    Священне дерево слов’ян.
4)    Хліб із жолудів.
5)    Найстаріші дуби.
6)    Пошанування дубів.
 Домашнє завдання: усний переказ тексту

Завдання на 27.05.2020
Тема. Повторення вивченого
Зробіть повний синтаксичний розбір поданих речень.
1.Буду я навчатись мови золотої... ( А.Малишко)
2.Українську мову шанують у світі.
3.В землі віки лежала мова
І врешті вибилась на світ ( О.Олесь).
- Прочитайте виразно текст. Якщо в ньому не вистачає розділови знаків – доставте їх.
1.Український народ творив свою мову упродовж віків.
2.Колективна пам’ять народу – творця береже слово а в ньому - і своє
безсмертя.
3.У сові рідної мови захована якась таємнича сила що в неповторному
поєднанні звуків несе чарівну мелодію мови.
4.Мова – дивосвіт, духовна планета, на якій живе виплекана людиною
незліченна кількість слів (І.Вихованець)

Зробіть повний фонетичний розбір слів : пам’ять, рідної, українська,творця.
Виразно прочитайте текст. Підкресліть головні члени речення.
Українська мова має свою особливу музикальність. Ця незбагненна душа нашої мови, як золотоносна ріка, виблискує хвилями народної пісні, переливається в душі нації, творить почуттєву нерозривність українського серця й української землі.
Українська мова за своїми виражальними можливостями, історичними надбаннями в пісенній і літературній галузі належить до найрозвиненіших мов світу. 
Знайдіть у реченні однорідні члени. Виконайте морфемний розбір виділених слів.


Завдання на 29.05.2020

Тема. Підсумковий урок


 Завдання активне до  29 травня 22:00 ред.


Код доступу 1526292





Завдання на 18.05.2020
Тема. Тренувальні вправи


Тестові завдання
1.Пряма мова – це ...
а) слова, звернені до когось; б) точно передане висловлювання певної особи; в) чиєсь висловлювання, передане без змін.
2. Пряма мова починається з ...
а) абзацу; б) нового рядка; в) великої літери.
3. Який розділовий знак ставиться після слів автора перед прямою мовою?
а) тире; б) двокрапка; в) кома і тире.
4. Від чого залежить розділовий знак після прямої мови?
а) від інтонації; б) від будови речення; в) від того, яким реченням за метою висловлення виражена пряма мова.
5. Як називається звязне висловлювання однієї особи?
а) розповідь; б) монолог;  в) текст.
6. У якому стилі мовлення найчастіше вживаються діалоги?
а) в науковому; б) у діловому; в) у розмовно-побутовому.


Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки.

  Народними символами України є верба і калина. Давнє прислівя мовить Без верби і калини нема України. Справді спробуйте уявити собі Україну без кучерявих верб над річкою і червоного грона калини. Калина і верба оспівані у віршах піснях та легендах.
  Одним із живих символів України є лелека. Він на крилах приносить у наші краї весну.
  Ми спитали журавля
   Де найкращая земля
  Журавель відповідає
   Краще рідної немає
  Лелека – священний птах бо він дарує щастя і є охоронцем роду.

Завдання на 20.05.2020
Самоперевірка
Шановні учні! Прошу Вас самостіно перевірити попередню роботу за зразком, оцінити її, а мені надіслати результат.
1.Пряма мова – це ...
б) точно передане висловлювання певної особи;
2. Пряма мова починається з ...
 в) великої літери.
3. Який розділовий знак ставиться після слів автора перед прямою мовою?
б) двокрапка;
4. Від чого залежить розділовий знак після прямої мови?
в) від того, яким реченням за метою висловлення виражена пряма мова.
5. Як називається звязне висловлювання однієї особи?
б) монолог; 
6. У якому стилі мовлення найчастіше вживаються діалоги?
 в) у розмовно-побутовому.

 6 балів
Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки.

  Народними символами України є верба і калина. Давнє прислівя мовить: «Без верби і калини нема України». Справді, спробуйте уявити собі Україну без кучерявих верб над річкою і червоного грона калини. Калина і верба оспівані у віршах, піснях та легендах.
  Одним із живих символів України є лелека. Він на крилах приносить у наші краї весну.
  Ми спитали журавля:
-         Де найкращая земля?
  Журавель відповідає:
-          Краще рідної немає
  Лелека – священний птах, бо він дарує щастя і є охоронцем роду.


6 балів (кожна  помилка- минус бал)


Тема. Контрольна робота Складне речення. Пряма мова. Діалог 

Контрольну роботу  необхідно виконати до  21 травня 10:00 


Код доступу 7527295



Завдання на 20.05.2020

Тема. Контрольний самодиктант
           
Написати самодиктант. 



          Настав (с,С)вятий веч(и,і)р.

В (Я,я)кимовій хаті к(и,е)піла р(а,о)бота. (В)п(і,е)чі трі(шч,щ)ав в(о,а)гонь та сичав  бор(щ,шч). (А,О)лена, мати Василькова, крутила г(а,о)лубці на в(и,е)черю. Василько с(е,и)дів долі та м(ь,')яв мак до куті. Василькові було літ дв(е,а)на(д)цять. Він був (най)старший у сім(ь,')ї. Василько м(ь,')яв мак і все поглядав то на дв(у,о)х с(и,е)стричок що гралися (з,с) котом то на батька що с(е,и)дів на полу, сх(е,и)ливши голову.
Чого батько журят(ь)(ся, ця)?  Чи того, що (не)здужають, чи того що нема грошей викупити від шевця мамині чоботи? думав він.
Рипнули двері. В хату (у, в)війшов якийсь чоловік.
Виконану контрольну роботу  надсилаємо на   електронну пошту kovalinka50@gmail.com 21.05.2020
         Завдання на 22.05.2020
Тема. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів
Перегляньте відео
Домашнє завдання : напишіть лист рідній людині











Завдання на 13.05.2020

Тема. Контрольний диктант


Ліна Василівна Коваленко приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.

Тема: Конференция Zoom Ліна Василівна Коваленко Контрольний диктант 5-В
Время: 13 мая 2020 02:00 PM Хельсинки

Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/77586846409?pwd=c1Y5cElnNk4xVUhVMTFISXN6RkFoZz09

Идентификатор конференции: 775 8684 6409
Пароль: 029577

Домашнє завдання: повторити вивчене

Завдання на 14.05.2020
Тема. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою
1.Перегляньте відеоурок, виконуючи запропоновані в ньому завдання
2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника (параграф 43)
3. Опрацюйте таблицю


ПРЯМА МОВА

Виражає
Супроводжується
Утворює
Стоїть
чуже мовлення передане дослівно, без змін
словами автора, які вказують, кому вона належить;
разом зі словами автора речення з прямою мовою;
після слів автора, перед ними
Інтонація

Пунктуація
Пряма мова вимовляється
як розповідне, питальне, спонукальне чи окличне речення;
Слова автора вимовляються тільки з розповідною інтонацією.
1. А: «П!(?)”.
2. «П», - а.
3. «П?» - а.
4. «П!» - а.

* Прочитати речення, правильно їх інтонуючи. У кожному з речень вказати пряму мову і слова автора. З’ясувати, якій із поданих у таблиці схем речення з прямою мовою відповідає кожне з  речень.
Кричу я: «Зливо, йди в степи! Тобі ми дуже раді!» (Л.Компанієць.) Ходить вітер і пита з болем: «Де поділо ти жита, поле?» (В.Сосюра.)  І кажу листочкам я журливим: «Годі, годі вже  сумних розмов!» Змерзлим груддям скрізь і всюди вкрилось поле і шляхи. «Це вже грудень!» – кажуть люди і вдягають кожухи. (Н.Забіла.)

* Прочитати народні прислівя, вказати в кожному слова автора та пряму мову. Усно перебудувати речення так, щоб пряма мова стояла перед словами автора. Прочитати обидва варіанти, правильно їх інтонуючи.

Казав Наум: «Бери на ум!»  І сова каже: «Мої діти найкращі!» Хрін каже: «Я з мясом добрий!» А мясо говорить: «Я і без хріну смачне!» «Дам пшона», - казала кума, а в неї в самої нема. Казав пан: «Кожух дам», і слово його тепле.
Народна творчість.

* Усно перебудувати подані речення на речення з прямою мовою та словами автора. Одне з перебудованих речень записати, пояснити розділові знаки в ньому.
 Наприклад: Хтось мухам набрехав, що на чужині краще жити…
Хтось мухам набрехав: "На чужині краще жити…"
        Прилетіла муха жвава і сказала, що вона  лева бачила і сили в світі більшої не зна. (Б.Грінченко.) Хвалився кіт, що він убрід Дніпро перебреде. Та як пішов – і не прийшов, нема кота ніде. (П.Воронько.)

Домашнє завдання:
Вивчити теоретичний матеріал (параграф43)
Виконайте вправу 513



Завдання на 15.05.2020
Тема. Діалог. Розділові знаки при діалозі
1.Перегляньте відеоурок, виконуючи запропоновані в ньому завдання


УВАГА
У відеоуроці в першому завданні є помилка на правопис вставного слова. Хто першим надішле слово , написане правильно, отримає 12 балів.

2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника (параграф 44)
3. Виконайте вправу 515
Домашнє завдання:

Вивчити теоретичний матеріал (параграф44)

Виконайте вправу 516







Завдання на 04.05.2020
Тема. Контрольна робота
 Речення з однорідними членами, звертаннями, вставними словами
Тести
І рівень
1.     Знайти речення з однорідними членами:
    а) Ліс якусь хвилину стояв нерухомо.
    б) Лагідно світить сонце, голубіє небо, стоять у барвистих шатах дерева.
    в) Полохливий заєць пригина вуха, витріща очі і порина у море лісових звуків.
2. Знайти речення, в якому однорідні члени – означення:
    а) Зерно і камінь, суша і вода достойні буть зображені на картині.
    б) Нас зустрічає весела, щедра, барвиста, запашна весна.
    в) Мавка йде до калини, ламає червоні кетяги ягід.
3. Виділіть речення з узагальнювальним словом:
    а) Все бачить співець у широкім роздоллі: і небо, і море, красу світову.
    б) На високих горбах шуміли під вітром дуби, липи, клени.
    в) З берега на берег можна добутися баржами, човнами.
4. У якому реченні є звертання?  
    а) Поблискують черешеньки в листі зелененькім.
    б) Мама співає дитині першу пісню, відводить уперше до школи.
    в) Вийди, вийди, сонечко, на дідове полечко.
5. Знайдіть речення із поширеним звертанням:
    а) Гетьмани, гетьмани, якби-то ви встали.
    б) Спи, синочку, спи, дитя.
    в) Запалай, мій вогнику крилатий, полум'ям привітним і незлим.
6. Визначте рядок, у якому всі слова – іменники в кличному відмінку:
    а) сестрицею, Інно, чайка;
    б) Андрію, козаче, учителю;
    в) весна, жінко, калина.
7. Якщо звертання, що стоїть на початку речення,  вимовляється з особливою силою, то виділяється:  
    а) тире; б) комою; в) знаком оклику.
8. Виділіть речення, у якому вставне слово виражає впевненість:
    а) Отже, що тут багато говорити і сперечатися.
    б) Звісно, хлопцям не було чого боятися.
    в) Відступати нам, по-перше, пізно, а , по-друге, немає підстав.
9. Яким членом речення є вставне слово?
10. Скласти речення з вставним словом.
11. Слово чи група слів, які називають того, до кого звернена мова, називаються:  
    а) вставним словом;
    б) звертанням;
    в) граматичною основою.
12. Скласти речення із звертанням
ІІ рівень
1.     Установити відповідність.
1. У нашому лісі ростуть і берези,               А. Однорідні означення
   і дуби, і вільхи.

2. Реве та стогне Дніпр широкий.                Б. Однорідні обставини

3. Таємнича, темна,   тривожна                   В. Однорідні підмети
   ніч лякала мандрівника 

4. На землі, у траві, на деревах -                   Г. Однорідні присудки
   скрізь вирує життя.
                                                                           Д. Однорідні додатки   

2.     Поставити розділові знаки в реченнях:
Вони були скрізь і на подвір'ї і на деревах і на клумбах. І земля і вода і повітря все поснуло. Легка біла прозора постать обличчям нагадувала Мавку.
3.     Виписати звертання.

Ти постаєш в ясній обнові, як пісня линеш, рідне слово. Ти наше диво  калинове, кохана материнська мово! Умивайтеся, дівчатонька молоді, цвіт-калину розпускайте на воді. Не журися, козаченьку, ти ще молоденький.

Виконану контрольну роботу  надсилаємо на   електронну пошту kovalinka50@gmail.com 04.05.2020

Завдання на 06.05.2020

Тема.Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком


Перегляньте відео, виконуючи завдання запропоновані в ньому


Опрацюйте таблицю

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА БУДОВОЮ


Просте
Складне



Має одну граматичну основу.
Складається з двох або більше простих речень, обєднаних за змістом та інтонацією. Отже, має дві або більше граматичні основи. Прості речення у складному поєднуються як за допомогою сполучників (сполучних слів), так і без них.


Воля дорожча за життя. (Нар.творч.)

Життя  не має ціни, а воля дорожча за життя.
Життя не має ціни, воля ж дорожча за життя.



 З кожної пари простих речень утворити складне (усно). 

1. Справжній запорожець завжди дивився похмуро. Сторонніх він зустрічав спочатку непривітно.
2. Проходив час. Козак лагіднішав.
3. Пізніше мандрівники писали про запорожців багато гарного. Козаки виявлялися гостинними й веселими людьми.   (За Д.Яворницьким)

Домашнє завдання:
Опрацюйте теоретичний матеріал підручника (параграф 42)

Переписати, розставляючи коми. Пояснити наявність або відсутність коми перед сполучником і. У кожному реченні підкреслити граматичну основу. Вказати речення прості й складні.

Сховав грудень під кригою річки і повдягав ліси у білі мережива. (Ю.Старостенко.) Полетів останній лелека і не залишився на нашій землі жоден перелітний птах. (З журн.) Товста снігова ковдра і міцний килим опалого листя надійно вкриють землю від морозу. (З журн.) Мчали коні навпрошки перекинули санки і вже наша віхола далі не поїхала. (В.Заєць.)


Завдання на 07.05.2020
Тема.РМ Ділові папери. Оформлення конверта (або адреси на поштовій листівці)

Дешифрувальник
 Розшифруйте запис 
2
4
1
3
и
т
л
с
2
5
4
1
3
6
д
с
е
а
р
а





Вправа «Бліцопитування»(усно)
·        Що таке лист?
·        Які види листів ви знаєте?
·        Хто і кому може писати приватний (особистий) лист?
·        Коли виникає потреба писати листи? Коли, на вашу думку, міг бути написаний найперший лист?
·        Чи доводилося вам писати листи?

·        Як ви гадаєте, чи спроможне сьогодні електронне листування замінити традиційне поштове листування? 
Словникова робота
·        Порівняйте слова і їхнє визначення, з’ясуйте різницю.
Адрес — письмове звернення до особи. Адреса — напис на кон­верті, місце проживання особи. Адресат — той, хто отримує лист, телеграму. Адресант — той, хто адресує, надсилає лист.

Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. 

У 1820 році в англійському місті Брайтон власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова cover — «закривати». Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.



Як оформляти конверт
1.        Адресу відправника пишуть угорі ліворуч, а одержувача — уни­зу праворуч.
2.        Послідовність відомостей така: 1) прізвище, ім’я, по батькові; 2) вулиця, номер будинку, квартири; 3) населений пункт; 4) район, область (за потреби); 5)індекс; 6) країна (за потреби).
·         Визначте правильний порядок оформлення конверта.
1.        м. Херсон.
2.        Кисленку Микиті Васильовичу.
3.        вул. Ушакова, 31.
4.        73011

(2, 3,1, 4)

Домашнє завдання:

Підпишіть конверт. Напишіть свою домашню адресу й адресу одержувача, скориставшись пам’яткою «Як оформляти конверт"


З’ясуйте, на що вказують цифри поштового індексу.

Завдання на 08.05.2020

Тема. Тренувальний диктант


Ліна Василівна Коваленко приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.

Тема: Конференция Zoom Ліна Василівна Коваленко Тренувальний диктант
Время: 8 мая 2020 02:00 PM Хельсинки

Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/79851074346

Идентификатор конференции: 798 5107 4346









Завдання на 27.04.2020


Тема. Розділові знаки при звертанні
1. Опрацюйте сторінку 202-203 підручника, вивчіть теоретичний матеріал.
2. Дайте усно відповідь на питання


3. Зістав свої відповіді з інформацією нижче

4. Запам'ятай, як схематично записуються речення із звертаннями.


5. Запиши речення в зошит, позначивши схемкою з попереднього завдання звертання.

6. Виконати тестування за посиланням join.naurok.ua
Домашнє завдання активне
Завдання необхідно виконати до  28 квітня 21:00 ред.
Код доступу 884858




Завдання на 29.04.2020
Тема.  Вставні слова


1. Перегляньте відео, виконуючи всі завдання, що пропонуються в ньому
2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника (параграф41)
 3. Усно дайте відповіді на запитання, користуючись таблицями.
- Що виражають вставні слова?
- Чи несуть вони нову інформацію?
- Чи є вони членами речення?
- На що можуть вказувати вставні слова?


- Як виділяються вставні слова в реченні?



Завдання1.Спишіть текст,розставте пропущені розділові знаки.

Лікарські рослини збирали старі люди і звичайно діти. 

До речі кожна господиня мала вдома багато цілющої рослинності.

Це безперечно материнка звіробій ромашка барвінок м’ята. 

Замість пігулок уявіть собі бабусі лікувалися відварами цілющих трав. 

Що й казати ми бажаємо вам здоров’я, тобто гармонії між внутрішнім і зовнішнім світом.

Завдання 2.Прочитайте текст. Випишіть з тексту вставні слова,з’ясуйте,що вони виражають.

Лісовий готель
Напевне, кожному доводилось бачити цю гарну квітку – 

дзвіночок. Але не кожен, на жаль,  знає,що він є і лісовим 

готелем для  багатьох комах. Уночі,коли в лісі стає прохолодно, випадає роса, комахи, безумовно, замерзають, їхні крила намокають.Ось тут, зверніть увагу, і стає їм у пригоді дзвіночок, який на ніч не закриває свою  квітку. Отже,заповзають  і залітають туди всі, хто хоче в теплі переночувати. Адже в квітці температура на 4-5 градусів 

вища, ніж зовні. Рятує, як відомо,  комах дзвіночок і вдень - від негоди .                                                                                          

Таким чином, перш ніж зірвати цю красиву і добру квітку, подумай, що це –чиясь домівка.(З журналу)
ЗВЕРНИ УВАГУ!

Наприклад. Злива тривала приблизно годину.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. 
1.Вивчити теоретичний матеріал (параграф 41)
2.Виконати вправу
Прочитати, знайти вставні слова та сполучен­ня слів. Списати, вставити, де треба, розділові знаки та пропу­щені літери.

1) Кажут.. мудрість приходить з роками. (Л. Дмитерко.) 2) На моє щастя на матер..ні прохан..я ніхто не зважає. (О. Дов­женко.) 3) Шелест плачу і зітхання здавалося знявся з натов­пу і сп..нився над ним у повітрі. (Ю. Смолич.) 4) Вибачте буд.. ласка за турботу. 5) На думку Тараса Шевченка потрібно і чу­жому научатись, і свого не цуратись.(Виконану вправу  надсилаємо на   електронну пошту kovalinka50@gmail.com )
3.Запам'ятайте!



Лише вставні

Не бувають встав­ними

Залежно від кон­тексту
мабуть, по-перше, по-друге, щоправ­да, крім того, а втім, отже, а також  (у середині простого речення), однак, одначе, проте
навіть, майже, приблизно, при­наймні, все-таки, якраз, мовби, нена­че, причому, саме, особливо
правда, кажуть, може, звичайно, здається, можли­во, видно, навпаки, справді, очевидно, нарешті, на щас­тя, виходить

Завдання на 30.04.2020

Тема. Вставні слова, виділення їх на письмі комами

Ліна Василівна Коваленко приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.



Тема: Конференция Zoom Ліна Василівна Коваленко

Время: 30 апр 2020 02:00 PM Хельсинки



Подключиться к конференции Zoom

https://us04web.zoom.us/j/79972098577



Идентификатор конференции: 799 7209 8577




Усно дайте відповіді на запитання




Домашнє завдання: повторити вивчений матеріал з теми "Синтаксис"




Українська мова 5-В клас
Завдання на 22.04.2020

 Тема. Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами


1.Гра «Хто це?»
- Дайте відповідь на запитання «Хто це?» одним словом.



(Комахи)

-Так, слово «комаха» є узагальнювальним до слів метелик, бджола, жук, мураха.
2.Лексична розминка
- Розкрийте лексичне значення слова «узагальнювати».
Узагальнювати – об’єднувати на основі спільних рис.
-         Бажаю вам легкості метелика і працьовитості бджоли у здобутті нових знань, а саме під час опанування теми сьогоднішнього уроку.
3. Переглянути відеоурок, виконуючи всі запропоновані там завдання
-У групах слів виділити ті, що мають загальне, об’єднуюче значення (усно)
Взимку, восени, завжди, влітку.
Троянди, жоржини, айстри, квіти.
Колір, жовтий, червоний, смарагдовий.
У парках, у скверах, на квітниках, скрізь.
- Запишіть речення, визначте, якими членами речення виступають однорідні члени речення.
@ Скрізь червоно: на небі, і на узгір’ях, і на горі.
@ Найменший шерхіт, луск гіллячки, шум пташиного крила, цокіт копит – все резонувало тут лунко, чисто, повноголосо.
Слово, яке є об'єднувальною назвою до перелічуваних однорідних членів речення, називається узагальнювальним словом.
Доберіть до поданих слів узагальнювальні (усно)
1.    Десна, Дніпро, Рось, Сула.
2.    Верба, дуб, каштан, клен, липа.
3.    Маслюк, опеньок, підберезник, сироїжка.
Узагальнювальне слово може стояти перед однорідними членами або після них.
Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, після нього ставиться двокрапка. Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів, то перед ним ставиться тире. Узагальнювальне слово виступає тим самим членом речення, що й однорідні. Наприклад: Усе було в холодному затінку: сад, степ, двір (Ю. Мушкетик).Яскраву зелену траву, різнобарвні лугові квіти, кущ верболозу — все це можна побачити на картинах Степана Васильківського.
Домашнє завдання
-Спишіть речення, розставляючи потрібні розділові знаки.
1. У річках ставках та озерах України водиться така риба короп карась лящ плітка окунь судак лин щука і сом. 2. У густих дібровах справжнє пташине царство зяблики дрозди зорянки синиці солов'ї. 3. А в лісах можна зустріти хижаків лисицю вовка ласку тхора.



Завдання на 23.04.2020
Перевірмо домашнє завдання
1. У річках, ставках та озерах України водиться така риба: короп, карась, лящ, плітка, окунь, судак, лин, щука і сом. 2. У густих дібровах справжнє пташине царство: зяблики, дрозди, зорянки, синиці, солов'ї. 3. А в лісах можна зустріти хижаків: лисицю, вовка, ласку, тхора.
Тема.Тренувальні вправи 
Розгляньте схеми й пригадайте  правила вживання розділових знаків при однорідних членах речення з узагальнювальними словами
 До поданих речень доберіть схеми
1.Будь чуйним, уважним до всіх: і до неньки, і до батька, і до дідуся з бабусею, до братика, сестрички. 2. Доброта, чуйність і  вихованість – всі ці риси прикрашають людину. 3.Все бачить поет у широкім роздоллі: і небо, і море, красу світову – і людям співає він пісню свою.
Зверніть увагу на 3 речення. Спробуйте намалювати схему цього речення.
Цифровий диктант
Закодувати речення з однорідними членами, використовуючи  такі позначення: 1 – кома між однорідними членами речення;
                    2 – двокрапка (узагальнююче слово перед однорідними членами);
3 – тире (узагальнююче слово після однорідних членів).
1.Зашепотіли збуджені листочки.. заметушилась у траві комашня.
2.Українці люблять усе.. український край, красу природи.
3.Луки, гори, пишні сади.. усе земне і принишкле.
4.На будинках, на деревах, парканах ..усюди червоний відблиск.
5.Наче все покрилось туманом.. і ріка, і гори, і сади.
6.Стала похмура і непривітна пора.. сльота, мжичка, дощ, вітер.
7.Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка .. усе це наша пам`ять, наші символи, історія українського народу.
8.Тихо було навкруги.. і над широким плесом лиману внизу, і позаду над урвищами гори.
9.Мати перша в світі навчила мене любити роси.. легенький ранковий туман.. п`янкий любисток.. маковий цвіт і кетяги калини.

Домашнє завдання:

- Спишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення та узагальнювальні слова відповідно до їхньої синтаксичної ролі в реченні.
1. У наших лісах ростуть хвойні дерева ялини сосни кедри смереки тис .2.Баба Марина довгий свій вік трави сушила у хаті м’яту любисток липовий цвіт. 3.  Все усміхалося Ганнусі і небо й квіти й дерева і озера блакитні води.4. Були колись боги Перун Дажбог Ярило. 5. Рідний дім вишні у цвіту журлива річка і запашний луг усе це пов’язано з образом матері. 6. Усе ніби поменшало і звузилося і дорога і гори і стежка в березі і круча над Россю.

Ліна Василівна Коваленко приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.

Тема: Конференция Zoom Ліна Василівна Коваленко
Время: 23 апр 2020 02:00 PM Хельсинки

Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/77651816376

Идентификатор конференции: 776 5181 6376

 Завдання на 24.04.2020

ПЕРЕВІРМО ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Спишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення та узагальнювальні слова відповідно до їхньої синтаксичної ролі в реченні.
1. У наших лісах ростуть хвойні дерева: ялини, сосни, кедри, смереки, тис .2.Баба Марина довгий свій вік трави сушила у
 хаті : м’яту, любисток, липовий цвіт. 3.  Все усміхалося Ганнусі: і небо, й квіти, й дерева, і озера, блакитні води.4. Були колись боги:  ПерунДажбогЯрило. 5. Рідний дім, вишні у цвіту, журлива річка і запашний луг - усе це пов’язано з образом матері. 6. Усе ніби поменшало і звузилося: і дорога, і гори, і стежка в березі,  і круча над Россю.

Тема. Звертання
Перегляньмо відеоурок, виконуючи всі завдання
Опрацюйте теоретичний матеріал підручника (параграф 40)
- Розставте пропущені розділові знаки.

І зберіг я тільки ненечко скарб один, що ти дала, золоте, як зірка, сердечко.

Ясні зорі, тихі води - то земля твоя мій сину. 

Мир і любов Україно неси, сяй для планети, як сонце краси.
- Доповніть речення звертаннями до персонажів українських народних казок. Допоможуть вам у цьому ілюстрації.
1. … чи ти пила, чи ти їла? 2.Порятуй мене. … приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити. 3. … візьміть мене на крилята та понесіть до батенька. 4.Мерзни, мерзни …! Ловись … велика та все велика! 5.Не їж мене … я тобі пісеньки заспіваю.








Прочитай!Випиши звертання, розподіливши на поширені та непоширені
Звертання щире, душевне, щедре-
Василю, Павле, Іване, Петре!
І так сердечно, і так ласкаво-
Наталю, Лесю, а чи Любаво!
До зборів, сходинки відкрито й радо-
чи товариство а чи громадо!
А найсвятіше душа приємле-
моя Вкраїно, кохана земле,
ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю,-
миліших серцю звертань не знаю.

- Склади два речення з поданими звертаннями


Усно дай відповіді на запитання
-                      Що називається звертанням?
-         Де може стояти звертання?
-         Чим виражається звертання?
-         Як інтонаційно виділяється звертання?
-         Які звертання є риторичними? Для чого вони вживаються?
-         Як виділяються звертання на письмі?

-         Які є види звертань за будовою? Наведіть приклади.
        Домашнє завдання
      Параграф 40 вивчити, вправа 476

Комментариев нет:

Отправить комментарий